Privacy weg door nieuwbouw achterburen

rsca
Topic Starter
Berichten: 3

Privacy weg door nieuwbouw achterburen

#1 , 31 mei 2015 09:32

Hallo

Wij wonen in een open bebouwing. Enkele maanden geleden merkten wij op dat er graafwerken waren op de bouwgrond, die vlak achter ons gelegen is. De straat achter ons is een zeer rustig, smal straatje met bijna allemaal laagbouwwoningen. Maar wij wisten dus niet dat daar een nieuwbouwwoning zou komen, totdat we de graafmachines hoorden. We komen dan ook nooit in die straat.

Aangezien de straat achter ons iets lager gelegen is, en er bijna alleen laagbouwwoningen in die straat zijn, hadden we niet meteen schrik voor inkijk in onze tuin of in onze woning. Als we dit bij onze buren vergelijken: hun woning is in dezelfde stijl als die van ons en de achterburen hebben een laagbouwwoning. Daar komt net een klein deel van een dakraam over de omheining. Dus zij hebben daar geen last van.

Nu begint de nieuwbouw (ook open bebouwing) achter ons vorm te krijgen en ondertussen staat de woning ook te koop. Ik heb dus ook de kans gekregen om de grondplannen in te kijken. Helaas... Er komt een grote (240m² bewoonbare oppervlakte) pastorijwoning met gelijkvloers, bovenverdieping en volwaardige zolder. Daar gaat ons idee van: We gaan net de bovenkant van dat dak te zien krijgen.

Nu is men bezig aan de bovenverdieping en zien we dat 1 raam rechtstreeks uitkijkt op onze tuin en hiermee ook ineens inkijkt in onze badkamer en slaapkamer. Ook op de zolderverdieping, die men nog moet metsen, komt zo 1 groot raam, net op de plaats waar men in onze badkamer en slaapkamer kan kijken.

Kunnen we hier nog iets aan doen? Ik hoorde namelijk van kennissen dat zij ook een gelijkaardige situatie hebben meegemaakt. Daar zouden ze bij de nieuwbouw speciale ramen hebben moeten plaatsen na onderling overleg. Het zou iets zijn dat dit ramen zijn waardoor men vanuit die woning niet naar buiten kan kijken (en dus ook ons niet zou kunnen zien), maar waardoor zij wel het daglicht binnen krijgen?

Iemand enig idee?

We zijn uit onze vorige woning (gesloten bebouwing) enkele jaren geleden verhuist omwille van de buren, die graag alles wilden meevolgen, en willen dit natuurlijk niet nogmaals meemaken. :( We waren net zo tevreden en gerust hier.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BrechtS
Berichten: 463

#2 , 31 mei 2015 10:32

Eerst en vooral was het makkelijkste als u intijds protest had aangetekend toen er de bekendmaking was van de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning. Dan had u duidelijk kunnen zeggen dat het teveel inkijk zou geven en ze daar dus iets aan zouden moeten doen. Geen idee hoe het zit met dat raam bij die vrienden van jullie. Bij mijn tante hebben ze ook een grote pastorijwoning gebouwd op het achterliggend perceel, met dan nog eens een ronde erker (letterlijk een halve cirkel) van 3 meter breed op de eerste verdieping. Daar zit dat allemaal binnen de verkavelingsvoorschriften dus hebben ze geen verzet aangetekend, hebben ze het met de buren eens besproken en hebben die mensen dan leiplanten geplaatst bij de perceelsgrens waardoor de inkijk grotendeels geblokkeerd wordt.
Als er in de verkavelingsvoorschriften staat dat ze 2 verdiepen mogen bouwen, dan mogen ze dat ook.
Ik weet niet wat voor raam ze hebben gebruikt bij die vrienden van jullie, want volgens mij zal dat dan met glas zijn geweest of dergelijke waarbij men geen zicht meer erdoor heeft, maar als er een groot raam staat zal dat nu net voor het zicht zijn. Zal dus moeilijk worden denk ik.
Wat er eventueel kan worden gedaan is de ramen vervangen door spiegelglas, dat hebben wij toegepast aan de voorkant van de woning: van binnen naar buiten is het zicht zoals een gewoon raam, maar bij het naar binnen kijken ziet men een reflectie van de buitenomgeving. Tenzij men heel dicht bij het raam staat, dan kan men wel nog zaken van binnen onderscheiden. Als u dit toepast bij uw woning, kan u ook direct beter isolerende ramen steken om zo de kosten terug te verdienen zeg maar.

