geluidsoverlast bovenburen die hier niet zijn gedomicileerd

laksmi
Topic Starter
Berichten: 5

geluidsoverlast bovenburen die hier niet zijn gedomicileerd

#1 , 05 mei 2015 14:41

Ik woon hier nu acht jaar. De vorige zomer is er een koppel met honden hier komen wonen. Na hun welkom te noemen en hun nog te helpen met overname electriciteit. ( omdat deze mensen heen nederlands verstaan . Men is van Poolse afkomst). Bleek al vlug dat men voor zware overlast zorgde. Spelen met honden over het plafond tot een lamp naar beneden viel en zware voetstappen tot alles in huis staat te trillen.Als men weg was huilde honden en vechten honden. Hen gevraagd om er mee te stoppen. Hen paar maal vriendelijk gevraagd om het niet te doen. laten we dan nog zwijgen van hun behoefte doen op het terras. En naast dit nog eens super luide muziek spelen tot alles staat te trillen. Toen mijn geduld op was na maanden heb ik hen verwittigd dat ik de politie zal inschakelen.Wat ik ook heb gedaan. Zij hebben op hun beurt een gezin laten bijwonen met een kleuter en peuter. Wijkagent kwam langs en zei dat ze niet waren ingeschreven en dat ik mijn huisbaas moet stimuleren om hen in te schrijven. wijkteam is er ook bij de pas gekomen. Het dagelijks spelleke is nu uren aan een stuk over het plafond rennen met de hond. Inspecteur van het wijkteam was zelf van Poolse origine en naar haar vaststelling gaf ze subjectieve opmerking.Zoals kinderen worden nu eenmaal geboren. Deze mensen hebben gerenoveerd en dat kost geld.Terwijl ze hier in principe niet wonen. Het feit dat ik hier acht jaar woon en nooit last heb gehad met mijn bovenburen werd niet naar geluisterd. Men sloot het dossier wegens isolatieprobleem. het feit dat men nog niet is ingeschreven na drie maand van de klacht die ik formuleerde daar doet men niets aan. Het werd slechter en slechter. Men deed het nu ook expres. Nog eens de politie ingeschakeld. En ik kreeg terug het wijkteam aan de telefoon.Die op heel grove manier zei dat ik niet wilde naar de vrederechter stappen en dat zei bij hun standpunt blijven .Dossier gesloten wegens isolatieproblemen. Dat hij het dossier heel goed ken. Ik zei ja en ik leef hier.Kortom ik moest stoppen met hen lastig te vallen . Ik ben echt niet goed van deze grove telefoon. Mijn huisbaas reageert niet meer want hij wil mij hier buiten zodat hij hier illegaal kan renoveren en het veel duurde kan verhuren. Dus voor hem kom het goed uit. En deze Polen werken in de renovatiebranche. Kan ik iemand die niet is ingeschreven voor de vrederechter brengen?Politie wil er niets aan doen. De wijkagent en blauwe lijn en interventieteam zeggen zelf dat men met hun rug tegen de muur staan en er niks kunnen aan doen. Ze geven mij de raad om zelf mijn muziek keihard te zetten. Ik wordt na acht jaar uit mijn huis gejaagd zei mogen hun hang gaan. Ten einde raad! En ik word bestempeld als degene de moeilijk doet! Zijn er nog andere wegen om dit op te lossen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Patrick M.
Berichten: 74

#2 , 05 mei 2015 15:30

Gewoon een vraagje, vanwaar bent u afkomstig?

laksmi
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 05 mei 2015 19:22

ik ben een Belg. En als u fouten zit in mijn mail is dit omdat ik dyslexie heb.Als het dat is wat u wilde weten. Ik zie nu de fouten maar kan ze niet aanpassen. Als u bedoelt dat ik problemen zou hebben met andere culturen.Dat heb ik niet. vriendelijke groeten

Reclame

chantika
Berichten: 961

#4 , 05 mei 2015 20:05

Je huurovereenkomst loopt 9 jaar. Dus als je huis een opknapbeurt nodig heeft is de kans groot dat je goed 6 maand voor de vervaldag een brief van de huisbaas mag verwachten.

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 05 mei 2015 20:10

Luidruchtige mensen laten inwonen is een gekende truuk om huurders weg te pesten. Bij niet domiciliering kan stad/dorp tweedeverblijfsbelasting innen maar lang niet overal is er deze belasting. Misschien betaalt de verhuurder deze wel "met plezier".

De politie kan wel geen maatregelen nemen. Zij voeren alleen uit en maken vaststellingen. In de praktijk wordt ook,gesust/bemiddeld doch dit hoef je niet te accepteren. Enkel bv lawaaioverlast s nachts doen stoppen en PV s opstellen waarmee je dan zou kunnen naar de vrederechter trekken.

