Iemand verwijderen uit de algemene vergadering

annieke
Topic Starter
Berichten: 48

Iemand verwijderen uit de algemene vergadering

#1 , 02 okt 2007 16:50

Met welke meerderheid kan een mede-eigenaar worden verwijderd uit een appartementsgebouw ?
Bij ons is er een eigenaar verwijderd met 5 tegen 4 stemmen.
Is deze meerderheid voldoende ?
Kan je zomaar iemand verwijderen door stemming. ?
Laatst gewijzigd door annieke op 18 jan 2008 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pedro
Berichten: 735

#2 , 02 okt 2007 18:18

Met welke meerderheid kan een mede-eigenaar worden verwijderd uit een appartementsgebouw ?
Bij ons is er een eigenaar verwijderd met 5 tegen 4 stemmen.
Is deze meerderheid voldoende ?
Kan je zomaar iemand verwijderen door stemming. ?
Volgens de wet wordt een raad van beheer (tenzij strengere bepalingen in het reglement van orde) met min. 75% opgericht en samengesteld. De aanstelling en het ontslag van de leden wordt (tenzij strengere bepalingen in het reglement van orde) met een eenvoudige meerderheid genomen. Tenzij anders beschreven in de statuten, zijn 5 van de 9 stemmen tegen dus voldoende om het betreffende lid te ontslaan.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#3 , 03 okt 2007 11:34

Met welke meerderheid kan een mede-eigenaar worden verwijderd uit een appartementsgebouw ?
Bij ons is er een eigenaar verwijderd met 5 tegen 4 stemmen.
Is deze meerderheid voldoende ?
Kan je zomaar iemand verwijderen door stemming. ?
De vraag is voor mij niet duidelijk.

Bedoelt U:
- verwijdering als lid van de Raad van Beheer
- verwijdering als lid van de Algemene Vergadering
- verwijdering als mede-eigenaar (= verkoop van het appartement)

Voor een Raad van Beheer kan een lid afgezet worden of niet herkozen, door de AV met een meerderheid van 50%+1 van de aanwezige of vertegenwoordigde eigenaars.

Bij een afzetting (= het mandaat loopt nog) mag betrokkene niet deelnemen aan de deliberatie en stemming. Bij een herverkiezing echter wel.

Een lid van de AV is onafzetbaar. Zijn spreekrecht noch zijn stemrecht kan hem ontnomen worden, tenzij tijdelijk bij vonnis.

Een eigenaar kan niet verplicht worden tot verkoop van zijn kavel, tenzij bij vonnis (wegens uitstaande schulden tegenover de VME).

Reclame

annieke
Topic Starter
Berichten: 48

#4 , 18 jan 2008 18:44

Mijn excuses voor de late reactie. (Ik had mail-notificaties niet opstaan, heb ik nu gecorrigeerd)

Ondertussen is het probleem opgelost door bemiddeling van de voorzitster van de raad van beheer.
De mede-eigenaar mag weer gewoon deelnemen aan de algemene vergadering.
Het ging over het verhinderen dat een mede-eigenaar nog aanwezig zou zijn op de algemene vergadering.
Hij mocht wel een plaatsvervanger sturen. Maar volgens mij kan zoiets niet beslist worden door andere
mede-eigenaars en volgens Luc ook niet ?

annieke
Topic Starter
Berichten: 48

#5 , 18 jan 2008 18:46

Heb de titel van de thread veranderd omdat die niet correct was.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”