dak is ingedeukt

irmaladouce
Topic Starter
Berichten: 71

dak is ingedeukt

#1 , 22 apr 2015 21:53

Toen we thuiskwamen van verlof stelden we vast dat het dak van onze carport die naast onze woning staat zeer zwaar is ingedeukt.
Het is een stalen dak, zeer stevig, waarop men probleemloos kan rondlopen.

Twee reuzenhoge bomen bij de naaste gebuur bleken gekapt. We veronderstellen dat zware delen van die bomen tijdens het snoeien op onze carport zijn gevallen.
Het dak is volledig vernield en moet vervangen worden. Een oppervlakte van 30 vierkante meter.
Maar de buurman zegt hij hij van niets weet. Andere buren vertellen dat ze werden gewekt op de
dag dat de bomen werden gekapt door een zeer sterk geluid dat leek op een aanrijding. Maar ze hebben de bomen (vermoedelijk grote
stukken stam) niet op de carport zien vallen.

Kan ik hier iets tegen ondernemen?
We know nothing, we are from Barcelona!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 22 apr 2015 22:02

Uw verzekering onmiddellijk inlichten is de allereerste stap.

LeenW
Berichten: 12840

#3 , 22 apr 2015 23:00

Was er nog iets van boomafval terug te vinden?

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 22 apr 2015 23:03

Politie laten komen, en klacht indienen wegens vandalisme tegen onbekenden. U kan ze dan meteen wijzen op de gekapte bomen, en de resten die u gevonden heeft op uw carport.

irmaladouce
Topic Starter
Berichten: 71

#5 , 22 apr 2015 23:11

Er waren geen resten. Alles was grondig opgekuist, zowel langs mijn kant van de afsluiting als bij de buur zelf.
Mijn verzekering vraagt me bewijzen dat de schade door het kappen van de bomen is veroorzaakt.
Maar we waren toen op reis en ik heb geen getuigen.
Politie heeft enkele foto's genomen maar geen PV opgesteld.
Nochtans wijst alles op die bomen, tenzij er een paar olifanten op het dak zouden hebben staan dansen (zijn zware stalen Ide dakplaten perfect bewandelbaar).
We know nothing, we are from Barcelona!

LeenW
Berichten: 12840

#6 , 23 apr 2015 10:29

Nochtans wijst alles op die bomen, tenzij er een paar olifanten op het dak zouden hebben staan dansen (zijn zware stalen Ide dakplaten perfect bewandelbaar).
Zonder enig bewijs kan men moeilijk stellen dat alles op die bomen wijst.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 apr 2015 10:33

Nochtans wijst alles op die bomen, tenzij er een paar olifanten op het dak zouden hebben staan dansen (zijn zware stalen Ide dakplaten perfect bewandelbaar).
Zonder enig bewijs kan men moeilijk stellen dat alles op die bomen wijst.
Inderdaad, na de zebra's in Vilvoorde, nu de olifanten op de carport.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 apr 2015 14:53

Zonder enig bewijs kan men moeilijk stellen dat alles op die bomen wijst.
Tja, maar als je de feiten op een rijtje zet:

1. Dak intakt voor vertrek TS.
2. Dak ingedeukt als TS terugkomt.
3. Grote bomen naast het dak zijn toevallig ook weg net op dat moment.
4. Buren getuigen van geluid alsof het een botsing was.

Er zijn er al voor minder beschuildigd van moord door sabbotage van één of ander valvertragend voorwerp ;-).

Is er echt geen enkel stukje boom / schors / tak meer te vinden op het dak? Weet je of de bomen uitgedaan zijn door een professional en wie dat dan was?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW
Berichten: 12840

#9 , 24 apr 2015 15:02

Akkoord dat er aanwijzingen zijn, maar qua bewijslast vind ik het veel te mager om te kunnen stellen dat alles op die bomen wijst.

eylis
Berichten: 8842

#10 , 24 apr 2015 15:36

heeft de buur de bomen door een bedrijf laten neerhalen? (Ik dacht dat dat wettelijk verplicht was vanaf een bepaalde hoogte binnen de bebouwde kom. Probeer in dat geval te achterhalen welk bedrijf. Contacteer het bedrijf. Doe alsof je neus bloedt en zeg dat je buur jou ivm de geleden schade door boomsnoeisel hun contactgegevens hebt doorgespeeld. Vertel dat je de verzekeringspapieren wil in orde brengenvoor de schade. . Het zou me niet verwonderen dat ze daar gewoon op zullen ingaan en toegeven dat het gebeurd is. Het is andere koek als de buur zelf gesnoeid heeft: maar in dat geval zou je eens moeten nakijken of hij dat wettelijk wel mag en dan kan je hem misschien vertellen dat je in dat geval ook aangifte kan doen bij de politie?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 24 apr 2015 15:55

Good thinking van eylis. Misschien informeren bij de buren of ze geen bestelwagen / camion van een tuinaannemer / snoeifirma gezien hebben?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Bart 01
Berichten: 153

#12 , 24 apr 2015 15:57

Was er een kapvergunning aangevraagd bij de gemeente?

eylis
Berichten: 8842

#13 , 24 apr 2015 16:16

voila, van die dingen bijvoorbeeld: in vele gemeenten moet je ook als de boom een bepaalde diameter heeft een professionele boomsnoeier contracteren. die zijn immers verzekerd en kénnen de job ook. Dan is er minder kans dat de bomen op daken vallen....

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 24 apr 2015 16:31

Is er echt geen zaagsel te zien op de grond? Kan toch bijna niet. Hebben ze dan de tuin gestofzuigd?
Zeker informeren bij de buren, ook diegene die een eind verderop in de straat wonen. Een boom kappen, en zeker de cirkelzaag, hoor je van ver.
Ik zou in ieder geval zeker mijn verzekering verwittigen. Die weten misschien raad.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#15 , 24 apr 2015 16:43

Ik zou de verzekering verwittigen maar het zou me verbazen dat de buur met een firma in zee is gegaan. In dat geval is het immers hun probleem en heeft hij geen enkele incentive om een zwaar conflict met zijn buren te zoeken dat de verhoudingen voor heel lang zal vergiftigen. Mogelijk is nonkel Jef die een kettingzaag heeft en expert is na het tweemaal omleggen van een spar langsgeweest. Enne...waar zijn die bomen naartoe? Een boom weegt iets, dat verzaag je niet op 1-2-3 om het dan in de kofferbak van een wagen te plooien en weg te rijden.

Tracht bewijsmateriaal te verzamelen in de buurt, het is Vlaanderen, de gemiddelde straat heeft meer ogen dan een schietende aardappel. Wat gebeurde lijkt logisch maar de bewijslast ligt bij u.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”