erf dienstbaarheid

marly
Topic Starter
Berichten: 5

erf dienstbaarheid

#1 , 25 apr 2015 13:25

hallo,

Heb naast mijn woning een priveweg met openbaar karakter die geregistreerd is op de atlas der buurtwegen ,die door mij onderhouden moet worden,
als ik dit stuk grond gekocht heb ,is er gezegd dat de buren naast mij dus aanpalend aan mijn eigendom ,achteraan geen garage hadden ,er is op de oorspronkelijke plannen in mijn bezit achteraan ook geen weg te bespeuren ,maar de personen hebben de paaltjes van dit stuk weiland zelf zo verplaats zodat ze een doorgang hebben die dus uitmond op de buurtweg ,met als resultaat dat er al jaren serieus wat verkeer over de weg gaat ,is eigenlijk al een gewone baan geworden ondanks dat hij enkel verhard is .Het komt er eigenlijk op neer dat iedereen gewoon doet en ikzelf gewoon mijn mond moet houden.Kan dit zo maar allemaal ?? En is het dan zo dat eigenaren van buurtwegen enkel plichten hebben en de rechten voor andere zijn? wordt het ook geen tijd om deze wetten eens te gaan aanpassen dateren tenslotte van in de tijd dat er enkel met kar en paard gereden werd

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tira00
Berichten: 929

#2 , 25 apr 2015 13:51

Hoe breed is die buurtweg oorspronkelijk? (Kan je opvragen op de Provincie, afdeling atlas der buurtwegen)
Het is meestal niet de bedoeling dat er auto's rijden op (de kleinere) openbare buurtwegen.
http://www.tragewegen.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

marly
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 25 apr 2015 14:01

is drie meter breed ,hij loop t normaal nog een heel stuk door ook maar daar is alles door bewoners afgesloten ,zodat alles enkel over mijn stuk gaat

Reclame

marly
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 25 apr 2015 14:10

Dit staat in mijn akte :aangaande de bepalingen en aanduidingen zullen de kopers wie het aangaat gesteld en gesubrogeerd zijn in de rechten,gelijk in de verplichtingen van de verkoper zonder dat vreemde eigenaars daaruit recht zullen kunnen putten om van de wegenissen gebruik te maken ,zonder daartoe hun recht te bewijzen

eylis
Berichten: 8840

#5 , 25 apr 2015 14:24

Kan je één en ander verduidelijken? Ik begrijp dat de buurtweg NAAST je woning ligt, maar OP jouw grond? De buurtweg leidt naar een stuk grond dat van je buur is? De buurtweg bestaat enkel uit verharde aarde, maar geen asfalt (een karrespoor zoals we zeggen).
De bestemming van die buurtweg is dus dat er gepasseerd kan worden met een kruiwegen, een aantal koeien, een kar met paard, à la limiet een kleine tractor, maar geen gemotoriseerde personenvoertuigen. Dat is ook nergens voor nodig, want de erfdienstbaarheid betreft de bereikbaarheid van de achterliggende weide of grond. Vraag eens aan de gemeente of het mogelijk is dat daar een verkeersbord komt (is een specief bord: enkel voor tractoren, voetgangers en dieren)

tira00
Berichten: 929

#6 , 25 apr 2015 15:12

Wanneer er op een perceel grond een "openbare buurtweg" ligt, staat dit nooit in de koopaktes.
Is wel altijd getekend op uw kadastraal plan.
Bent u zeker dat er een openbare voetweg op loopt?
Ps. die hoeft u dan nooit te onderhouden, dat moet de gemeente doen.

marly
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 27 apr 2015 22:29

hier is het dus klaarblijkelijk wel zo ,de buurtweg is geregistreerd in de atlas der buurtwegen van de gemeente ,heb ik moeten aankopen ,moet ik onderhouden omdat het een priveweg met openbaar karakter is ,moet er iedereen laten passeren.de burgemeester zegt mij dat zelfs de hele gemeente daar gebruik mag van maken zonder dat ik ook maar iets kan zeggen.en staat zoals ik hier boven beschreven heb in mijn akte.In de allereerste akte staat beschreven dat hij idd mocht gebruikt worden om de achterliggende weiden te bereiken en hadden de geburen die tegen mijn eigendom aanleunen enkel een magazijn ,die hebben dan met de jaren zelf een weg gecreeerd door de weidepaaltjes te verzetten, en allemaal een mooie garage gezet zodat er nu verschillende wagens gebruik van maken ,achteraan is de buurtweg wel helemaal afgesloten zodat je geen verbindingsweg heb naar een achterliggende straat .Iets verder loopt er nog een buurtwweg die wel geasfalteerd is en juist een zelfde bestemming heeft ,daar staan bijna geen huizen en die hebben ze dan zelf afgesloten met paaltjes zodat er geen wagens gebruik kunnen van maken,die komt dan wel uit in de achterliggende straat

