Misbruik van de verkoper?

weazer
Topic Starter
Berichten: 1

Misbruik van de verkoper?

#1 , 03 okt 2007 14:50

de vorige eigenaar heeft me een 'bureau' verkocht met de enige mededeling dat ik deze nog moest laten overzetten naar 'woning'.
Dit is ondertussen gebeurd, maar wat me niet duidelijk was op moment van de verkoop, is dat de basisakte het appartement beschrijft als volgt:
-- Het bureau bestaande uit appartement X met 18 quotiteiten EN flat x met 14 quotiteiten. -- 32 in totaal dus.

Ik ben gaan vergelijken in andere appartementen v dezelfde blok en blijkt dat niemand anders zoveel quotiteiten heeft voor zo'n appartement.
Op het moment van verkoop is me NIET duidelijk gemaakt wat die quotiteiten juist inhouden, en als leek had ik er toen ook geen idee van.

De verkoper en notaris (mekaar kennende) hebben hier mooi onder één hoedje gespeeld, en ik zit dus met veel te hoge gezamelijke kosten.

Ik weet dat ik een voorstel moet indienen en dat alle mede-eigenaars akkoord moeten gaan om mijn quotiteiten aan te passen, maar ik ga ervan uit dat ik nooit 100% goedkeuring ga krijgen (laat staan dat iedereen al aanwezig is)

Daarna moet dit via de vrederechter veronderstel ik, maar wat zijn de mogelijke gevolgen indien de mede-eigenaars niet instemmen met het voorstel van de vrederechter.
Wat kan ik doen tegen de verkoper die duidelijk misbruik heeft gemaakt van mijn onweten. Deze verkoper heeft trouwens telefonisch toegegeven dat ie voor dezelfde reden het 'bureau' verkocht heeft (het hoge aantal quotiteiten)

Ik vrees dat ik de verkoper wat aandoe als ik hem nog tegenkom op straat...

Alvast bedankt voor de feedback

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 05 okt 2007 15:01

“Art.577-7.§ 1. Behoudens strengere bepalingen in het reglement van medeëigendom, beslist de algemene vergadering :...2° bij meerderheid van vier vijfden van de stemmen :a) over iedere andere wijziging van de statuten, daarin begrepen de wijziging van de verdeling van de lasten van de medeëigendom...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.577-9...§ 2. Iedere medeëigenaar kan aan de rechter vragen een onregelmatige, bedrieglijke of ONRECHTMATIGE beslissing van de algemene vergadering te vernietigen of te wijzigen...”(B.W.).

U kan het handhaven van de quotiteiten,waarvan u de onrechtmatigheid aantoont,als een onrechtmatige beslissing beschouwen.

De vrederechter doet geen ‘voorstel‘ doch velt een vonnis.“Art.1050.In alle zaken kan hoger beroep worden ingesteld zodra het vonnis is uitgesproken, zelfs al is dit een beslissing alvorens recht te doen of een verstekvonnis.”(Gerechtelijk Wetboek).

Uw onwetendheid is niet te wijten aan de verkoper,die geen ‘bedrieglijke verzwijging’ pleegde.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Pedro
Berichten: 735

#3 , 05 okt 2007 16:13

de vorige eigenaar heeft me een 'bureau' verkocht met de enige mededeling dat ik deze nog moest laten overzetten naar 'woning'.
Dit is ondertussen gebeurd, maar wat me niet duidelijk was op moment van de verkoop, is dat de basisakte het appartement beschrijft als volgt:
-- Het bureau bestaande uit appartement X met 18 quotiteiten EN flat x met 14 quotiteiten. -- 32 in totaal dus.

Ik ben gaan vergelijken in andere appartementen v dezelfde blok en blijkt dat niemand anders zoveel quotiteiten heeft voor zo'n appartement.
Op het moment van verkoop is me NIET duidelijk gemaakt wat die quotiteiten juist inhouden, en als leek had ik er toen ook geen idee van.

De verkoper en notaris (mekaar kennende) hebben hier mooi onder één hoedje gespeeld, en ik zit dus met veel te hoge gezamelijke kosten.

Ik weet dat ik een voorstel moet indienen en dat alle mede-eigenaars akkoord moeten gaan om mijn quotiteiten aan te passen, maar ik ga ervan uit dat ik nooit 100% goedkeuring ga krijgen (laat staan dat iedereen al aanwezig is)

Daarna moet dit via de vrederechter veronderstel ik, maar wat zijn de mogelijke gevolgen indien de mede-eigenaars niet instemmen met het voorstel van de vrederechter.
Wat kan ik doen tegen de verkoper die duidelijk misbruik heeft gemaakt van mijn onweten. Deze verkoper heeft trouwens telefonisch toegegeven dat ie voor dezelfde reden het 'bureau' verkocht heeft (het hoge aantal quotiteiten)

Ik vrees dat ik de verkoper wat aandoe als ik hem nog tegenkom op straat...

Alvast bedankt voor de feedback
Aanvulling: artikel 577-9 §6 B.W.: Iedere medeëigenaar kan aan de rechter vragen :
1. de verdeling van de aandelen in de gemeenschappelijke gedeelten te wijzigen, indien die verdeling onjuist is berekend of indien zij onjuist is geworden ingevolge aan het gebouw aangebrachte wijzigingen;
2. de wijze van verdeling van de lasten te wijzigen, indien deze een persoonlijk nadeel veroorzaakt, evenals de berekening ervan te wijzigen, indien deze onjuist is of onjuist is geworden ingevolge aan het gebouw aangebrachte wijzigingen.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”