Erfdienstbaarheid straat

Joris1
Topic Starter
Berichten: 5

Erfdienstbaarheid straat

#1 , 13 apr 2015 14:12

Beste ,

Wij zijn eigenaar van een woning die niet rechtstreeks aan de straat gelegen is .
Hiervoor dienen wij te passeren over een geasfalteerd straatje van 10 meter lang die eigendom is van onze buur .
In dit kader hebben wij erfdienstbaarheid omdat we anders op geen andere manier aan onze woning raken.

Een aantal maanden terug is in het kader van verplichte rioleringswerken (aan ons huis) dit straatje opengebroken .
De kosten voor de aanpassingen werden logischerwijs door ons gedragen en wij hebben ook opnieuw de volledige voorbereidingswerken gedaan zodat alles opnieuw geasfalteerd kan worden. (volledig uitbreken oude asfalt, uitgraven, wegbrengen naar containerpark)

Er is ons nu echter meegedeeld door de buur dat er niet opnieuw geasfalteerd zal worden, er zal enkel een laag van 3cm steentjes gelegd worden.
Wij hebben zelf aangeboden om de helft van de kosten voor asfaltering (een kleine 500 euro ) te dragen, maar daar wenst men niet op in te gaan.

Wij willen de relatie met onze buren hiervoor niet in het gedrang brengen, maar niet asfalteren is voor ons geen optie.
Wat zijn de wettelijke verplichtingen hierin en wie is normaal gezien verantwoordelijk voor deze kosten ?
In hoever kan er gevraagd worden om de straat in zijn oorspronkelijke staat te herstellen ?

Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 13 apr 2015 15:40

Als de straat werd opgebroken om JULLIE riolering te herstellen of te her aanleggen, is de kost voor de asfaltering voor de VOLLE 100 % voor jullie.
Mogelijks is het een vraag van de gemeente om een waterdoorlatende verharding te plaatsen

Joris1
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 13 apr 2015 19:05

Het was in het kader van de verplichte afkoppeling van regen/stadswater dat de werken moesten uitgevoerd worden.
De gemeente is er niet in gemoeid, het gaat hier over een 100% private weg die in een slechte staat lag.
Ik heb op zich ook geen probleem om de werken uit te werken voeren op onze kosten, ik wil gewoon weten wat er wettelijk afgesproken is .
Langs de andere kant denk ik dat het ergens wel fair is om dit 50/50 te doen, maar goed :) .

Reclame

tira00
Berichten: 929

#4 , 13 apr 2015 22:19

U zal het alleen moeten betalen (art.698 B.W.)
De buur mag zich niet bemoeien hoe u het onderhoud (art.697 B.W.) en heeft niet te beslissen dat er "nu steentjes gelegd moeten worden".

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 14 apr 2015 08:54

Maakt uw buur ook gebruik van die weg, of enkel jij? Als hij hem ook gebruikt, heeft hij zeker medezeggenschap over de heraanleg.

Joris1
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 15 apr 2015 12:03

De buur maakt ook dagelijks gebruik van de weg.
Juist daarom leek het logisch dat we deze kosten gewoon in 2 konden delen.
Indien wij echter de volledige kosten moeten dragen dan lijkt het mij niet logisch dat hij hier inspraak in heeft .

tira00
Berichten: 929

#7 , 15 apr 2015 16:53

Dan lijkt het me inderdaad logisch.
En moeilijker op te lossen als hij niet wil....

MarkiZN
Berichten: 106

#8 , 17 apr 2015 16:44

Een asfaltweg is in principe niet noodzakelijk voor het normaal gebruik van de erfdienstbare weg, een duurzame verharding kan volstaan ( vraag is volstaat de 3 cm steentjes die de buurman voorstelt als verharding) en dus zal TS de eigenaar niet kunnen dwingen om dat wegje opnieuw te laten asfalteren.

Joris1
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 24 apr 2015 14:09

Even ter opvolging, wij hebben aangeboden om het straatje op eigen kosten volledig te laten asfalteren.
De eigenaar gaat daar niet mee akkoord en gaat volgend weekend zelf zorgen voor steentjes .

Een rare redenering, maar ik denk dat hij vooral niet wil dat hij in het krijt staat bij ons .

Echter, wij gaan hier niet mee akkoord en willen asfaltering .

Wat zijn onze rechten hier ?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 24 apr 2015 16:06

Uw buur is eigenaar van de grond, en hij zal dus ook kunnen beslissen welke wegverharding er moet komen.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 24 apr 2015 16:06

Uw buur is eigenaar van de grond, en hij zal dus ook kunnen beslissen welke wegverharding er moet komen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”