eylis
Berichten: 8840

#8 , 28 apr 2015 16:56

Ik denk dat de buurtweg dus enkel bedoeld was om de weiden te bereiken. De buren hebben hun magazijn dus later gebouwd en door de wei de palen verzet, zodat ze met wagens door de wei naar hun magazijn kunnen? Ik denk dat ze iets doen wat niet mag: ze verzwaren de erfdienstbaarheid die rust op de weg. Die is bedoeld voor wandelaars en fietsers en een enkele keer een kipwagen of tractor om de wei te maaien of bemesten. Garages mogen zeker geen uitweg nemen via de buurtweg. Overleg met de gemeents wat u kan doen om de buurtweg in ere te herstellen en dat het enkel als wandel/fietswegje gebruikt wordt: misschien raden ze u ook aan om paaltjes te zetten.

Franciscus
Berichten: 38587

#9 , 28 apr 2015 19:12

En blijkbaar hebben de achterliggende eigenaars de buurtweg afgesloten.... hoe reageert de gemeente daar op??

tira00
Berichten: 929

#10 , 29 apr 2015 10:05

was dubbel.
Laatst gewijzigd door tira00 op 29 apr 2015 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.

tira00
Berichten: 929

#11 , 29 apr 2015 10:05

Inderdaad, de burgemeester die jou info gaf, moet zorgen dat de weg terug open is voor publiek.
En hij staat in voor het onderhoud van de breedte die aangegeven wordt in de Atlas.
http://www.tragewegen.be/ik-heb-een-vra ... hemeAnchor" onclick="window.open(this.href);return false;

Vb bij ons: recht van doorgang van 3 m. breed.
Elke buur moet hier een halve meter tegen de grens afgeven voor de openbare buurtweg van 1 m. breed.
Voor de rest van de breedte blijven dus de regels van "recht van doorgang" gelden.

Hier is ie ook afgesloten.
Na 5 brieven aan de burgemeester, heb ik het opgegeven.

Mi Sueno
Berichten: 173

#12 , 29 apr 2015 10:37

Even mijn ervaring hierover meedelen. WIj hadden ook ooit een bouwgrond met een erfdienstbaarheid op, die grond lag al lang te koop. Ondertussen hadden de buren er een "uitgang " op gemaakt. waarlangs zij dan ook aan hun garage of tuin konden geraken. De ene buur plande zelfs een garage te bouwen achterin om in bijberoep aan auto's te werken die dan over die erfdienstbaarheid konden rijden. Maar de erfdienstbaarheid was slecht voor de achterliggende weide. Via de vrederechter ( en hoe we daar zijn geraakt is een te lange uitleg :), hebben we dan te horen gekregen dat die buren ONMIDDELLIJK die toegangen moesten afsluiten vermits zij op een andere manier op hun grond geraakten ( hun huis grensde aan een straat dus straat = toegang). De burgemeester kan hierover niet veel beslissen vrees ik, hier kregen we uitsluitsel van het vredegerecht.

Nog iets.... vermits wij doorgang moesten geven aan 1 persoon, mochten wij zelfs die toegang afsluiten en hem een sleutel van de poort bezorgen .

tira00
Berichten: 929

#13 , 29 apr 2015 11:31

Zelfde hier meegemaakt, verschillende buren die de "uitgang" in de loop der jaren hadden ingepalmd en het zelfs als "hun recht" zagen.
Gevolg: ruzie met al die aangelanden.

Ps: het gaat in dit topic over een weg die (ook) geregistreerd staat in de Atlas der Buurtwegen. Mag je zeker NOOIT afsluiten met een poort.
Dat is iets anders dan een weg met alleen een gewone erfdienstbaarheid als de uwe.

marly
Topic Starter
Berichten: 5

#14 , 01 mei 2015 14:45

Ik heb zelf verschillende brieven geschreven naar het college van burgemeester en schepenen ,en naar de gouverneur in de tijd was dit nog PAULUS ,de buurtweg moet vooraan openblijven ,over achteraan wordt niet gesproken , en de magazijnen zijn met der tijd omgebouwd tot garage s,( de bewoners beweren dat zij huren van de eigenaar van de weiden) ,waar ze de buurtweg voor gebruikt hebben om de betonwagens tot aan hun eigendom te laten rijden waar ze dan om te kunnen draaien nog gebruik maakten van mijn eigen oprit omdat er te weinig plaats was om intedraaien, en wat zegt de burgemeester"jij hebt tegenslag dat jij het eerste perceel bewoond "Ik heb dus ook steeds problemen met de geburen die er van uit gaan dat alles hier zomaar mag. Er is zelfs gesuggereerd dat de akte niet telt omdat het een buurtweg is die geregistreerd is in de akte der buurtwegen van de gemeente.

tira00
Berichten: 929

#15 , 02 mei 2015 07:28

Een buurtweg van 3 m breed kan natuurlijk gebruikt worden als "gewone" straat, hij is breed genoeg.
Tenzij de gemeente anders beslist en borden plaatst.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”