isoleren gevel huis vanop eigendom buur

gil
Topic Starter
Berichten: 10

isoleren gevel huis vanop eigendom buur

#1 , 07 mei 2015 07:00

Beste,
Wij wonen in een huis halfopen bebouwing waarvan een gevel een blinde wachtmuur is voor eventuele aanbouw. Deze gevel, op de scheidingslijn met de buur, bestaat slechts uit 1 enkele steen.
Deze werd jaren geleden bezet met metalen platen om vochtinsijpeling te voorkomen. De bouwgrond ernaast werd 10 jaar geleden verkocht en de nieuwe eigenaar gebruikt deze grond nu louter als tuin.
Het is evident dat door deze dunne wachtmuur ontzettend veel koude het huis binnenkomt. Spijts een efficiënte isolatie van het dak is de EPC waarde van de woning vastgesteld op 875 Kwh ...!!!
Daarom zou ik graag de spouwen van het huis laten opspuiten en de wachtmuur voorzien van een dikke laag isolatie.
Doch mijn buur is heel moedwillig om hoe dan ook zijn grond te betreden. Al is dit zelfs maar voor onderhandeling met bevoegde isolatie firma's.
Laat staan om vanop zijn eigendom de bestaande gevelbekleding af te breken en te vervangen door een degelijke isolatiebekleding.
Op 50cm van de gevel legde hij trouwens ook een grote stapel brandhout.
Kan iemand me aub zeggen in hoeverre ik rechten heb, en deze kan waarmaken om vanop de naastliggende grond ons huis degelijk te laten isoleren ?
Bij voorbaat dank voor uw raad.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 mei 2015 08:56

Ik maak niet graag reclame, maar het warm water opnieuw uitvinden heeft ook weinig zin. Op de onderstaande link kan u een uitgebreid antwoord met wettekst vinden:http://www.advocaten-leuven.be/pages/ac ... asp?ID=319

gil
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 07 mei 2015 09:17

veel dank voor die verwijzing Lanox !!!
Weet je soms vraag ik me af om een nieuwe eigenaar van een perceel bouwgrond, dat gelegen is naast een enkele aanbouwmuur niet verplicht is om die muur zelf van een afwerking te voorzien ?

mvg

Reclame

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 07 mei 2015 10:34

Buur moet enkel de muur waterdicht maken. Hem isoleren is niet in de wet voorzien. Gezien er nu metalen platen tegen staan, is aan die voorwaarde van waterdichtheid voldaan.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 mei 2015 10:53

Buur moet enkel de muur waterdicht maken. Hem isoleren is niet in de wet voorzien. Gezien er nu metalen platen tegen staan, is aan die voorwaarde van waterdichtheid voldaan.
Buur moet helemaal niets. De muur is eigendom van de TS totdat er eventueel een huis aangebouwd wordt en de muur wordt overgenomen. Maar tot die tijd is TS zelf verantwoordelijk voor de waterdichtheid ervan.

gil
Topic Starter
Berichten: 10

#6 , 07 mei 2015 11:12

De "gemene muur" ( ttz scheiding tussen woonruimte van eigenaar huis enerzijds en de tuin van buurman anderzijds ) was oorspronkelijk met broze roofing afgeklopt tot die aan flarden gescheurd was.
De eigenaar van de bouwgrond ernaast is absoluut niet van plan om er ooit te bouwen en legde er een natuurtuin aan.
Na zware discutie hebben wij als eigenaar van het woonhuis toegang gekregen tot de tuin van buurman om metalen platen tegen de gemene muur te laten plaatsen om vochtinsijpeling te voorkomen.
Dat hebben wij allemaal zelf betaald.
Maar met een EPC van 875 kWh is het echt wel noodzakelijk om deze gemene muur beter te gaan isoleren. Temeer daar de woning verhuurd is.
Maar ik onthoud hiervoor : "ladderrecht" .
mvg

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 07 mei 2015 12:03

Buur eerst met gewone brief vragen of u mag ... reeds verwijzen naar ladderrecht en veldwetboek.
Dat is uw poging tot spontaan akkoord.
Na een dag of 8 stuurt u een AS met antwoordbevestiging waarin u verwijst naar alle mondelinge pogingen - de brief van 8 dagen ervoor en dat u voor betere isolatie.
- toegang moet hebben tot de tuin zodat u de aannemers de mogelijkheid geeft om offertes op te stellen.
- toegang wegens ladderrecht tot een 'vrij'' muur zodat u kan laten isoleren.
- dat u uiteraard voor en na de werken de nodige foto's samen met hem wil nemen zodat er zeker geen schade kan/zal aangebracht worden.
Neem uiteraard al gedateerde foto's op de dag dat u de brief stuurt - zodat die situatie al is vastgelegd. Kwestie om te vermijden dat hij ondertussen zeer dure planten vlak tegen uw muur zou zetten.

Dat u graag antwoord krijgt binnen de 8 of 10 dagen na aankomst brief
Vermeld in de AS ook dat u deze AS ook stuurt via aangetekend schrijven.

Dat u bij geen antwoord verplicht zal zijn dit recht af te dwingen via procedure vrederechter -
eerst via bemiddeling en dan ten gronde.
Vraag in uw brief naar vrederechter dat bij niet aanwezigheid bij bemiddeling de vrederechter ineens kan vonnissen.
Dat wil zeggen dat u de nodige plannen en foto's bij hebt en ook een chronologisch opgebouwd verhaal hebt met tijdslijn.
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 203421.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vredneerpeltlommel.weebly.com/ho ... eiden.html" onclick="window.open(this.href);return false;

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 07 mei 2015 12:44

Nog beter is een onafhankelijk deskundige terzake een TEGENSPREKELIJKE plaatsbeschrijving van de grond- zone tot 3 meter van de muur te laten opmaken. (uiteraard op uw kosten.
Heb ooit een zaak voor de vrederechter inzake ladderrecht verloren, omdat de foto's zogezegd niet duidelijk genoeg waren. Het ging hier wel om barsten in de natuurleiën op het dak van de buur, die op de foto's uiteraard bijna niet te zien waren..

Franciscus
Berichten: 38592

#9 , 07 mei 2015 12:49

Klopt ... maar dat kan, tenslotte waren we nog maar in fase van naar vrederechter te gaan.
Dat er daar zelfs wordt voorgesteld dat er een expert aangesteld door vrederechter de ingaande en uitgaande plaatsbeschrijving zal doen.

Denk dat de weigerende buur daar geen verhaal zal kunnen tegen hebben.

Denk er ook aan dat ook trottoir en andere gronden beschermd worden tegen (te) zware machines door vb platen te leggen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”