Vieze scheidingsdoek

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

Vieze scheidingsdoek

#1 , 01 jun 2015 16:47

Vanuit mijn badkamerraam kijk ik recht op het terrasje van mijn overburen.
Als inbraakbeveiliging werd er een stalen frame aangebracht met grote gaten.
Teneinde inkijk tegen te gaan hebben mijn buren hier een vies tentzeil overgegooid.
Heb ik nu het recht hen te vragen dit zeil te verwijderen?
Zelf heb ik geen probleem van inkijk, maar ik wil gerust tussenkomen in de kosten voor een nieuwe afsluiting die mijn buren hun privacy geeft.
Of moet ik al deze kosten alleen dragen, omdat ik vragende partij ben om die vod te verwijderen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 01 jun 2015 23:38

Wat kost je een propere oplossing? Pragmatisch misschien voorstellen dat jij dit betaalt (als t over een klein bedragje gaat). Een proper zeil, hout of ...,kost niet veel. Je moet natuurlijk niet in alles toegeven naar je buren maar soms een kleine geste is de burenvriend waard.

Basisprincipe: jij kan je buur geen estetische investeringen opleggen.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 02 jun 2015 08:23

Maar je kan wel een proper doek aan uw kant van de afsluiting hangen. Laat hun dan maar op het vuile doek aankijken.

Reclame

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 jun 2015 09:34

Van wie is dit stalen frame?

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

#5 , 02 jun 2015 11:39

Dit stalen frame staat voor hun terrasje.
Oorspronkelijk wilde ik er een houten scherm laten voorzetten, maar zij reklameren dat ze dan bijna geen lichtinval meer gaan hebben; het afdak is van ondoorschijnende golfplaat.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 jun 2015 11:52

Ik begrijp het niet goed. U spreekt over overburen en een frame aan hun terras. Daar heeft u toch geen constructies op te trekken.

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

#7 , 02 jun 2015 18:11

Spijtig genoeg heb ik momenteel geen foto beschikbaar.
Onze appartementen liggen tov elkaar.
Hun terras ligt in het midden tov mijn badkamerraam.
Mijn terras ligt

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 02 jun 2015 18:18

Eens lezen
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... GjtTQpngmw" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... MHWcUh8_lQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

#9 , 02 jun 2015 23:25

Spijtig genoeg heb ik momenteel geen foto beschikbaar.
Ik zal het nog eens proberen uit te leggen.
De appartementen in kwestie liggen op de 1ste verdieping, aan de achterkant en tegenover elkaar, en de terrasjes zijn met elkaar "verbonden" door het dak van de "illegale" slaapkamer (i.e. de vroegere koer) van de benedenverdieping in mijn gebouw.
Het terrasje van de buren ligt pal tegenover mijn badkamerraam.
Als je met je gezicht naar het terrasje van de buren staat, dan ligt mijn terrasje aan de rechterkant.
Mochten mijn buren geen ijzeren grille (misschien een betere term dan "stalen frame") aan hun terrasje hebben, dan zou ik zo bij hen kunnen binnenwandelen en zij bij mij.
Nu zijn er in die grille nogal grote openingen en daarom hebben ze er een sortiment tentzeil overgegooid.
Mag ik tegen die grille een houten wand laten zetten, ook al neem ik dan praktisch al hun lichtinval weg?
Of kent er iemand een betaalbare oplossing die wel licht doorlaat?

BrechtS
Berichten: 463

#10 , 03 jun 2015 01:28

U zal zeker op uw eigen terrein moeten blijven en zal het niet zonder toestemming van hen aan hun grille vastmaken. Misschien al eens gedacht een van die matte ramen, of die niet doorkijkbare plastieken panelen (zoals voor dak carports of DIY serre's). Is natuurlijk niet zo esthetisch opgelost dan die laatste optie. Ofeventueel als u er plaats voor hebt een bloembak zetten met bv. buxushaag in. Zal een meerwaarde kunnen zijn naar uw leefcomfort toe, het laat nog wel licht door en kan zowel met goedkope als dure planten.

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

#11 , 09 jun 2015 22:49

Bedankt voor de reacties.
Ik heb hier genoeg bamboeschermen in goede staat staan die toch nog licht doorlaten.
Binnenkort ga ik eens praten met de buren en als ze mijn oplossing niet aanvaarden, dan zal de toestand blijven zoals hij is.
Ik ga geen kosten maken en het risico lopen dat alles binnen de kortste keren wordt afgebroken, want dat recht hebben ze.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”