Akte verlijden = GEEN SLEUTEL?

dorinemeer
Topic Starter
Berichten: 17

Akte verlijden = GEEN SLEUTEL?

#1 , 27 mei 2015 22:18

Beste,

Vandaag tekende ik de akte voor de aankoop van een huis. Nu willen de verkopers me de sleutel nog niet geven omdat er nog huurders inzitten... Deze huurders gaan er uit over 4 dagen maar eigenlijk wonen de huurders er al lang niet meer...

Ik ben er helemaal niet goed van, is dit wel nog legaal? De verkopers zijn immers geen eigenaar meer, wat moeten zij nu nog met mijn sleutel?

Mvg,
Dorine

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 27 mei 2015 22:26

Staan er nog goederen van de huurders in het pand?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 27 mei 2015 22:57

Sowieso mogen de verkopers nu geen sleutel meer hebben. Jij hebt echter niet noodzakelijk recht op de sleutel, indien zij die zouden gegeven hebben aan de huurders.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 27 mei 2015 23:10

Van wanneer is de overdracht voorzien.
Hebben de huurders een contract tot 31 mei?
Als de verhuurders sleutels hebben ... zie ik niet in waarom ze deze niet aan jullie kunnen geven.... wel zo dat u deze nog niet mag gebruiken.
De reden zij hadden de sleutels ook dus waarom niet aan jullie geven. Maar zolang er huurders zijn is het hun woning.

In elk geval de verkopers dienen er wel voor in te staan dat u zonder kosten in de woning kan op datum x.
Wisten jullie dat het huurcontract liep tot 1 juni...
Jullie hebben nu recht op 4 dagen huur.
Is er een plaatsbeschrijving? Wie gaat dat controleren enz enz
Hebben de huurders / verkopers nog de nodige verzekeringen voor brand schade enz....

dorinemeer
Topic Starter
Berichten: 17

#5 , 27 mei 2015 23:20

Beste

In de akte werd vandaag bijgeschreven op het laatste dat ik pas vrij gebruik heb op zondag 31 mei om 18 u.
Ik wist inderdaad dat er nog huurders waren maar al hun gerief is reeds weg, ik heb met hun gebeld en voor hun is het geen probleem dat ik al kom schilderen of voorbereidingen voor het schilderen kom maken. Huurwaarborg zullen de verkopers regelen, werd in de akte geplaatst.

Ik voel me nu wel zwaar in de zak gezet.
De verkopers denken dat het nog steeds hun woning is, eigenlijk zou ik de 4 dagen huur moeten opeisen, maar ja... hoe begin ja daaraan. Ze kwamen dan af met het voorstel om de akte pas op maandag 1 juni te verleiden... nog erger.

Ik ben reeds verzekerd tegen brand.
Bedankt voor de reacties

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 27 mei 2015 23:23

Als er 1 juni in akte staat is het 1 juni en effectief geen dag vroeger.
Kan wettelijk perfect.

dorinemeer
Topic Starter
Berichten: 17

#7 , 28 mei 2015 05:10

Maar de verkopers zijn nu geen verhuurders meer noch eigenaars. wat zouden zij dan de sleutel nog bijhouden?
Er staat in de akte dat ik pas vrij gebruik heb vanaf zondag 31 mei om 18u.

Danku voor de reacties

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 28 mei 2015 10:07

Er staat in de akte dat ik pas vrij gebruik heb vanaf zondag 31 mei om 18u.
Dan ben jij helemaal niets met deze sleutel, want voor deze datum mag je zo wie zo niet binnen (huisvredebreuk)
Waarom vraag je geen sleutel aan de huidige huurder als die toch geen probleem ziet, en verander je op 31 mei 18 Hr het slot of de cilinder (van alle buitendeuren)

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 28 mei 2015 10:31

Door het ondertekenen van de akte heeft u zich akkoord verklaard met de datum van overdracht. Deze dienen niet simultaan te gebeuren.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”