Tuinafsluiting die overhangt

kezzemil
Topic Starter
Berichten: 3

Tuinafsluiting die overhangt

#1 , 12 mei 2015 13:51

Beste,
Deze winter heb ik achteraan bezoek gehad van een vos met enkele dode dieren tot gevolg.
Om dit te vermijden wil ik een betere afsluiting plaatsen.
De afsluiting is met palen en draad, onderaan komt er een betonnen plaat en bovenaan zou ik nog een stuk willen dat in een hoek van 30° à 45° naar buiten overhelt.
De onderste plaat is 40cm waarvan 20cm in de grond, dan komen de palen van 180cm en dan komt daarop het schuine stuk van 50cm.
Aangezien deze 50 cm schuin is schat ik dat deze 28cm hoog gaat en dus ook 28cm overhangt naar buiten toe.
Ik had eerst mondeling toestemming gevraagd en de buurman was akkoord maar, hij komt daar nu op terug en mijn material is reeds bested natuurlijk.
Nu komt de vraag, mag ik een dergelijke afsluiting op de scheidingslijn plaatsen ?
En zo niet, hoever moet ik dan op mijn eigendom blijven ?
De grond van mijn buren is wordt momenteel gebruikt voor tuinbouwactiviteiten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 mei 2015 13:52

Waarom laat u de schuine kant niet naar uw kant overhellen?

bartvdv
Berichten: 1911

#3 , 12 mei 2015 14:00

Waarom laat u de schuine kant niet naar uw kant overhellen?
Omdat TS waarschijnlijk denkt dat de vos, als de afscheiding overhelt naar de buur toe, er niet meer over zal kunnen. Als de afscheiding overhelt naar zijn tuin toe, is het net een ladder. Beter zou zijn om het hok zelf beter te beschermen.

Als buur zou ik er ook niet mee gediend zijn mocht de afscheiding overhellen, over mijn tuin. Gras afrijden, bv. wordt dan al wat moeilijker.

Reclame

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 mei 2015 14:06

25cm à 35,35cm

BrechtS
Berichten: 463

#5 , 12 mei 2015 14:50

Wij hebben een tijde geleden ook bezoek gehad van een vos in ons kippenhok: betonplaten 20 cm onder de grond zal hem denk ik niet tegen houden: ons hek stak een goeie 15 cm onder de grond en hij is er gewoon onder gaan graven. Volgens mij zal je moeten zorgen dat het hek onder de 2 meter boven de grond uitsteekt om dat zonder vergunning te mogen plaatsen (indien niet strijdig met de verkavelingsvoorschriften). Verder moet een afsluiting op 50 cm van de perceelsgrens als ik me niet vergis, dus dan zal de uiterste rand van het schuine deel op 50 cm van de perceelsgrens moeten zijn, waardoor het hek zelf mss 75 cm van de gens moet staan dan... U gaat dus een stuk van u tuin moeten inleveren door het idee van het schuine bovendeel. Volgens mij zal dat schuine deel niet zoveel uit maken, ons hek is maar 1,5 meter hoog denk ik (ik moet me bukken om in het kippenren te gaan welke is overspannen met een net sinds een opstoot van de vogelgriep en sindsdien nooit verwijdert is geweest, en het hek op de achtergrond is op dezelfde hoogte als deze) en daar is hij niet over gesprongen maar onder gegraven...

Wat mij misschien nog het beste lijkt: een haag planten rond het kippenren. 3/4 van ons kippenren is omringt met bamboe en haagbeukenhaag en langs daar is er geen enkel teken van graven: de wortels zullen teveel in de weg zitten daar. Hij heeft gegraven langs de zijgrens waar we geen struiken konden plaatsen omdat die de vrije doorgang teveel belemmerden. Maar deze zullen ook onder de 2 meter moeten blijven op een halve meter van de perceelsgrens om het volgens de stedenbouw te doen. Andere mogelijkheid als je de haag hoger wilt dan 2 meter, dan moet je die op 2 meter afstand van de perceelsgrens plaatsen. Het zal echter wel een tijdje duren tot die haag volwaardig gegroeid is (meerdere jaren) dus kan je in tussentijd bv betonplaten dieper ingraven (20 centimeter lijkt me nog geen probleem voor een vos om onder te graven) om hem buiten te houden, of het hek verlengen in de diepte onder de grond (is goedkoper dan betonplaten denk ik, en dan kunnen de wortels van de struiken erdoor groeien wat het nog moeilijker maakt voor hem om eronder te graven.

Bluemoon76
Berichten: 49

#6 , 12 mei 2015 19:35

Goedkoopste oplossing is een nachthok dat afsluit.

kezzemil
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 18 mei 2015 22:14

Waarom laat u de schuine kant niet naar uw kant overhellen?
Omdat TS waarschijnlijk denkt dat de vos, als de afscheiding overhelt naar de buur toe, er niet meer over zal kunnen. Als de afscheiding overhelt naar zijn tuin toe, is het net een ladder. Beter zou zijn om het hok zelf beter te beschermen.

Als buur zou ik er ook niet mee gediend zijn mocht de afscheiding overhellen, over mijn tuin. Gras afrijden, bv. wordt dan al wat moeilijker.
Inderdaad, de schuine kant naar mij laten overhellen zorgt ervoor dat de vos in mijn hok blijft eens hij erover is en dat is nu juist niet de bedoeling.
Het gaat hier echter niet over de vos, maar over de wettelijke bepalingen voor een afsluiting.

