impact op lonen/pensioen bij samenwoonst

imo
Topic Starter
Berichten: 27

impact op lonen/pensioen bij samenwoonst

#1 , 22 apr 2015 22:10

Hallo,


ik weet niet of ik hier onder de juiste categorie zit, maar...

ik ben wat info aan het opzoeken over manieren van samenwonen met familie in bredere zin en de impact ervan op de lonen. Hier en daar vind ik wat info en getuigenissen, maar steeds gelijkend op mijn situatie, maar dan ook net iets anders.

Ikzelf en mijn echtgenote zijn bedienden en hebben 1 kind ten laste.
Het huis waarin we nu wonen is te klein om samen te wonen met andere familieleden.
Daarom zouden we graag een grotere huis willen kopen -in mede-eigendom desnoods, waar we als een groter gezien/familie kunnen samenwonen... maar wat betekent dat voor de inkomsten van elk?

OUDERS
Wonen momenteel op een huurappartement, maar zouden graag samen met ons wonen.
Mijn vader is +65 en heeft een pensioenuitkering.
Mijn moeder 60 en is altijd huisvrouw geweest, dus geen eigen inkomen.

Ik lees nu (pas) dat de overheid het systeem van inwonende ouders als thuiszorg beschouwt en fiscale stimuli geeft en ZOUDEN (?) de inkomens van mezelf en mijn echtgenote EN de pensioenuitkering van mijn vader hierdoor niet geïmpacteerd, dus verminderd worden? Klopt dit? Ook in het geval dat wij allen samen in een ruime "ééngezinswoning" zouden wonen? Dus zonder de woning op te splitsen naar aparte wooneenheden?

BROER
Woont momenteel ook op zijn eigen op een huuappartement, maar omwille van zijn gezondheidsproblemen, zou ik vooral hem dichter bij mij willen hebben.
Zelfde vraag, voor broer die invalide is en die ik ook graag zou willen laten inwonen onder mijn dak. Maar zou zijn uitkering dan verminderd worden?
Op de éne site lees ik dat men ook broers/zussen kan laten inwonen en zelfs ten laste nemen, zonder dat er financieel nadeel is voor geen van de partijen. Op een andere site, en volgens sommige getuigenissen, zou dan de broer die een invaliditeitsuitkering geniet -indien de woning niet als meergezinswoning is opgedeeld/aangegeven, zijn uitkering ernstig verminderd zien of of helemaal kwijtspelen?

Of misschien kunnen jullie laten weten waar ik best met zulke vragen terecht kan?

Alvast bedankt!

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 apr 2015 07:20

van wie krijgt de broer een inkomen?

imo
Topic Starter
Berichten: 27

#3 , 23 apr 2015 10:14

hij krijgt een invaliditeitsuitkering... invaliditeitskas (?) of mutualiteit vermoed ik (zou moeten navragen)..

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 23 apr 2015 10:20

is van essentieel belang of hij van de FOD sociale zekerheid of van de mutualiteit een uitkering krijgt. In het eerste geval kan de uitkering bijna volledig wegvallen. In het tweede geval zal het mogelijks een stuk minder worden.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”