Grenspaal perceel uitgereden door landbouwtractor

chesini
Topic Starter
Berichten: 43

Grenspaal perceel uitgereden door landbouwtractor

#1 , 22 mei 2015 16:02

De grenspaal van mijn perceel is bij het ploegen door een landbouwtractor uitgereden. Ook de perceelgrens is ruim overschreden.

Ik heb de nummerplaat van de tractor kunnen noteren en heb ook het nummer van een interventiefiche van de politie die een vaststelling heeft gedaan.

Ik wil dit in eerste instantie oplossen door middel van een minnelijke schikking via het Vredegerecht. Daarvoor heb ik echter naam en adres nodig van de bestuurder of de eigenaar van de tractor die de paal heeft uitgereden.

Na een dag pendelen tussen Vredegerecht en Politie is de conclusie dat het Vredegerecht de naam en het adres van de tractoreigenaar bij de Politie niet kan/mag opvragen en dat de Politie deze gegevens niet zomaar aan mij ter beschikking wil stellen. Zonder naam en adres sta ik echter geen stap verder.

Hoe kan ik deze patstelling ontwarren ? Heeft iemand enig idee ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 22 mei 2015 16:07

Heb je die paal nog?
Kun je die niet gewoon op de oorspronkelijke plaats terug in de grond kloppen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

chesini
Topic Starter
Berichten: 43

#3 , 22 mei 2015 16:11

De paal is volledig uit de grond geploegd en in stukken gebroken. De oorspronkelijke plaats is mee omgeploegd over een breedte schat ik van 2 ploegscharen. Niet meer uit te maken waar de paal oorspronkelijk stond.

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#4 , 22 mei 2015 16:16

Heb je een PV van opmeting? Normaal staan de coördinaten van die paal daar op.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 22 mei 2015 16:22

PV laten opstellen door de politie en eigenaar van de grond in gebreke laten stellen. Doe beroep op uw familiale polis.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

chesini
Topic Starter
Berichten: 43

#6 , 22 mei 2015 16:40

Politie wou geen PV opstellen, enkel een interventiefiche. Een hele hoop uitleg erbij, ik had de indruk dat ze geen goesting hadden om een echt PV op te maken. Ik moet dus de politie terug laten komen voor een echt PV ?

tira00
Berichten: 929

#7 , 22 mei 2015 17:07

Waarschijnlijk van die loonwerkers. Die denken dikwijls dat ze alles mogen.
Ik zou er niet te veel moeite in steken.
Omheining zetten?

Franciscus
Berichten: 38599

#8 , 22 mei 2015 19:20

Verwijderen van grenspalen is bij mijn weten nog altijd een strafbaar feit dus politie zal dus wel PV moeten opstellen en wel onmiddellijk.
Weliswaar PV tegen onbekenden met vermoeden de persoon en de tractornummerplaat.
Indien de inspecteur dan nog weigert eens een officier erbij vragen.
Is ambtelijk weigeren aangifte wat deontologisch een redelijk zware inbreuk is.
U mag deze tekst afprinten en meenemen.

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;

Antwoord met een citaat Omhoog Meld dit bericht
AFDELING VIII. - VERNIELING VAN AFSLUITINGEN, VERPLAATSING OF VERWIJDERING VAN GRENSPALEN EN HOEKBOMEN.
Politie is WEL bevoegd :
Strafrecht :
Art. 545. Met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van zesentwintig [euro] tot tweehonderd [euro] of met een van die straffen alleen wordt gestraft hij die geheel of ten dele grachten dempt, levende of dode hagen afhakt of uitrukt, landelijke of stedelijke afsluitingen, uit welke materialen ook gemaakt, vernielt; grenspalen, hoekbomen of andere bomen, geplant of erkend om de grenzen tussen verschillende erven te bepalen, verplaatst of verwijdert. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>

Art. 546. Wanneer de feiten, in het vorige artikel omschreven, gepleegd worden met het oogmerk om een bezitsaanmatiging op een erf te plegen, is de straf gevangenisstraf van een maand tot een jaar en geldboete van vijftig [euro] tot tweeduizend [euro]. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>

Franciscus
Berichten: 38599

#9 , 22 mei 2015 20:01

U zal uw brandverzekering / familiale /rechtsbijstand ook in kennis moeten stellen.
Schrijf deze drie want kan soms wel soms niet gedekt zijn ...

chesini
Topic Starter
Berichten: 43

#10 , 23 mei 2015 08:08

@Franciscus: OK dat is duidelijk, we gaan het zo aanpakken

Franciscus
Berichten: 38599

#11 , 24 mei 2015 16:23

Dus zeker PV laten opstellen want op basis van die gegevens gaan de verzekeringen aan het werk en hebt u een juridisch poot om op te staan.

jef007
Berichten: 1683

#12 , 24 mei 2015 21:39

hou ons op de hoogte!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”