burenruzie

sonny11
Topic Starter
Berichten: 13

burenruzie

#1 , 03 apr 2015 14:24

hallo, wij wonen op Sint-Amandsberg in de huizen van de volkshaard, wij hebben het onze over 25 jaar gekocht, maar drie jaar geleden zijn er naast ons nieuwe buren komen wonen met vier kinderen tussen 3 en 13 jaar waarvan 2 met een achterstand.
In het begin ging het allemaal nog goed, zij heeft borderline en heeft al een paar keer in de psychiatrie gezeten en is werkloos, op dit moment in ziekenverlof, hij heeft af en toe last van hyperventilatie en is ook in ziekenverlof, op het moment zijn ze alle twee in therapie. Ze hebben heel veel schulden door het koopgedrag van de vrouw en er komen veel deurwaarders aan de deur en krijgen er ook veel brieven van.
Het probleem is dat wij heel veel last hebben van lawaai, geklop na 22 u, ruzie en op dit moment is het al meer dan drie weken dat hun beerput overloopt omdat ze het geld niet hebben om hem leeg te laten maken, maar het overloopputje zit tegen mijn oprit en al dat vuil loopt over mijn oprit. Met als gevolg dat ik daar een paar keer per dag kan staan kuisen. Wij hebben het hun al gevraagd veertien dagen geleden en ze gingen het de week daarna laten legen maar er is niets gebeurt, vorige week heeft de volkshaard hun dan voor de tweede keer gebeld en ook aan hun hadden ze beloofd dat ze de put op 31 maart gingen komen legen, allemaal leugens maar ondertussen zit ik met de vuiligheid natuurlijk.
Het is zelfs tot een woordenwisseling gekomen, zij maakte haar daarvoor kwaad tegen ons met als gevolg dat ze op fb een dreigement geplaatst heeft, ze schreef dat ze mensen zocht om haar geburen te komen afranselen, dat ze die klote buren beu was.
We hebben alles ook aan de volkshaard gemeld en al verschillende keren naar de volkshaard gebeld.
Wij zijn dan woensdag naar de politie geweest die een pv opgemaakt heeft, ik heb ook een kopie gegeven van de fb -pagina met het dreigement, die ik via via gekregen heb.
De wijkagent, die al een vervanger van onze wijkagent is en ge haast niet kunt bereiken, is vandaag dan langs geweest maar onze buren waren niet thuis, de wijkagent heeft ons dan meegedeelt dat hij vanaf volgende week voor drie weken in verlof ging. Weer een tegenslag en ondertussen is de beerput nog niet geleegd.
Wij hebben het gevoel dat we lettelijk en figuurlijk met onze rug tegen de muur staan en er weinig zal aan gedaan worden,wij die slachtoffer zijn worden niet geholpen.
De agent die onze pv opmaakte zei ons dat dit een moeilijk probleem was, burenruzie, omdat ze daar weinig kunnen aan doen,dat we naar de vrederechter zouden moeten gaan, en eventueel een advocaat moeten nemen, maar moeten wij daar geld aan uitgeven, wij zijn toch de slachtoffers??
Ik weet niet meer wat we moeten doen, ik had al gezegd dat ik elke dag dat ik vuil op mijn oprit krijg van hun put een emmer uit mijn beerput op hun oprit ga gieten maar dat word een straatje zonder einde dan.
Er moet dus echt iets gebeuren, gewonden of zo vallen eer men hier iets gaan aan doen, schandalig vind ik dat!!! :x
groetjes Sonny

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke
Berichten: 2434

#2 , 03 apr 2015 14:31

Wie is de eigenaar van het huis van de buren?
Die moet je dagvaarden als je overlast hebt.

