Schutting op eigen grond

Gerard2013
Topic Starter
Berichten: 25

Schutting op eigen grond

#1 , 26 apr 2015 12:50

Heb hier een woning met daarnaast volgens de buren een privaat weg.

Tijdens verbouw werkzaamheden (riolering) is een deel van de schutting verwijderd.
En een deel van de heg daarnaast ook.
Dat was tevens ook een noodzaak anders konden wij onze woning niet meer bereiken.

De schutting staat op ons grondgebied volgens de Notaris, opmetingsplan is van december 2014.
Over de heg bestaat nog geen zekerheid of die wel of niet op de privaatweg staat.
We hebben een erfdienstbaarheid naar de openbare weg via een ander perceel (TUIN van de buren).

De eigenaren van de privaatweg willen geen poort toestaan omdat dat een precedent zou scheppen.
(niemand heeft daar last van het is daar een komen en gaan van auto's en fietsers en voetgangers.)
Zij willen dat we de schutting weer dicht maken.
Tevens geven ze lichte druk aan door te zeggen dat onze woning onbewoonbaar verklaart kan worden
wegens gebrekkige issolatie. (ik moet nog gaan isoleren)

Ben ik verplicht de schutting weer dicht te maken?
Beredenering: staat op ons grondgebied dus ons eigendom
(staat er waarschijnlijk wel meer dan 30 jaar)

Ben ik verplicht een haag terug te plaatsen als die op grondgebied van de privaatweg stond?

Welke mogelijkheden heb ik?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 26 apr 2015 13:09

de buren hebben geen zaken met de isolatie van uw huis. Druk kunnen ze daar dus niet mee uitoefenen. Zeg hen ook formeel dat zij de recente toestand van uw woning niet kennen, als ze dat wél kennen, is dat teken dat ze huisvredebreuk (strafbaar feit) gepleegd hebben. en dat u hen niet gaat vertellen hoe u uw verdere renovatie aanpakt.
De schutting is van u omdat ze op uw grond staat. Heeft de (vorige) buur per ongeluk die schutting ooit op uw grond gezet, pech voor hem. Die is van u. U mag er mee doen wat u wil. De discussie is echter niet de poort in uw schutting. U mag dat doen. De vraag is of er erfdienstbaarheid rust op de weg. Mag u de weg gebruiken. Waar wordt de "privaatweg" voor gebruikt? Voor achterliggende terrreinen die publiek toegankelijk moeten zijn? Is het een buurtweg? Dan mag u die ook gebruiken. De kwestie van de haag zou vervelend kunnen zijn als de buur die zelf gepant heeft en ze niet op uw grond staat. Zoek eerst uit of de weg een buurtweg is.

Gerard2013
Topic Starter
Berichten: 25

#3 , 26 apr 2015 18:31

Dat zou in theorie online moeten kunnen.

Echter de site voor buurtwegen voor provincie Antwerpen werkt niet.
(Firefox) Chrome kan niet instaleren pentium4 vereist. Is al gemeld in 2010 dus al 5 jaar stuk.
Met Opera werkt de silverlight plugin ook niet. Ms Explorer dito probleem.

Vermoeden bestaat dat het mogelijk een buurtweg is/was daar 1 gebouw op deze weg een school was.
Waar kan ik of hoe kan ik die informatie krijgen?

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 26 apr 2015 18:38

Uw gemeente kan u daar ook de info over geven. Als dit echt een buurtweg is mag u die gewoon gebruiken. Naargelang de breedte en verharding van de weg mogen er wel of niet auto's langs. Er zijn (geloof ik) 3 classificaties naar gebruik en bestemming van zo'n buurtweg. In het algemeen: als het naar een landbouwveld leidt ( harde grond, geen asfalt) is het enkel om dieren, een kruiwagen of een tractor te laten passeren. Lag er (vroeger) een school aan het einde van de weg; dan kunnen er fietsers passeren. Is de grond geasfalteerd en tamelijk breed, kunnen er ook wagens langs. Maar de gemeente kan u ook veel info geven.

tira00
Berichten: 929

#5 , 26 apr 2015 22:48

De Atlas der buurtwegen is in te kijken in het Provinciehuis, niet op de gemeente.
Er zit daar een heel team mensen die je helpen opzoeken.

