Geurhinder van sigaretten buren

cath11
Topic Starter
Berichten: 40

Geurhinder van sigaretten buren

#1 , 03 mei 2015 21:52

Sinds een aantal weken heb ik een nieuwe buurman. Hij rookt en ik heb geurhinder in mijn appartement. Het is soms zo erg dat het lijkt of er in mijn appartement wordt gerookt. Met de vorige bewoners had ik ook geurhinder van de keuken maar dat was niet schadelijk. Ik woon in een oud huis, houten vloeren, slechte isolatie, de verhuurder zegt dat hij hier niets aan kan doen.

Is er iets dat ik kan doen? ik heb al vriendelijk aan de buurman gevraagd om buiten te roken maar die zegt dat hij het recht heeft om in zijn huis te roken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 04 mei 2015 08:48

Probeer de opening te vinden waarlangs de geur binnen komt en stop die dicht.
Is de veroorzaker uw gebuur naast u, of uw onderbuur? Indien onderbuur, kan u misschien een PVC vloer leggen die stevig aan de randen op de houten plankenvloer wordt gekleefd.

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 04 mei 2015 09:54

Hij heeft inderdaad het recht in zijn huis te roken, maar hij mag u geen overlast bezorgen. Probeer samen tot een praktische oplossing te komen.

Reclame

siesken
Berichten: 263

#4 , 04 mei 2015 17:56

verhuizen

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#5 , 04 mei 2015 20:03

Indien hij niet wil horen kan u eventueel een verzoeningsprocedure bij de vrederechter proberen of indien echt niets anders helpt een procedure op basis van Art 544 BW (burenhinder). Maar daar geef ik u max. 50% kans om het te halen indien uw buur tenminste geen rook binnenblaast langs het sleutelgat.

De idee erachter is een zogenaamd 'billijk evenwicht': iedereen mag ten volle zijn eigendomsrecht (en ook het gebruik van een huurwoning) uitoefenen maar daarbij niet overdreven inbreuk maken op het genot van de andere buren. Er is geen fout vereist, roken is vooralsnog toegestaan en uw buurman heeft gelijk wanneer hij stelt dat hij binnen mag roken. Maar u hebt ook het recht om volop van een rookvrij eigendom te genieten. Komt erop neer dat u een aanvaardbaar niveau van 'hinder' dient te tolereren en uw buur niet meer dan 'aanvaardbare' hinder mag veroorzaken. Maar de volledige appreciatie ligt bij de rechter. Indien u een rechter zou treffen die erover denkt als mijn echtgenote dan zou uw buur zijn laatste Gauloise gerold hebben zonder dat hij een industriële filterinstallatie aankocht. Indien ik het zou zijn (roker) dan zou uw advocaat meer werk hebben om me te overtuigen en zou ik eens ter plaatse gaan kijken en ruiken. Bestaan leuke vonnissen over maar probleem is dat de uitkomst moeilijk voorspelbaar is, behalve bij flagrante toestanden.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

cath11
Topic Starter
Berichten: 40

#6 , 06 mei 2015 07:03

Bedankt voor uw (bruikbare en ook grappige) advies :-)

cath11
Topic Starter
Berichten: 40

#7 , 14 mei 2015 07:47

Hoe werkt een verzoeningsprocedure bij een vrederechter en wat kost het?

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#8 , 14 mei 2015 08:12

Kost niets. U schrijft een brief naar de griffie met uw identiteit, identiteit van de tegenpartij, omschrijving van het probleem zoals u het ziet en het verzoek om partijen op te roepen in verzoening.

Voordeel: weinig vormvereisten, onnodig de juridische basis voor elk argument op te spitten, geen gedoe met conclusies, geen advocaat nodig, gratis procedure, u krijgt een impressie van de argumenten van de tegenpartij en de visie van rechter. Als hij 3 rookpauzes neemt-->slecht teken :twisted:

Nadeel: tegenpartij kan zijn kat sturen en dan hebt u als enig alternatief het opstarten van een 'echte' procedure.

Op de dag dat u opgeroepen wordt kan u beiden uw visie geven (kan geen kwaad om die eerst al op papier te zetten) en zal de vrederechter trachten een 'middle ground' te vinden, voor zover er geen zeer duidelijk fout gedrag is van 1 partij.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

cath11
Topic Starter
Berichten: 40

#9 , 14 mei 2015 18:30

Dank u wel! :-)

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 14 mei 2015 23:04

Eens lezen:
http://justice.belgium.be/fr/binaries/0 ... 203421.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”