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 03 apr 2015 14:35

Bij overlast steeds de politie bellen, die zullen de nodige vaststellingen komen doen. U moet inderdaad langs de vrederechter passeren, die moet dan uitmaken of u effectief het slachtoffer bent, dat is eigen aan de rechtsstaat. Initiatieven zoals uw uitwerpselen op de oprit van de buren kappen, zijn zeker af te raden.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 03 apr 2015 16:24

Wie is de eigenaar van het huis van de buren?
Die moet je dagvaarden als je overlast hebt.
Nope, overlast heeft niets te maken met wie de eigenaar is, maar met de personen die deze veroorzaken. Dus wel degelijk de buren dagvaarden.

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 03 apr 2015 16:27

Bij overlast steeds de politie bellen, die zullen de nodige vaststellingen komen doen.
Maar dan ook bij elke vorm, dus ook bij het overlopen van de beerput op uw oprit, de geurhinder, geluidsoverlast, ...

En veel foto's maken, alle gesprekken opnemen (doe dit met een verborgen dictafoon, zodat ze zich niet inhouden).

En niet te vergeten, klacht indienen wegens bedreigingen vanwege de facebook-post (afprinten en meenemen). Niets meer trachten te regelen via de wijkagent (deze proberen altijd eerst te bemiddelen, maar dat is nu te laat), maar telkens bellen naar 101 (wordt opgenomen, dus te traceren) en meldingsnr vragen.

sonny11
Topic Starter
Berichten: 13

#6 , 03 apr 2015 16:48

de eigenaar van hun woonst is De Volkshaard, daar hebben al twee weken na elkaar naar gebeld maar ook hun maken ze leugens wijs, nu hebben we weer gebeld en we moesten de pv doorsturen van de politie naar hun, maar we hebben nog niets gehoord ondertussen van de volkshaard, als ze maandag nog niets laten weten hebben ga ik hun terug opbellen. De politie heeft ons gezegd dat we als ze na 22 u lawaai maken iedere keer de 101 moeten bellen en al die pv's moeten bijhouden voor de vrederechter.
Wij willen alleen dat de rust terug komt en dat hun put geleegt wordt zodat we hun vuiligheid niet dagelijks moeten opkuisen, als we hun daarover aanspreken zegt zij gewoon dat ze daar niet kan aan doen. Straks zeggen ze nog dat het ons schuld is dat hun beerput overloopt, we hebben elk een aparte!! We vinden het erg dat niemand ons kan helpen, ook de buren die langs de andere kant van die mensen wonen hebben klacht neergelegd voor lawaai, geroep tegen de kinderen, geruzie enz. twee weken geleden had de tweede dochter die nu 12 is haar matras in brand gestoken, daar zitten we dan ook nog met de schrik dat ze dat nog zou doen, ge woont er maar naast hé

bosprocureur
Berichten: 6854

#7 , 03 apr 2015 17:42

Sint-Amandsberg hoort bij Gent.

Een beerput die overloopt is niet aangenaam voor de burger, en niet bevorderlijk voor de volksgezondheid. Stuur eens (NU ) een mailtje naar burgemeester@stadgent. Wacht niet -het is weekend, en dan nog een lang weekend- er is grote kans dat het opgelost geraakt.

Verder een zaaaalig paasfeest.

eylis
Berichten: 8840

#8 , 03 apr 2015 18:17

enne om uw oprit voorlopig te vrijwaren, zandzakjes angs uw kant zodat hun eigen **** over hun eigen oprit stroomt?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 03 apr 2015 19:44

Door die zakjes aan de brandweer te vragen, weten die ook van het probleem, en kunnen nog meer druk op de buren zetten.

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 03 apr 2015 21:39

Eén overlast is niet gebonden aan uren dus ook voor 22 uur kan het overlast zijn.
Twee effectief steeds 101 bellen
Drie eens een babbeltje gaan doen met de wijkteammanager (is een commissaris) en hem/haar het probleem uitleggen.
Deze kan als bestuurlijk officier ook direct optreden en bepaalde stadsdiensten vorderen op basis van de openbare gezondheid.
Het huis van de buren maar ook het uwe kan wegens de fecaliên onbewoonbaar worden verklaard ( heb het zelf meegemaakt).
Dus niet aarzelen ... spijtig is het nu een weekend maar stuur alvast uw mail naar de burgemeester.
Bel ook naar het algemeen politienummer en vraag waar u morgenvroeg een commissaris kan spreken.

