Reservekapitaal en conforme offertes

ineram
Topic Starter
Berichten: 3

Reservekapitaal en conforme offertes

#1 , 17 mei 2015 14:58

Ik had een paar vraagjes over mede-eigendom in verband met uit te voeren werken.

Er zullen de komende maanden/jaren enkele werken worden uitgevoerd in ons gebouw, waaronder een nieuw dak (dringend nodig) en een volledige herinrichting van de kelder, waar ook bergingen zullen worden gebouwd (sleept al enkele jaren aan).

Nu blijkt dat we de herstelling van het dak in één keer moeten betalen, en het gaat om een aanzienlijk bedrag, terwijl er in de wetgeving staat dat het reservekapitaal dient voor onvoorziene dringende werken, zoals het aanleggen van een nieuw dak. Mijn vraag is of het aanhouden van een reservekapitaal verplicht is, en of er zomaar beslist kan worden om dat reservekapitaal niet aan te spreken om dit soort aanzienlijke kosten te dekken en om ze dus in één keer op te vragen in de vorm van provisie.

Voor de herinrichting van de kelder is al een bedrag betaald, maar nu bleek dat de materialen die de architect had voorzien, onvoldoende duurzaam waren, waardoor voor andere materialen zal worden gekozen en de bergingen opeens 2x (voor de kleinere bergingen) tot 6x (voor de grotere) zo duur zijn. Op de AV is blijkbaar een project voorgelegd dat bij meerderheid is goedgekeurd en zal worden uitgevoerd (wij waren per volmacht vertegenwoordigd maar konden dus zelf niets inkijken), maar op geen enkel moment hebben wij een volledige offerte gezien. Enkel een grondplan en een prijsopgave per m2 voor verschillende werken, maar geen enkele vermelding van het soort materialen dat zal worden gebruikt, geen garanties ten aanzien van waterdichtheid enzovoort.

Mijn vraag: aan welke voorwaarden moet een offerte voor zulke werken voldoen om geldig te zijn, en kunnen wij bepaalde eisen stellen aan de afwerking van de bergingen voor wij ervoor betalen?

We willen best betalen voor een grote berging, ook al is ze dan een stuk duurder, als ze effectief goed wordt afgewerkt en ze effectief bruikbaar zal zijn. Maar daarover hebben we dus nog geen enkele garantie gekregen. De syndicus antwoordt ook niet op onze mails. We hebben volgens mij ook geen reglement van orde, en wij hebben geen idee op welk niveau het bedrag is vastgesteld waarvoor de syndicus meerdere offertes moet voorleggen (wat ook niet gebeurd is, voor zover wij weten). Er werden ook geen documenten bij het verslag van de AV gevoegd, die hebben we enkel via een medelid van de raad van beheer kunnen inkijken.

Voorts nog een vraagje dat niet meteen betrekking heeft op mede-eigendom: toen we het appartement kochten, had de verkoopster ons in het bijzijn van haar/onze notaris (dezelfde) verteld dat de berging het komende jaar gebouwd zou worden, dat ze al volledig betaald was en dat wij (in overeenstemming met de duizendsten) een dubbele berging zouden krijgen. Dit in het kader van de beschrijving van het eigendom. Wij hebben het appartement dus gekocht mét berging erbij. Nu blijkt dat daar niks van klopt, maar het staat ook niet in de akte. Is onze notaris in de fout gegaan door dat niet in de akte te zetten?

Bij de definitieve overhandiging (dus na betaling) bleek ook dat de assistent van de notaris de garage was vergeten mee te rekenen voor de registratierechten en we dus nog eens 2500€ moesten bijbetalen. Dat hebben we toen maar gewoon gedaan, maar kan dat zomaar?

Alvast bedankt voor alle informatie!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 17 mei 2015 15:44

Een reservekapitaal is niet verplicht.
Het is niet de syndicus die de indeling en materialen bepaald bij werkzaamheden maar de AV.
Een notaris rekent alleen maar de registratiekosten door die de fiscus met aanrekent, al of niet op het moment van de ondertekening van de akte.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 17 mei 2015 19:55

Mijn vraag is of het aanhouden van een reservekapitaal verplicht is, en of er zomaar beslist kan worden om dat reservekapitaal niet aan te spreken om dit soort aanzienlijke kosten te dekken en om ze dus in één keer op te vragen in de vorm van provisie. Neen reservekapitaal is innhet geheel niet verplicht.

Voor de herinrichting van de kelder is al een bedrag betaald, maar nu bleek dat de materialen die de architect had voorzien, onvoldoende duurzaam waren, waardoor voor andere materialen zal worden gekozen en de bergingen opeens 2x (voor de kleinere bergingen) tot 6x (voor de grotere) zo duur zijn. Op de AV is blijkbaar een project voorgelegd dat bij meerderheid is goedgekeurd en zal worden uitgevoerd (wij waren per volmacht vertegenwoordigd maar konden dus zelf niets inkijken), maar op geen enkel moment hebben wij een volledige offerte gezien. Het was uw beslissing om niet naar de AV te gaan. Indien beslissing met nodige meerderheid genomen is dan is uw aanwezigheid noch afwezigheid relevant.

