recht van uitweg naar achterliggende garages ?

Pjotr
Topic Starter
Berichten: 5

recht van uitweg naar achterliggende garages ?

#1 , 22 apr 2015 13:15

Goeiedag,

Ik zit met de volgende situatie : in het jaar 2000 heb ik een huis gekocht, dat dateert van 1978 (vergunning ok). In 1980 zijn er achteraan 2 garages gebouwd, ook vergund.

De 2 garages zijn toegankelijk aan de linkerzijde van mijn huis, via een oprit. Deze garages zijn sinds 1980 altijd via deze oprit bereikt.

Tot enkele weken geleden was de breedte van deze oprit 3 meter, wat dus comfortabel was om de auto's tot aan de garages te rijden. De buur had een omheining gezet op 3 meter afstand, ik had geen omheining staan.

Nu heeft de linkerbuur tijdens het Paasverlof (wij waren op reis), de omheining verplaatst en deze tot aan de uiterste perceelsgrens gebracht, waardoor we nu maar 2,30 meter doorgang meer hebben. Bovendien heeft hij prikkeldraad aan de omheining geplaatst (slechts 10 cm aan de binnenzijde), die mijns inziens volgens de AREI wetgeving op minimum 0,5 meter dient te komen.

Die 2,30 meter zijn echt krap, vooral ook omdat de garages haaks op de woning staan (palend aan het perceel van de rechterbuur).

Aan de rechterzijde van mijn huis heb ik een terras en een overbouw van mijn woning, die geen toegang biedt tot de garages.

Kan ik een recht van uitweg vorderen ? Navraag bij de vorige eigenaars laat mij weten dat de omheining altijd op 3 meter heeft gestaan, sinds 1978. Dit betekent dus meer dan 30 jaar. Niet dat ik 3 meter moet hebben maar 2,50 m doorgang is m.i. wel een minimum.

Ik had al voorgesteld om een halve meter te kopen (perceel linkerbuur is landbouwgrond, er staan geen stallingen of gebouwen op en m.i. zal dit ook niet mogen), maar de buur wil dit niet.

Graag jullie advies.

Alvast hartelijk dank,

Pjotr

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tira00
Berichten: 929

#2 , 22 apr 2015 17:59

Staat er een erfdienstbaarheid vermeld in jouw koopakte of in die van je buurman?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 22 apr 2015 19:54

Ik lees hier nergens iets van een erfdienstbare weg. Ik denk dat die strook grond naast het huis (2.30 m) eigendom is van TS, en dat ze destijds, al of niet met akkoord buur, er 70 cm hebben bijgenomen. Nu wil die boer die strook grond gebruiken.

Reclame

Pjotr
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 13 mei 2015 06:57

Er staat niets vermeld in de aankoopakte. Ik ben de enige gebruiker van de servitudeweg. Mijn voordeur komt echter wel uit op deze oprit. Echter, Het aanpalend stuk van de buren is grasland en zij laten hier koeien op lopen, dus prikkeldraad onder stroom, die onder het Arei arrest valt en waar de wetgeving zegt :

Art. 61 uit het AREI: Schrikdraadinstallaties : Schrikdraadinstallaties mogen slechts op de scheidingslijn van gronden geplaatst worden
indien de betrokken eigenaars en huurders hierin toestemmen. Bij gebrek aan toestemming
moeten zij geplaatst worden op ten minste 0,50 m achter deze lijn.
Bij het opstellen van een schrikdraadinstallatie langs de grens van het openbaar domein moet
samen met elke onder spanning staande draad een niet onder spanning staande
beschermingstraattype afsluitingsdraad aangebracht worden. Deze beschermingsdraad moet
zich in een vertikaal vlak bevinden dat ten minste 0,25 m van de onder spanning staande
draad verwijderd is en op een niveau dat er niet meer dan 0,10 m van verschilt; hij moet zich
aan de zijde van het openbaar domein bevinden zonder er gebruik van te maken.

Kan ik hier een recht van uitweg vorderen bij de vrederechter ? Tenslotte wordt er reeds meer dan 30 jaar gebruik gemaakt van deze oprit én zegt het Arei arrest dat elektrische installaties op minstens 0,5 meter dienen te staan.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 13 mei 2015 10:53

Maar dan kan je die 50 cm nog niet gebruiken, omdat er minstens 25 cm ervoor een niet onder spanning staande beschermraad moet komen. Uw oprit is wel geen openbaar domein, maar toch.

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 13 mei 2015 12:49

Gelet op de lange periode van gebruik kan u deze zaak onder de aandacht van de lokale vrederechter brengen, zeker aangezien er getuigen die de aanvang van deze periode kunnen attesteren.

Wat betreft de prikkeldraad... Dat is wellicht een overtreding op het AREI maar de naleving ervan verplichten zal de toegeeflijkheid van de landbouwer niet bevorderen.

Ik herinner me een vergelijkbaar dossier in mijn regio waar een landbouwer zonder voorgaandelijke waarschuwing plots een strook van 50 cm opnieuw in gebruik nam (na meer dan 50 jaar) om vervolgens van de buur te eisen dat deze het dak van een 30m lange schuur zou laten aanpassen zodat het regenwater niet meer op "zijn" grond viel (de schuur stond er ook al meer dan 50 jaar). Na een lange strijd bleek dit een eerste stap in een poging om de landbouwgrond te laten herzoneren naar bouwgrond.

Ettelijke jaren, landmeters, experts en duizenden euro's later heeft de landbouwer het onderspit moeten delven.

Pjotr
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 13 mei 2015 13:33

Hartelijk dank voor jullie antwoorden.

Ik lees op landmeter - expert nog het volgende :

. de 10- of 20-jarige verjaring

De bezitter te goeder trouw die een schijnbaar wettige titel bezit kan de verjaring inroepen na 10 of 20 jaar. Na 10 jaar indien de ware eigenaar woont binnen het rechtsgebied waarin het goed gelegen is of na 20 jaar indien de ware eigenaar buiten het rechtsgebied van het vastgoed woont.

Wat zijn de vereisten voor de verkrijgende verjaring?

Men moet het goed in zijn bezit hebben en het beheren als was men eigenaar. Het moet verder gaan om een voortdurend en onafgebroken, ongestoord, openbaar en niet dubbelzinnig bezit. Tot slot moet men gedurende een voldoende tijd het goed bezitten.

Ik denk dat dit van toepassing is op mijn casus ?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”