spelende kinderen op erfdienstbaarheid

teizman
Topic Starter
Berichten: 53

spelende kinderen op erfdienstbaarheid

#1 , 02 mei 2015 15:04

Hallo,

Sinds 2 maanden zijn de appartementen tegen mijn woning bewoond. Wij hebben bij de notaris een erfdienstbaarheid laten registreren waarmee we ten allen tijden recht van doorgaan hebben zodat onze achtertuin bereikbaar wordt -via de geasfalteerde weg naar garageboxen van deze appartementen- met de straat.
Dit is prima maar ook onze kinderen profiteren hiervan: samen met wat kindjes van hetzelfde appartementenblok, spelen zij af en toe met hun fietsjes, rolschaatsen,...op de bestrating van deze appartementen (=weg van de straat naar de garageboxen+enkele parkings).

Er is tijdens de eerste (!) vergadering van de bewoners + syndicus al een klacht gekomen dat dit storend zou zijn....

Hoe moet ik dit puur juridisch bekijken? kan men een verbod op spelen opleggen op deze bestrating? Wij (en ook onze kinderen) hebben immers ten allen tijden recht op toegang....
Misschien interessant te weten, maar slechts één van de 11 bewoners heeft hier 'last' mee....

alvast bedankt,
teizman

(ps: er is geen intentie om dit in een zwaar geschil te laten groeien, maar ik ben graag op de hoogte van de juridische kijk op dit probleem)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 02 mei 2015 15:10

Recht van doorgang dient alleen daarvoor: om doorgang te hebben tot uw eigendom. Elk ander gebruik (dus ook spelende kinderen) is een verzwaring van de erfdienstbaarheid, en mag niet.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 02 mei 2015 16:12

Maar die kinderen die wonen in de appartementen mogen er wel spelen, want hun ouders zijn mede-eigenaar van die doorgang. Die kinderen mogen toch vriendjes uitnodigen, of is dat bij wet of in de basisakte verboden?

Reclame

teizman
Topic Starter
Berichten: 53

#4 , 02 mei 2015 17:18

Goed punt Mava105.... zal het eens met hen bespreken!
In ieder geval is duidelijk dat er van overlast/incidenten/... nog helemaal geen sprake is geweest. Uiteraard moeten de kinderen (van de eigenaars) zich aan regels houden,... maar dit lijkt alvast meer op frustratie/verbitterdheid van één van de bewoners....


mvgr,
Tijs

teizman
Topic Starter
Berichten: 53

#5 , 05 mei 2015 15:34

Er is dus blijkbaar geen enkele beperking op het gebruik van gemeenschappelijke ruimte zoals de toegangsweg naar en rond de garages/standplaatsen.
De kindjes van andere bewoners kunnen er inderdaad vrijuit spelen (en onze kinderen inviteren bijvoorbeeld). Bovendien heb ik de indruk dat onze kinderen de andere kinderen nog meer naar onze tuin trekken dan omgekeerd....(van overlast is er dus geen sprake als alles netjes opgeruimd blijft en dergelijke).

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 05 mei 2015 15:56

De gemeenschappelijke delen van een appartementsgebouw mogen nooit als speelterrein worden gebruikt.
Tenzij het een gemeenschappelijke speeltuin is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

eylis
Berichten: 8840

#7 , 05 mei 2015 16:50

Inderdeed zoals roharo zegt: te gevaarlijk. Die toegangweg is een toegangsweg. Geen speelruimte. Het is maar wachten op het eerste ongeval met een achteruitrijdende auto op een liggende fietsje of erger, kindje op zijn hurken....

teizman
Topic Starter
Berichten: 53

#8 , 06 mei 2015 16:37

Ja goed....los van het juridisch advies krijg ik hier ook advies over het gevaar van een omgeving/situatie die men helemaal niet kent!
Het gaat om meer dan een toegangsweg, er is heel wat ruimte....deze plek is zowat even gevaarlijk als een mijn eigen tuin....

Franciscus
Berichten: 38592

#9 , 06 mei 2015 17:39

Staat in de erfdienstbaarheid dat er mag gespeeld worden,
Staat in de akte van het appartementsgebouw waarvoor dat stuk grond kan en mag gebruikt worden?
Wat staat er in de verzekeringspolis van het gebouw inzake het gebruik van dat stuk grond... welke activiteiten zijn er toegelaten en wie mag er gebruik van maken?

eylis
Berichten: 8840

#10 , 07 mei 2015 18:58

teizman, dit is wel degelijk juridisch advies: op een toegangsoprit naar garages, zelfs al is die ruim en breed zoals een parking, mag bijna zeker niet gespeeld worden. Zoals je je kinderen ook niet mag laten spelen op de ruimte voor parkeervakken aan een apartementsblok...Maar zoals Fransisc het zegt: om zeker tezijn kijk alle documenten na: allicht gaat daaruit blijken wat er écht mag.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 07 mei 2015 19:53

Ik zou de eerste notariële akte of basisakte nog moeten zien, waarin staat dat er ergens kinderen niet mogen spelen.

Franciscus
Berichten: 38592

#12 , 09 mei 2015 17:05

Er zal vermoedelijk staan toegangsweg tot garagecomplex.
Daarmee wordt al aangegeven wat het juridische gebruik van die ruimte betreft.

BrainTrain
Berichten: 496

#13 , 11 mei 2015 10:33

Dus als er in die akte(n) niet staat dat ik er ook mijn auto mag wassen, dan mag dat niet?
Kunnen die 10 van de 11 eigenaars dan niet overeenkomen (en laten akteren) dat die ruimte ook mag gebruikt worden om te spelen?

TS kan misschien een documentje laten opmaken (en op de perceelsgrens hangen) dat wie in zijn tuin komt spelen stilzwijgend akkoord gaat met het afsluiten van een jaarcontract @10 euro per kind per maand.

Spelende kinderen bezorgen trouwens vandaag de dag geen overlast meer. Ze zitten allemaal samen op een plaats met de beste wifi connectie :-)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”