Problemen met mede eigenaar

syndic
Topic Starter
Berichten: 14

Problemen met mede eigenaar

#1 , 10 apr 2015 08:45

Ik ben de syndicus van het gebouw waarin ik woon. Er zijn 5 appartementen en alles loopt grotendeels ok, behalve natuurlijk die ene eigenaar die z’n plichten niet nakomt en z’n facturen niet betaald.

Een van de dingen waar ik me meest zorgen om maak is dat er blijkbaar 2 families in z’n appartement van 60m2 wonen. Eigenlijk weten we ook zelfs z’n naam niet. Op z’n post staan één naam, z’n email adres is iets helemaal anders. Tijdens de meeting van de mede-eigenaars komt z’n broer opdagen (die blijkbaar in hetzelfde appartement woont) en zich introduceert met dezelfde voor- en achternaam naam als z’n broer (als het wel degelijk z’n broer is …).

Nu zijn er facturen van rond de 2000EUR niet reeds 6 maand niet betaald zijn en de ene broer zegt dat hij niets afweet van het afbetalings plan dat de andere tijdens een meeting voorstelde. “Ik ben ontslagen, ik heb geen dop ….”.

Hij gebruikt verschillende email adressen en telefoon nummers en we horen steeds “die email heb ik nooit gekregen”. Op telefoons of sms wordt nauwelijks geantwoord. Aangetekende brieven worden niet opgehaald.

- Ik zou nu als syndicus een betere “grip” op de situatie willen hebben door te weten te komen wie er exact woont en wat hun gegevens zijn. Kan ik eisen dat hij dat officieel bewijst met documenten van het gemeentehuis, of kan ik die zelf bekomen via het gemeentehuis?

- Zijn er wetten over hoeveel mensen of gezinnen er officieel / officieus in een appartement mogen wonen?

- Enig verder advies?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
An Darcy
Berichten: 79

#2 , 10 apr 2015 21:11

Het lijkt me dat u, als syndicus, geen zaken hebt met de bewoners/huurders, want zij moeten de onkosten niet aan u maar aan de eigenaar betalen.

Om voorschotten en facturen te innen moet u zich enkel tot de eigenaar van het pand richten, niet tot de bewoners, tenzij ze ook eigenaars zijn.

Indien de eigenaar u onbekend is, zou u eventueel via het Kadaster kunnen te weten komen wie de eigenaar van het pand is en zijn adres.
Moesten ze weigeren vanwege de privacy wet, dan laten opzoeken via een Notaris (onkosten voor de eigenaar).

adsummam
Berichten: 582

#3 , 11 apr 2015 15:59

Neem, uit voorzorg, in de uitnodiging voor de volgende vergadering op dat elke mede-eigenaar (of volmachthouder) zich bij het begin van de vergadering zal moeten identificeren aan de hand van zijn identiteitskaart, zonder : geen toegang tot de vergadering.

Pas het ook effectief toe ten opzichte van iedereen teneinde niet van discriminatie beschuldigd te worden.

Reclame

An Darcy
Berichten: 79

#4 , 13 apr 2015 14:04

Adsummam heeft gelijk.
U zal de Identiteitskaart van de persoon die in de AV zichzelf als eigenaar van het pand aangeeft moeten checken.
Pas dan zal u zeker kunnen zijn dat hij inderdaad diegene is die in het Kadaster ingeschreven staat als eigenaar.

syndic
Topic Starter
Berichten: 14

#5 , 15 apr 2015 10:23

Bedankt voor al de antwoorden.

Deze persoon (of z'n broer) is de eigenaar, dat staat vast.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”