buren hebben grote hond, maar kleine omheining....

teizman
Topic Starter
Berichten: 53

buren hebben grote hond, maar kleine omheining....

#1 , 19 mei 2015 19:05

Hoi,

Onze achterburen hebben een waakhond (rotweiler), die echt dient als waakhond (het zijn dan ook ontzettend rijke mensen....).
Onze tuinen worden gescheiden van elkaar door een oude bekaert draad van 70-80cm hoog en wat coniferen die niet erg 'dik' staan.

De hond maakt grollende geluiden als we ons in de buurt begeven en ikzelf ben er niet gerust in dat dat beest effectief 'op bezoek' zal komen als we daar zijn.... Het moge duidelijk zijn dat mijn kindjes nog veel meer schrik hebben.

Alvorens met hen te gaan spreken hierover, wens ik te weten waar ik sta (juridisch). Kan ik vragen dat zij zorgen voor een hogere afscheiding? Zullen we de kosten moeten delen? (op zich is delen geen probleem maar ik vind het prinicipieel wel een beetje zot om te moeten betalen voor de hond van de buren....)


alvast bedankt,
teizman

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 19 mei 2015 19:35

Als de omheining op de scheiding staat dient men de kosten te delen.

Persoonlijk zou ik deze weg niet volgen mochten de andere eigenaars (hond) moeilijk doen. Indien hun terrein grenst aan meerdere buren zou ik eerst met deze eens onverleggen of ze evenveel overlast hebben van die waakhond.

Daarna zou ik overwegen om op bv 5 cm van de gemeenschappelijke lijn op eigen terrein een hek van bekaert draad 2m hoog met zeefdoek te plaatsen. Zelf als die waakhond over omheining 1 raakt komt hij knel te zitten en heeft iedereen voldoende tijd zich uit de voeten te maken en de politie te bellen.

Edit: onduidelijke zinstructuur aangepast zodat deze begrijpelijk wordt...

teizman
Topic Starter
Berichten: 53

#3 , 19 mei 2015 19:38

Ik denk inderdaad dat ze moeilijk kunnen doen...niet omwille van het financiele, maar misschien wel omdat hun coniferen er dan uit moeten.... (ook al zijn deze al bejaard aan het worden).

Ik zit er toch mee in hoor....als die hond van slechte wil is (hetgeen je altijd mogelijk moet achten), kan er mogelijks wel een klein fiasco gebeuren....mijn kindjes zitten zo vaak aan die kan van de tuin (trampoline)... Een bijtaccident is niet ver af....


teizman

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”