Mijn vraag: aan welke voorwaarden moet een offerte voor zulke werken voldoen om geldig te zijn, en kunnen wij bepaalde eisen stellen aan de afwerking van de bergingen voor wij ervoor betalen? Individueel kunt u niets eisen. U dient zich aan te sluiten bij de meerderheidsbeslissing.

wij hebben geen idee op welk niveau het bedrag is vastgesteld waarvoor de syndicus meerdere offertes moet voorleggen (wat ook niet gebeurd is, voor zover wij weten). Dat staat niet noodzakelijk in dat reglement. Het kan ad hoc beslist zijn tijdens een AV.

Er werden ook geen documenten bij het verslag van de AV gevoegd, die hebben we enkel via een medelid van de raad van beheer kunnen inkijken.
Dat is ook niet verplicht.

Voorts nog een vraagje dat niet meteen betrekking heeft op mede-eigendom: toen we het appartement kochten, had de verkoopster ons in het bijzijn van haar/onze notaris (dezelfde) verteld dat de berging het komende jaar gebouwd zou worden, dat ze al volledig betaald was en dat wij (in overeenstemming met de duizendsten) een dubbele berging zouden krijgen. Dit in het kader van de beschrijving van het eigendom. Wij hebben het appartement dus gekocht mét berging erbij.
Het is aan u om dat te bewijzen.

Bij de definitieve overhandiging (dus na betaling) bleek ook dat de assistent van de notaris de garage was vergeten mee te rekenen voor de registratierechten en we dus nog eens 2500€ moesten bijbetalen. Dat hebben we toen maar gewoon gedaan, maar kan dat zomaar? Ja natuurijk. Het is niet de notaris die dit voor zijn eigen rekening int, maar wel omdat wettelijk die registratierechten moeten betaald worden aan de fiscus.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

adsummam
Berichten: 581

#4 , 18 mei 2015 11:51

Er werden ook geen documenten bij het verslag van de AV gevoegd, die hebben we enkel via een medelid van de raad van beheer kunnen inkijken.
Dat is ook niet verplicht.
Maar wel (vooraf!):
http://www.elfri.be/algemene-vergaderin ... j-syndicus" onclick="window.open(this.href);return false;

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 18 mei 2015 12:10

Er werden ook geen documenten bij het verslag van de AV gevoegd, die hebben we enkel via een medelid van de raad van beheer kunnen inkijken.
Dat is ook niet verplicht.
Maar wel (vooraf!):
http://www.elfri.be/algemene-vergaderin ... j-syndicus" onclick="window.open(this.href);return false;
Er is geen verplichting die documenten vooraf of achteraf te versturen.
Mogelijkheid geven om inzage te nemen ten kantore volstaat.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

adsummam
Berichten: 581

#6 , 19 mei 2015 08:14

Er is geen verplichting die documenten vooraf of achteraf te versturen.
Mogelijkheid geven om inzage te nemen ten kantore volstaat.
Uiteraard.

ineram
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 19 mei 2015 09:08

Moet een offerte dan aan geen enkele voorwaarde voldoen om geldig te zijn?

Wij worden door de AV verplicht om bergingen te laten bouwen (geen noodzakelijke werkzaamheden), dan moeten we toch op zijn minst weten wat er gebouwd wordt? Je kan toch niet instemmen met iets (als AV) als je niet weet wat het is.

Zijn er gronden waarop wij bezwaar kunnen aantekenen tegen de bouw van die bergingen?

Zoals gezegd, wij willen best een berging, maar op grond van de 1000en zouden wij waarschijnlijk verplicht worden een grote berging te nemen, en dan gaat het om 3000 euro ipv de aanvankelijk begrote 500 euro. Als dat dan een berging is waar je niks in kan zetten vanwege vochtproblemen, is dat gewoon veel te veel geld. Bovendien worden die bergingen nadien in principe privatief, ze horen bij een bepaald appartement, het lijkt mij dat wij daar dan toch iets aan te zeggen moeten hebben?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 19 mei 2015 10:20

Als een AV eenmaal geldig heeft beslist (met de juiste meerderheid), kan je enkel nog naar de vrederechter om die beslissing aan te vechten. Het doet er helemaal niet toe dat jij op die verandering niet aanwezig was. Stond het punt op de agenda van de vergadering vermeld?

ineram
Topic Starter
Berichten: 3

#9 , 02 jun 2015 13:39

Het punt stond op de agenda.

We hebben ook geen probleem met de beslissing op zich, alleen met de manier waarop ze is genomen. Volgens ons is er onvoldoende informatie gegeven om een geïnformeerde beslissing te kunnen nemen, en ook achteraf krijgen wij geen enkele informatie van de syndicus. Ik denk ook niet dat er meerdere offertes zijn aangevraagd, zoals normaal gezien wel zou moeten.

Opnieuw, ik wil best betalen, maar dan wil ik wel weten waarvoor ik betaal. Het lijkt mij straf dat er bergingen gebouwd zouden kunnen worden die achteraf privatief zouden worden, zonder dat wij daar privatief enige inspraak of zelfs maar inzage in zouden krijgen. Het gaat ook niet om noodzakelijke werken.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”