recht van uitweg naar achterliggende garages ?

Pjotr
Topic Starter
Berichten: 5

recht van uitweg naar achterliggende garages ?

#1 , 22 apr 2015 13:08

Goeiedag,

Ik zit met de volgende situatie : in het jaar 2000 heb ik een huis gekocht, dat dateert van 1978 (vergunning ok). In 1980 zijn er achteraan 2 garages gebouwd, ook vergund.

De 2 garages zijn toegankelijk aan de linkerzijde van mijn huis, via een oprit. Deze garages zijn sinds 1980 altijd via deze oprit bereikt.

Tot enkele weken geleden was de breedte van deze oprit 3 meter, wat dus comfortabel was om de auto's tot aan de garages te rijden. De buur had reeds meer dan 12 jaar geleden een omheining gezet op 3 meter afstand, ik had geen omheining staan.

Nu heeft de linkerbuur tijdens het Paasverlof (wij waren op reis), de omheining verplaatst en deze tot aan de uiterste perceelsgrens gebracht, waardoor we nu maar 2,30 meter doorgang meer hebben. Bovendien heeft hij prikkeldraad onder stroom aan de omheining geplaatst (slechts 10 cm aan de binnenzijde), die mijns inziens volgens de AREI wetgeving op minimum 0,5 meter dient te komen. We hebben kinderen en ik vind dat de schrikdraad gevaarlijk dichtbij staat en bovendien kunnen kinderen deze makkelijk aanraken.

Die 2,30 meter zijn echt krap, vooral ook omdat de garages haaks op de woning staan (palend aan het perceel van de rechterbuur).

Aan de rechterzijde van mijn huis heb ik een terras en een overbouw van mijn woning, die geen toegang biedt tot de garages.

Kan ik een recht van uitweg vorderen ? Navraag bij de vorige eigenaars laat mij weten dat de omheining altijd op 3 meter heeft gestaan, sinds 1978. Dit betekent dus meer dan 30 jaar. Niet dat ik 3 meter moet hebben maar 2,50 m doorgang is m.i. wel een minimum.

Ik had al voorgesteld om een halve meter te kopen (perceel linkerbuur is landbouwgrond, er staan geen stallingen of gebouwen op en m.i. zal dit ook niet mogen), maar de buur wil dit niet.

Graag jullie advies.

Alvast hartelijk dank,

Pjotr

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 22 apr 2015 19:44

Wat staat er in UW aankoopakte over die servitude qua breedte? 3 meter is gebruikelijk doch niet wettelijk vastgelegd. Als die toegang tot je garage niet in je aankoopakte staat (of minimaal in een overeenkomst) en je kan je huis nog (bv via de op straat uitgevende voordeur) bereiken dan is die servitude een gunst die het leidend erf op elk moment kan afsluiten ook al staan er garages achteraan. De "30 jaar" is enkel van toepassing op servitudes die effectief door "iedereen" gebruikt worden (bv een kerkwegel)

Ben jij de enige gebruiker van die servitude?

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”