Wat betreft gras afrijden, dat lijkt mij geen probleem. Er staat daar geen gras, enkel groentjes die hij (in 't zwart) kweekt. Hij heeft nogal veel tijd omdat hij op de ziekekas staat.
Bovendien moet je wel al zeer groot zijn om last te hebben van een schuin stuk dat op 2 meter hoogte staat. Mocht hij trouwens van in het begin gezegd hebben dat hij dit niet zag zitten, dan was er geen probleem geweest. Echter eerst zeggen dat het mag en daar later op terugkomen als het materiaal besteld is, is zeer vervelend.
Soit, dat doet allemaal niet ter zake, het gaat hem hier over de wettelijke bepalingen ivm een afsluiting.

kezzemil
Topic Starter
Berichten: 3

#8 , 18 mei 2015 22:23

Wij hebben een tijde geleden ook bezoek gehad van een vos in ons kippenhok: betonplaten 20 cm onder de grond zal hem denk ik niet tegen houden: ons hek stak een goeie 15 cm onder de grond en hij is er gewoon onder gaan graven. Volgens mij zal je moeten zorgen dat het hek onder de 2 meter boven de grond uitsteekt om dat zonder vergunning te mogen plaatsen (indien niet strijdig met de verkavelingsvoorschriften). Verder moet een afsluiting op 50 cm van de perceelsgrens als ik me niet vergis, dus dan zal de uiterste rand van het schuine deel op 50 cm van de perceelsgrens moeten zijn, waardoor het hek zelf mss 75 cm van de gens moet staan dan... U gaat dus een stuk van u tuin moeten inleveren door het idee van het schuine bovendeel. Volgens mij zal dat schuine deel niet zoveel uit maken, ons hek is maar 1,5 meter hoog denk ik (ik moet me bukken om in het kippenren te gaan welke is overspannen met een net sinds een opstoot van de vogelgriep en sindsdien nooit verwijdert is geweest, en het hek op de achtergrond is op dezelfde hoogte als deze) en daar is hij niet over gesprongen maar onder gegraven...

Wat mij misschien nog het beste lijkt: een haag planten rond het kippenren. 3/4 van ons kippenren is omringt met bamboe en haagbeukenhaag en langs daar is er geen enkel teken van graven: de wortels zullen teveel in de weg zitten daar. Hij heeft gegraven langs de zijgrens waar we geen struiken konden plaatsen omdat die de vrije doorgang teveel belemmerden. Maar deze zullen ook onder de 2 meter moeten blijven op een halve meter van de perceelsgrens om het volgens de stedenbouw te doen. Andere mogelijkheid als je de haag hoger wilt dan 2 meter, dan moet je die op 2 meter afstand van de perceelsgrens plaatsen. Het zal echter wel een tijdje duren tot die haag volwaardig gegroeid is (meerdere jaren) dus kan je in tussentijd bv betonplaten dieper ingraven (20 centimeter lijkt me nog geen probleem voor een vos om onder te graven) om hem buiten te houden, of het hek verlengen in de diepte onder de grond (is goedkoper dan betonplaten denk ik, en dan kunnen de wortels van de struiken erdoor groeien wat het nog moeilijker maakt voor hem om eronder te graven.
Als hij eronderdoor graaft serveer ik hem persoonlijk alle kippen gebraden met een glaasje wijn erbij. :-) Er zit daar achteraan zoveel steengruis in de grond (zowel op mijn kant als de kant van de gebuur) dat je met een schop met moeite 10 cm in de grond geraakt. Wat betreft die 50 cm, dat is enkel voor nieuwe afsluitingen. Bovendien vervang ik gewoon een bestaande afsluiting.

Wat dat springen en graven betreft in uw geval, als er bovenaan een net hangt gaat hij er zowieso niet over kunnen en is hij verplicht van te graven. Een net spannen over een opp van 600 m² waarin bovendien enkele hoogstammen staan lijkt mij niet zo handig.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 19 mei 2015 08:18

Inderdaad, de schuine kant naar mij laten overhellen zorgt ervoor dat de vos in mijn hok blijft eens hij erover is en dat is nu juist niet de bedoeling.
Het gaat hier echter niet over de vos, maar over de wettelijke bepalingen voor een afsluiting.
wettelijke bepaling: je maakt niet dat het hekken overhelt naar de buur zijn kant zonder zijn uitdrukkelijke toestemming. Wil je per se naar buiten overhellen, zal je de omheining én de schuine kant volledig op jouw kant van de grens moeten plaatsen.
Wat betreft gras afrijden, dat lijkt mij geen probleem. Er staat daar geen gras, enkel groentjes die hij (in 't zwart) kweekt. Hij heeft nogal veel tijd omdat hij op de ziekekas staat.
juridisch irrelevant.
Bovendien moet je wel al zeer groot zijn om last te hebben van een schuin stuk dat op 2 meter hoogte staat.
boa... tuinhuis plaatsen, parasol uitzettne, wasdraad hangen, ...
Mocht hij trouwens van in het begin gezegd hebben dat hij dit niet zag zitten, dan was er geen probleem geweest. Echter eerst zeggen dat het mag en daar later op terugkomen als het materiaal besteld is, is zeer vervelend.
Soit, dat doet allemaal niet ter zake, het gaat hem hier over de wettelijke bepalingen ivm een afsluiting.
Zie hierboven. Plus het feit dat je imho je berekening verkeerd gemaakt hebt: het gaat niet over 28cm over zijn afsluiting, maar, bij een hoek van 30-45 graden (hoek gemeten horizontaal), over een overhelling van 35-43 centimeter. Da's toch al een ernstig stuk vermindering van je eigen ruimte.

Als je de hoek laat overhellen op jouw kant, heb je trouwens maar 1x last van de vos :).

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”