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 05 mei 2015 22:00

Politie MOET diegene die er wel wonen maar niet ingeschreven zijn ambtelijk inschrijven.
U kan eens bellen met de teammanager een commissaris.
Ook met de dienst bevolking van de gemeente wat die kunnen ook de opdracht geven aan politie de niet ingeschrevenen in te schrijven.
Bij een oud huis met houten roostering heeft men altijd geluidsoverlast zeker met (jonge) kinderen.
De muziekoverlast is daarentegen wel vervolgbaar gewoon als overlast of als vaststelling elektronisch versterkte muziek.

Sirkii
Berichten: 5396

#7 , 05 mei 2015 23:01

Politie MOET diegene die er wel wonen maar niet ingeschreven zijn ambtelijk inschrijven.
U kan eens bellen met de teammanager een commissaris.
Ook met de dienst bevolking van de gemeente wat die kunnen ook de opdracht geven aan politie de niet ingeschrevenen in te schrijven.
Mag een buitenlander dan geen "tweede" verblijf huren? Voor alle duidelijkheid; ik heb veel empathie voor de bovenbuurhinder van laksmi maar zie niet zo direct oplossingen buiten verhuizen. Vervolgen mizieklast overdag? Op basis van wat?

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 06 mei 2015 18:42

Hangt van omstandigheden af.... en van de tijdspanne.
Op basis van overlast ...nergens staat dat geluidsoverlast NA 22 uur moet zijn.
Elektronisch versterkte muziek kan via de geijkte procedure altijd vastgesteld worden.
Ook gewone geluidsoverlast kan worden vastgesteld ongeacht het uur ...van het ogenblik dat het storend is is het overlast.

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 5956,d.bGQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Het het vroeger al eens uitgebreid in dit forum geschreven ... dus nog eens
Wat gemakkelijker gemaakt - hier een bloemlezing
met dank aan Pedro - Vandebos en mijzelf

1 - elke vorm van storing is overlast en kan gestraft worden - weliswaar is dat maar een overtreding maar toch (politierechtbank of gemeentelijke GAS ambtenaar)
2 -er staat nergens maar dan ook nergens in de wet 22 uur dat is 'gebruik' geen wet. En dat is het uur dat door vrederechters gebruikt wordt.
3 - als dat muziek is die (TV:radio) elektronisch versterkt wordt is dat een inbreuk geluidshinder - dit wordt gemeten door de politie en bij overschrijding van het achtergrondgeluid strafbaar - Normen zijn nog strikter 's avond dan overdag.
PS als het bevel om te stoppen met lawaai maken gegeven wordt door de politie en niet wordt opgevolgd dan is het zo wie zo een wanbedrijf en kan een gerechtelijk officier 'iets' strenger' optreden. Het niet opvolgen van een bevel is op zich al strafbaar.

Maar --- dikwijls zoals hier wordt gezegd door het verwijderen iets van de muur plaatsen van de geluidsbron kan al veel worden opgelost.
Politie kan hier via haar dienst wijkpolitie trachten bemiddelend op te treden met verwijzing naar wat wettelijk kan.
Neem eens contact met de teammanager - zo heet dat tegenwoordig - de commissaris of hoofdinspecteur die het (zorg)gebied waar u woont onder zijn vleugels (bij politie kronen) heeft.

Ter info - politie Antwerpen heeft een milieu dienst die zeer goed weten wat kan en mag - voorafgaandelijk eens met die mensen bellen kan veel info opleveren- gegevens zie website lokale politie Antwerpen * of een andere grote gemeente kan ook natuurlijk.

Er zijn een aantal vonnissen voor de vrederechter die geluidsoverlast door buren buiten de gestelde uren veroordelen. U dient dan echter wel een ijzersterk dossier te hebben. ( denk aan veelvuldige meldingen en Pv's bij de politie, diverse aangetekende brieven, bewijzen van werken die u zelf heeft uitgevoerd om het contact geluid te minimaliseren, pogingen tot overleg bij buren enzovoort...)

de beslissingen van de vrederechter zijn burgerlijke vonnissen.
De politie kan overlast vaststellen en heeft zich niet te houden aan een beslissing van een vrederechter die zegt dat men mag trompet spelen.
Trouwens dat vonnis is enkel iets dat tussen die partijen telt en niet tegenover de strafwet of politiereglementen.
Het is de politierechter (of soms de gemeentelijk autonome sanctie- ambtenaar die een soort van schikking kan voorstellen) die zal beslissen of het bestraft wordt.

Tenslotte zou ik u ook willen aanraden om hier op het forum eens te zoeken op lawaai, burenlawaai, luide buren en contactlawaai of -geluid. Deze materie is hier reeds een aantal keer behandeld.