Uiteraard gezien dat strafbare bedreigingen zijn direct aangifte doen.

sonny11
Topic Starter
Berichten: 13

#11 , 03 apr 2015 23:10

wij hebben al gepraat met de buren, al twee keer en hun gevraagd om hun put te laten legen, iedere keer kwamen ze met leugens af. De laatste keer ontaarde het in een ruzie met veel geroep van mijn buurvrouw, daar is niet meer tegen te praten. de bedreigingen op fb was de druppel die de emmer deed overlopen. ik ga zeker een mail naar de burgemeester sturen, bedankt voor de tip.
De politie heeft ons rechtaf gezegt dat het een groop probleem is, burenruzie, want dat ze daar weinig kunnen aan doe, ze kunnen juist bij die mensen gaan praten maar als ze hun niet binnen laten kunnen ze niets meer doen.het is echt frustrerend dat mij buren vrij uit gaan in alles wat ze doen.

Franciscus
Berichten: 38596

#12 , 03 apr 2015 23:20

Dat klopt qua burenruzie.
Maar is niet van toepassing voor strafrechtelijke feiten de bedreigingen of voor
De inbreuken op de openbare gezondheid of de salubriteit want daar is de politie als bestuurlijke politie ook voor bevoegd.

sonny11
Topic Starter
Berichten: 13

#13 , 04 apr 2015 00:02

die agent zei me rechtaf: als er een ongeluk met gewonden, een vechtpartij enz. is kunnen we direct ingrijpen, maar nu kunnen ze weinig doen, dus er moet eerst iets gebeuren voordat ze kunnen optreden. Mijn enige hoop is dat de volkshaard iets gaat doen, maandag bel ik hun weer.
De andere buur langs de andere kant van hun hebben al naar het vertrouwenscentrum gebeld en naar nog verschillende instanties, ook voor die kinderen,maar er gebeurt niets.
Wij moeten volgens die agent zoveel mogelijk pv's laten opmaken en bijhouden als bewijs voor als het tot bij de vrederechter zal komen, maar wij hebben dat nog nooit gedaan om de politie te bellen, gaat dat de boel niet verder opblazen

Franciscus
Berichten: 38596

#14 , 04 apr 2015 00:16

U moet wel doen wat kan .... indien u geen bewijzen verzamelt en dat op de juiste wijze via de bevoegde diensten zal u niet ver geraken.
Ik heb geschreven wat kan.
De eigenaar is niet verantwoordelijk voor zijn huurders maar kan wel als zijn huis overlast geeft of de openbare gezondheid in het gedrang komt mede in het geding komen.
Voor de burenruzie zelf ...kan de vrederechter als burgerlijke geding tussenkomen.
Voor de strafrechtelijke zaken is het uiteraard de correctionele RB of politierechtbank.
Voor de bestuurlijke politie is de burgemeester de eindverantwoordelijke... in principe wordt die taak zeker in een stad zoals Gent uitgevoerd door bouwpolitie - stedelijke veiligheidsingenieur en een politiecommissaris die direct maatregelen kunnen bevelen. Ontruimen van een gebouw bv. Uiteindelijk zal de burgemeester de nodige bevelschriften (laten) uitvoeren.

bosprocureur
Berichten: 6854

#15 , 04 apr 2015 09:17

Is het probleem nu opgelost, of is er tenminste iets in het verschiet?

Zoniet, stuur dan NU, onmiddellijk, direct een korte vriendelijke mail naar burgemeester@gent.be .

De bijnabeste burgemeester ter wereld zet dan wel, ook per direct, de hele machinerie in gang. Ook naar je buren toe, want het lijkt me dat er daar ook wel een en ander aan hulpverlening moet gebeuren.

Hou je ons op de hoogte?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”