tuinmuur vervangen

bentium
Topic Starter
Berichten: 24

tuinmuur vervangen

#1 , 13 apr 2015 15:51

Beste,

De tuinmuur tussen mijn tuin en die van de buren moet vervangen worden. Deze stond al maanden op instorten en is met de storm van 2 weken geleden deels omgevallen.
Nu ben ik zelf eigenaar van de tuin (dit is wel een kleine appartementsblok, maar in de akte staat dat ik de tuin in privatieve eigendom heb en niet privatief genot.

De gebouw naast ons is ook een kleine (3) appartementsblok. Hiervan ken ik niet alle eigenaars, enkel degene van het gelijkvloers (zij zijn eigenaar & bewoner).

Uiteraard dient dit 50-50 tussen de 2 blokken te gebeuren. Dus het gedeelte voor 'mijn' blok valt volledig ten laste voor mij, maar voor de andere blok waarschijnlijk niet.

Hoe pak ik dit best aan? kan ik best de aannemer 2 facturen laten opstellen: 50% van de kost voor mij en 50% van de kost voor de andere bouw? Ik moet mij toch niet bezig houden met hun basisakte?
De reden dat ik dit vraag is, zoals ik al zei, ik niet alle eigenaars van de de appartementen naast mij ken. Ik ken alleen de eigenaars van het gelijkvloers.
Ik weet wel dat de eigenaar van het appartement op het 1e verdiep een Roemeen is, die dit appartement verhuurt, maar zelf nooit in België is. Ik heb ook al opgevangen dat hij zeer weigerachtig is naar herstellingen van gemeenschappelijke delen (zo moet bvb hun gangpad naar de voordeur al JAREN vernieuwd worden, maar hij weigert dit al zeer lang)

Ik wil niet opgedraaid zitten met de volledige kost van de herstelling en zeer veel moeite doen om van alle eigenaren van de andere blok hun aandeel terug te krijgen (indien dit nodig zal zijn)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 13 apr 2015 16:28

Is er een syndicus? Dan die je die te contacteren en niet de verschillende eigenaars. Hun AV zal ook zijn akkoord moeten geven. Gewoon aan de aannemer vragen de helft van de factuur naar de buren te sturen zou enkel maar problemen opleveren, en naar wie ga je die dan sturen? eigenaar gelijkvloers of 1ste of 2de verdieping??

bentium
Topic Starter
Berichten: 24

#3 , 13 apr 2015 16:32

Er is geen syndicus, het zijn 2 kleine blokken met maar 3 appartementjes, ze hebben ook geen AV, etc

Reclame

Kingfisher
Berichten: 483

#4 , 16 apr 2015 07:30

Waarom zou een aannemer het risico nemen om de factuur te splitsen? Hij heeft niks met de situatie te maken, hij heeft maar één klant:u. Dus aannemer geeft u de factuur voor 100% en u moet maar de verdeling regelen. Of je moet een heel naive aannemer vinden.

Kingfisher
Berichten: 483

#5 , 16 apr 2015 07:31

Omgewaaid? Storm? Brandverzekering gecontacteerd?

bentium
Topic Starter
Berichten: 24

#6 , 24 apr 2015 11:18

brandverzekering wil alleen maar het omgevallen stuk vervangen, maar aangezien de hele muur versleten is, gaan we hem sowieso volledig laten vervangen.

Is het soms een idee om een contract op te stellen met de onderste buren (die dus gebruik hebben van de tuin), zodat zij mij binnen X periode de helft al terugbetalen en ze het intern maar zelf moeten regelen?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”