Op een "recht van doorgang" kan evengoed een oude buurtweg liggen.
Degene die van die erfdienstbaarheid gebruik mag maken mag dan met zijn voertuig (of landbouwvoertuigen) WEL op de buurtweg rijden om zijn perceel te bereiken.
Als er een openbare buurtweg op ligt, mogen ze geen poort zetten.

Welke verharding op een "recht van doorgang" ligt maakt toch totaal niks uit.
Er kan evengoed asfalt op liggen....

Kijk eens op je kadasterplan of er een weg is getekend met een stippellijn=buurtweg.

Gerard2013
Topic Starter
Berichten: 25

#6 , 28 apr 2015 11:15

Bij kadaster geweest en eigenaren opgevraagd van het perceel.
Nog geen antwoord binnen.
De weg is een appart perceel tot aan de straat.

De weg heeft blijkbaar voor het eerste deel wel een straatnaam!
Aldus het stratenplan volgens het kadaster.
Het eerste deel van die weg staat dus op het stratenplan.
Wat dat inhoud konden ze me daar niet vertellen.
Misschien is het eerste deel onteigend??
De straatnaam is hetzelfde als de weg waarop hij aansluit.

Hij staat niet vermeld op de Atlas der buurtwegen.
Maar deze is van 1841.

Staat geen stippelijn in het kadaster.

Wat betekend dit als een (privaat?) weg vermeld staat op het stratenplan?
(plategrond van de gemeente)

Gerard2013
Topic Starter
Berichten: 25

#7 , 28 apr 2015 11:47

Voor de statistiek.
Volgens gemeente privaatweg.
Daar hun wegen geen kadasternummer hebben aldus landmeter gemeente.

Dus een privaatweg kand dus wel degelijk een straatnaam hebben.

tira00
Berichten: 929

#8 , 29 apr 2015 09:35

Maar dan wordt het gewoon een stuk openbare weg, net als de weg waar ie op aansluit.
Met dezelfde wetten en regels.
De buren hebben er dus niks over te zeggen, alleen de gemeente kan je dan terecht wijzen...
Laat dus die schutting maar lekker open.
Als de heg verkeerd staat zal je het wel horen via de gemeente (binnen honderd jaar of zo....)

deedoo
Berichten: 3

#9 , 15 mei 2015 13:23

Is er in het algemeen genomen eigenlijk een sluitende manier om te controleren of een schutting la dan niet op eigen grond staat dan wel op de scheiding?

Dank

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 15 mei 2015 16:11

Landmeter laten komen en opmeten.

Franciscus
Berichten: 38587

#11 , 15 mei 2015 17:23

En privaat weg is privaat weg dus alleen bruikbaar voor en door de aangelanden.
Ander verkeer is niet toegelaten.
Persoonlijk ken ik, zo'n straat die ook een naam heeft gekregen van de gemeente, met huisnummers en al maar waar niemand anders dan diegene die er woonde/ eigendom had mochten komen.

Gerard2013
Topic Starter
Berichten: 25

#12 , 16 mei 2015 15:56

En privaat weg is privaat weg dus alleen bruikbaar voor en door de aangelanden.
Ander verkeer is niet toegelaten.
Persoonlijk ken ik, zo'n straat die ook een naam heeft gekregen van de gemeente, met huisnummers en al maar waar niemand anders dan diegene die er woonde/ eigendom had mochten komen.
Klopt denk ik ook wel.
Voor de statistiek:

Deel van de privaatweg heeft ook huisnummers ook ons huisnummer.
Formeel kan ons dus verboden worden over dat terein
naar onze woning te gaan.

De weg is door verschillende mensen in gebruik voor achterliggende bedrijven en overige.
Het lijkt dan ook een openbare weg.

Formeel kan ons dus verboden worden over dat terein
naar onze woning te gaan.
Dit ook omdat er een andere servitude weg is.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”