Vredegerecht -- dat wil zeggen dat men in verzoening wil gaan -- in elk geval niet strafrechtelijk
Het gaat over 'overlast' en u laat de buren niet genieten ten volle van hun eigendom. Niets meer maar ook niets minder.

Buren trachten het nog ' in de minne' te regelen

Gezien u daar al zolang zit vermoed ik dat de feestzaal helemaal niet aangepast is aan de huidige normen

Wat kan er nog gebeuren
Controle door gemeente --- nogal algemeen aanpassingen
PV van politie wegens overlast en geluidshinder bij wijze van overlast in codex en GAS PV's

PV's inzake geluidsoverlast vastgesteld door meting met decibelmeter en bevoegd personeel. Wanneer er meerdere vaststellingen na elkaar gebeuren zal (ongeacht de door u reeds genomen maatregelen) de geluidsinstallatie met beslag gelegd worden en de boete elke maal verhogen. De burgemeester kan de feestzaal dan voor bepaalde periode sluiten op bepaalde dagen en uren.
Dit kan onmiddellijk gebeuren bij heterdaad door een officier van gerechtelijke politie (inbreuken milieuwet) en of door een commissaris van politie (dringende bestuurlijke maatregel)
Vaststelling dat uw feestzaal qua uitbating niet meer voldoen en kan gesloten worden.

Het hangt er dus vanaf wat er in het verleden al allemaal op papier is gezet en hoever u bereidt bent uw feestzaal aan te passen.

Mag een airco een onbeperkt geluid produceren ? Is er ergens een modelbrief te vinden waarmede ik de handelaar kan attent maken op deze vervelende situatie ? Want helaas, een goed gesprek zal niet helpen, zoveel is zeker.
Installaties dienen aan een wettelijke normering te voldoen. Overschrijdt een toestel deze normering (bewijslast ligt bij u--> bv. via cel geluisoverlast van de politie) dan spreekt men idd over lawaaioverlast en ontstaat er abnormale burenhinder. De waarden liggen bij nacht lager dan overdag.
De vrederechter kan maatregelen nemen op grond van art. 544 B.W.

Een vrederechter komt vaak ter plaatse om zich te vergewissen van de hinder.
De wet spreekt van geluidsoverlast IN de woning.
Andere wetgevingen kunnen dan weer de geluidsoverlast of beter het geluidsniveau van een elektrisch tuig beschrijven en geven hier in nogal wat gevallen aan hoeveel geluid mag-kan voortgebracht worden door dat toestel.

Koninklijk Besluit van 24 februari 1977 houdende vaststellingen van geluidsnormen voor muziek in openbare en private inrichtingen.

Edoch de mogelijkheden om dat te meten is een vak apart.

Vrederechter is een goede richting is burgerlijk

strafrechtelijk is politie - kan samen

Volgorde - 1 - het louter teveel lawaai maken en dat hoorbaar is vanop de openbare weg is strafbaar overlast. vaststelling de politie en hun vaststelling van dit is te luid. ( overtreding - politierechtbank of zelfs GASambtenaar)
2 - vaststelling van overlast en meting IN de woning - wet op het geluid geluidsoverlast met achtergrondgeluid ( wanbedrijf met huiszoekingsmogelijkheid - meting - correctionele rechtbank)
3 - vaststelling inbreuk geluidsnormen door een firma - bijzondere wetgeving - meestal door milieupolitie of cel vastgesteld - correctioneel vervolgbaar en inbreuken op specifieke wetgevingen)
** uiteraard zal men bij 2 en 3 ook metingen doen vanop uw terras.

laksmi
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 09 mei 2015 09:39

super bedankt voor de reacties en mijn mail te willen beantwoorden. Ik heb wat bijgeleerd dat is het enige positieve! Het is mij duidelijk dat ik er niet veel kan aan doen en zal moeten verhuizen.

laksmi
Topic Starter
Berichten: 5

#10 , 09 mei 2015 18:11

Ondertussen heeft het wijkteam zijn werk gedaan. Na dat ik een confrontatie eiste met de bovenburen.Deze middag confrontatie met de buren gehad. De buren gaan verhuizen. Ze willen niet meer zoveel politie aan hun deur. Het wijkteam gaf mij gelijk in de overlast. Men is van Litouwen. Inwoners van Litouwen zijn lid van Europa. Dus men mag hier drie maanden verblijven zonder domicilie als men over en weer gaat terug naar hun thuisland. Ze kende heel goed de wet en dit verhaal waren ze aan het spelen.Wijkteam kende alles over hen. En hun verhaal ging niet meer op. Dus wijkteam van de politie doet wel degelijk zijn werk in Antwerpen. Zoals alles in België moet je lang wachten en volhouden voor je rechten. Bleek dat het bezoek gekend was voor huiselijke geweld. Nog twee maanden en men verhuist! Dan is het niet meer mijn probleem. Bedankt nogmaals voor de steun !

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”