Terugbetaling eindafrekening

AMoldenaers
Topic Starter
Berichten: 2

Terugbetaling eindafrekening

#1 , 27 mei 2015 13:53

Beste,

Ik zit in een bepaalde situatie (lees onderstaand) en weet niet welke stappen ik nu dien te ondernemen.

Vorig jaar in Augustus 2014 verkocht ik mijn appartement, eind augustus werd compromis getekend, notariële akte werd getekend in December 2014.

In september 2014 kreeg ik van de syndicus van het gebouw te horen dat er grote kosten waren aan de lift van ons gebouw. Omdat er op dat ogenblik onvoldoende cash flow reserve beschikbaar was (terwijl we de afgelopen jaren gespaard hadden en de reserve inmiddels 525 euro bedroeg) werd de bewoners gevraagd het volledige bedrag te storten (1194 euro). Omdat ik op de hoogte was dat de reserve bij een verkoop tot het gebouw behoort en dus niet teruggevorderd kan worden, heb ik betaling niet meteen uitgevoerd en mijn syndicus + notaris gevraagd hoe we dit konden oplossen en hoe ik op het einde van de lijn een deel van mijn geld terug zou krijgen.

Er werd mij toen verzekerd dat ik bij de eindafrekening mijn gedeelte teruggestort zou krijgen (niet het volledige bedrag maar dus wel de 525 euro die ik eigenlijk 2 x betaald heb omdat de reserve in september niet beschikbaar was). Er werd zelf expliciet via mail vermeld dat er contact opgenomen was met de notaris van de tegenpartij om dit op te nemen in de definitieve akte.

In maart 2015 kreeg ik een brief met de afrekening waarin duidelijk stond dat ik bedrag teruggestort ging krijgen voor 30 april 2015, inmiddels zijn we 27 mei 2015 en heb ik nog steeds niets mogen ontvangen. Ik heb zelf contact opgenomen met de syndicus begin mei om te vragen wanneer ik het bedrag mocht ontvangen, zij hebben mij verteld dat de koper hierover nu moeilijk doet. Zij houden mij nu aan het lijntje door te beweren contact opgenomen te hebben met de notaris van de huidige eigenaar, maar dit blijven ze zeggen. Inmiddels antwoorden ze niet meer op mijn mails/telefoons.

Wat kan ik hiertegen beginnen?
Heeft de syndicus geen verplichting ten opzicht van mij?
Kunnen zij zomaar wachten met de betaling en kan ik hier helemaal niets tegen doen?
Mij lijkt dit een probleem tussen de syndicus en de notaris/huidige eigenaar en zou ik hier niet het slachtoffer van mogen zijn?

Graag jullie advies?

Groeten,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 mei 2015 14:13

En is dit nu ook effectief opgenomen in de akte?

AMoldenaers
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 27 mei 2015 15:02

Ik heb de akte even bekeken maar kan op het 1ste zicht hier niets van terugvinden, ik ben natuurlijk ook een leek in deze dingen en heb hiervoor echt wel vertrouwd op mijn notaris.

Reclame

naicwill
Berichten: 715

#4 , 27 mei 2015 19:44

Koper doet moeilijk:
Wet:
"Bij een overdracht of aanwijzing van het eigendomsrecht is de verkrijger evenwel verplicht tot betaling van de buitengewone lasten en de oproepen tot kapitaalinbreng waartoe de algemene vergadering van de mede-eigenaars heeft besloten, indien deze heeft plaatsgehad tussen het sluiten van de overeenkomst en het verlijden van de authentieke akte en indien hij over een volmacht beschikte om aan de algemene vergadering deel te nemen."

Koper zou zich hierop kunnen baseren,er was weliswaar geen A.V.,maar het werd medegedeeld door de syndicus
en de koper heeft geen inspraak gehad,dus de verkoper is verplicht tot betaling.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

naicwill
Berichten: 715

#5 , 28 mei 2015 08:53

. Omdat ik op de hoogte was dat de reserve bij een verkoop tot het gebouw behoort en dus niet teruggevorderd kan worden, heb ik betaling niet meteen uitgevoerd en mijn syndicus + notaris gevraagd hoe we dit konden oplossen en hoe ik op het einde van de lijn een deel van mijn geld terug zou krijge
Dit wordt niet opgelost door notaris of syndicus maar door de wet die van dwingend recht is.
525 euro blijft verbonden met het appartement,Of de koper de 1194 euro moet terugbetalen
hangt al van de interpretatie wet,zie bovenstaande post.
Koper en verkoper kunnen natuurlijk hierover zelf een overeenkomst sluiten.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”