verantwoordelijkheid inzake schade

analice
Topic Starter
Berichten: 21

verantwoordelijkheid inzake schade

#1 , 03 apr 2015 19:06

Er werden de voorbije weken werken herstellingswerken uigevoerd aan mijn eigendom en noodgedwongen werd gebruik gemaakt van het dak van de garage van de buren om de stellingen te plaatsen . De buurman laat nu weten dat hij gemerkt heeft dat er water binnensijpelt in zijn garage blijkbaar via de afvoerpijp op het dak en vraagt mij deze zo vlug mogelijk te herstellen. Tot wie moet de buur zich wenden ? De opdrachtgever ( ik ) of de firma die de werken heeft uitgevoerd .
Ik heb de firma die de werken heeft uitgevoerd hiervan op de hoogte gebracht, maar als de firma niet reageert, ben ik dan als buur ( die de werken liet uitvoeren) verplicht zelf de herstelling te regelen ? Op het eerste zicht lijkt de schade gemakkelijk te verhelpen, maar men heeft mij erop gewezen dat ik - als ik er ook maar even aan werk om het probleem op te lossen - alle verantwoordelijkheid naar mij toe trek en dat ik - mocht de schade toch groter zijn dan aanvankelijk gedacht - ik de firma niet meer ter verantwoording kan roepen.
Kan de buurman eisen dat ik zelf de schade zo vlug mogelijk zelf moet laten herstellen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#2 , 15 apr 2015 12:02

Beste

Los van de relatie met uw buur, kan u beter oppassen met wat u hem allemaal schrijft. Hetzij via mail, hetzij via papier.

De eerste hindernis voor uw buur is immers bewijzen dat de schade door u/uw aannemer werd veroorzaakt. Als u dan aangeeft dat u of de aannemer wel zal vergoeden, erkent u de aansprakelijkheid en wordt het moeilijk deze achteraf nog te betwisten.

Werd de toestand van de muur vóór de werken vastgesteld? Werd de huidige schade bewezen? Wie heeft de schade vastgesteld? Wie heeft deze begroot?

U schrijft dus best - onder voorbehoud van alle recht en zonder enige nadelige erkentenis - dat u graag de bewijsstukken zou willen zien, waarop de buurman zich beroept. Desgevallend verwittigt u ook uw familiale verzekering. Deze zal dan indien nodig de aannemer wel betrekken.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”