Ik heb geen idee hoe u nu in dit late stadium nog verzet tegen de woning zal kunnen aantekenen, het staat er al bijna en wordt al verkocht en is stedenbouwkundig vergunt. Lijkt me niet direct iets om tegen te beginnen.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 31 mei 2015 11:25

Hoever staan die ramen in de nieuwbouw van uw achtergevel?

http://www.habitos.be/nl/bouwen/bouwen- ... n-zichten/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... R_EU091304" onclick="window.open(this.href);return false;

Gezien ik aanneem dat deze bouw op minsten een tiental meter van uw eigen woning staat, denk ik niet dat je hiertegen bezwaar kunt maken.

Reclame

rsca
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 31 mei 2015 12:40

@ BrechtS: De bekendmaking van de stedenbouwkundige vergunning, dat is zo'n geel bord als ik mij niet vergis? Dat hebben wij zelfs nooit zien staan. Wij komen echt nooit in die straat, dat is een soort achterweg van de hoofdbaan en wij wonen dus op de hoofdbaan. Daarom net dat we pas van de bouw af wisten toen we machines hoorden...

Hun raam is ongeveer 1,5 meter breed, dus tamelijk wat uitzicht. En waarom zoveel zicht weet ik niet, want de achterkant van die woning staat op 2,5 meter van de perceelgrens, dus echt uitzicht op hun tuin hebben ze daar niet door. Het zicht dat ze hebben is echt op onze tuin.

Ik begrijp wat je wil bedoelen met onze ramen te vervangen. Maar dit hebben we 3 jaar geleden tijdens verbouwingen al gedaan. Recht op een premie hiervoor hebben we dus niet meer. Voorlopig hebben we in de badkamer dan maar een folie met melkglaseffect gehangen.


@ mava105: Tussen dat raam en onze achtergevel is een 12 meter ongeveer. Een redelijke afstand, maar blijkbaar ziet men toch voldoende. De werkmannen roepen wel eens als ik door de tuin loop. Oké, dat is geen wereldramp, maar het geeft gewoon geen fijn gevoel. Ik loop nu in de tuin rond met het gevoel dat ik steeds bekeken kan worden...


Jammer, maar toch alleszins bedankt voor jullie reacties.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 02 jun 2015 11:19

“Art.4.7.19...§ 2. Een mededeling die te kennen geeft dat de vergunning is verleend, wordt door de aanvrager gedurende een periode van dertig dagen aangeplakt op de plaats waarop de vergunningsaanvraag betrekking heeft. De aanvrager brengt de gemeente onmiddellijk op de hoogte van de startdatum van de aanplakking. De Vlaamse Regering kan, zowel naar de inhoud als naar de vorm, aanvullende vereisten opleggen waaraan de aanplakking moet voldoen. De gemeentesecretaris of zijn gemachtigde waakt erover dat tot aanplakking wordt overgegaan binnen een termijn van tien dagen te rekenen vanaf de datum van de ontvangst van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen. De gemeentesecretaris of zijn gemachtigde levert op eenvoudig verzoek van elke belanghebbende, vermeld in artikel 4.7.21, § 2, een gewaarmerkt afschrift van het attest van aanplakking af. § 3. Van een vergunning mag gebruik worden gemaakt als de aanvrager niet binnen vijfendertig dagen, te rekenen vanaf de dag van aanplakking, op de hoogte werd gebracht van de instelling van een administratief beroep. Indien een administratief beroep wordt ingesteld, geldt artikel 4.7.21, § 8. Deze bepaling geldt onverminderd artikel 4.5.1, § 2, van deze en artikel 4.2.6, § 2, eerste lid, van het decreet van 27 maart 2009 betreffende het grond- en pandenbeleid. § 4. Een door de gemeente gewaarmerkt afschrift van de vergunning en het bijhorende dossier ligt tijdens de duur van de werkzaamheden in uitvoering van de vergunning ter beschikking op de plaats die het voorwerp uitmaakt van de vergunning.”(15 MEI 2009. - Vlaamse codex ruimtelijke ordening)

Onderzoek of voornoemde bepalingen in acht genomen werden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

BrechtS
Berichten: 463

#6 , 02 jun 2015 14:16

Als u juridisch niet meer kunt doen, zou u nog altijd mijn tip van die leibomen kunnen toepassen. U verliest er niet zoveel mee, hoofdzakelijk de aanschaffing en planting, en kunt er de nodige privacy terug voor krijgen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”