scheiding erfgrens, graag dringend juridisch advies.

jc2
Topic Starter
Berichten: 12

scheiding erfgrens, graag dringend juridisch advies.

#1 , 16 mei 2015 20:14

Wij hebben een nieuwe woning gebouwd, echter, onze buren hebben een levende haag tegen de erfscheiding staan.
Hierdoor moeten wij onze afsluiting tegen hun haag plaatsen.
Dit tot grote woede van de buren in kwestie. Die al (zonder poging tot bemiddelen) onmiddellijk dreigen met het vredegerecht.

Ik heb dan ook verschillende vragen, hopelijk vind iemand de tijd om ze te beantwoorden:

1) Kan iemand bevestigen dat wij effectief het recht hebben om een afsluiting op onze grond tegen de perceelsgrens te plaatsen? (Dus tegen hun haag)

2) Kunnen wij eisen dat ze hun haag verplaatsen/verwijderen naar de wettelijke afstand (0,5m)?
Volgens de buren staat de haag er al 30 jaar (verjaring). Iets wat wij absoluut niet geloven. Wat is de regel hieromtrent? Moeten wij bewijzen dat de haag jonger is? Of moeten zij bewijzen dat de haag er al effectief 30 jaar staat?

3) Te pas en ten onpas betreedt zij onze eigendom om haar haag te onderhouden. Kan dit zomaar. Ik ben bekend met het ladderrecht, maar dit kan toch niet wanneer het hen uitkomt?

4) Is het constant dreigen met juridische stappen aan te pakken? Kan het zomaar dat zij hier constant mee dreigen? Is dit geen laster ofzoiets?

5) Ze vallen vaak mijn vrouw hierover lastig. Mijn vrouw is minder mondig en kan zich niet zo goed verdedigen. Daarom dat ze ook haar viseren. Terwijl zij in de tuin werkt vallen ze haar hier constant ongewenst mee lastig. Wat kunnen we hiertegen ondernemen?

Alvast bedankt om de tijd te nemen om bovenstaande vragen te beantwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BrechtS
Berichten: 463

#2 , 16 mei 2015 22:14

Ik ben zelf geen kenner, maar ik denk dat het dit zal zijn:
1) ik had al meerdere keren horen vallen op dit forum dat een hekken tot tegen de perceelsgrens mag
2) ik dacht dat de bewijslast voor verjaring lag aan de eigenaar van de inbreuk
3) http://www.livios.be/nl/extra/gratis-di ... -eigenaar/" onclick="window.open(this.href);return false;
4) volgens mij is er geen manier om dat aan te pakken. Het enige wat misschien kan is het als pestgedrag of dergelijke aan te kaarten, maar dat zal in praktijk niet veel opleveren denk ik. Straatverbod zou allessinds al komisch worden
5) uw vrouw kan hen gewoon afwimpelen van 'dat moet u maar met mijn man bespreken' of 'ik ben graag gesteld op mijn privacy' en volgens mij kan dat ook worden aangeklaagd als stalkgedrag indien u dat kan bewijzen...

4 en 5 zijn natuurlijk zeer moeilijk, veel hangt af van interpretatie en dergelijke. Ik zou er dus zeker mee opletten, want eenmaal een proces daarvoor is begonnen, zal de relatie met de buren enkel nog verzuren...

jc2
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 19 mei 2015 12:35

Punt 3 is mij nog niet volledig duidelijk.

Wat betekent , buiten de periode dat de vruchten ter Velde staan?

Dus mag ze enkel onze eigendom betreden in de herfst en de winter?

Reclame

BrechtS
Berichten: 463

#4 , 19 mei 2015 23:47

Ik interpreteer het als 'ze moeten toestemming vragen, indien ze dit niet krijgen mogen ze u terrein betreden, maar dan op de minst schadelijke manier'. Ik heb geen idee vanwaar u de 'buiten de periode dat de vruchten ter Velde staan?' Vandaan hebt. Ik heb het artikel zelf niet opgezocht, want ik ging ervan uit dat het oorspronkelijk voor muren en daken geldt, maar ze het doortrekken naar hagen toe ook, dus dat betekend dus het hele jaar door in mijn ogen.
Nu denk ik dat het best is dat u ladderrecht voorlegt aan u buur, en dat wanneer die zonder vragen het erf betreedt dit huisvredebreuk is, als die een dag vraagt die niet uitkomt, probeer dan samen te zoeken naar een dag die uitkomt, anders zal die zijn recht van ladderrecht gebruiken en dan hebt u er zelf niets aan gehad.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”