burenruzie

bosprocureur
Berichten: 6853

Re: burenruzie

#31 , 08 apr 2015 14:25

Buurtpolitie moet je hier verstaan als wijkcommissariaat, denk ik, in tegenstelling tot "de groten buro" elders in de stad.
Enfin, er is toch een oplossing op komst. Als het maar waar is.
Wat me hier wel opvalt, is de extreme ambtenaritis waaraan de verhuurmaatschappij blijkbaar lijdt. Voor een dringend probleem, waarvoor ze reeds in het weekend contact hadden met de burgemeester, spelen ze het toch klaar om de dinsdag rustig, heeeel rustig, een ruimdienst te bestellen, en dan bij de gekende hoogdringendheid een afspraak te maken voor nog eens twee dagen verder. Blijkbaar moet iedereen zich daar op voorhand indekken voor kosten of zo.
Dat is gewoon hun tegenpartij (sonny11) en de burgemeester vierkant in het gezicht uitlachen. Sorry voor het weinig juridisch taalgebruik.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#32 , 11 apr 2015 10:59

@sonny 11 :

Is het probleem nu opgelost?

Franciscus
Berichten: 38592

#33 , 12 apr 2015 13:06

Doe wat ik geschreven heb ..
Burgemeester is bevoegd voor alles wat openbare veiligheid - gezondheid - rust -netheid (bestuurlijke politie en daar is bij afleiding de politie ( de commissarissen als bestuurlijk officier) ook voor bevoegd.
Uiteraard is de politie ook bevoegd voor de strafrechtelijke feiten.
Beiden zijn de kerntaken van politie als uitvoerend orgaan van zowel burgemeester als van parket.
Trouwens in de meeste wetgeving zal een artikel staan in de zin van... behoudens de officieren en agenten van politie zijn ook bevoegd de inspecteurs van vb sociale zaken of die van de dienst luchtvaartcontrole of de inspecteurs van economische inspectie of...vul zelf maar aan.


1. BEGRIPSOMSCHRIJVING - ART. 135 NGW
1. De burgemeester beschikt over een discretionaire bevoegdheid wat betreft de openbare
gezondheid of veiligheid in zijn gemeente.
De uitoefening van de politiebevoegdheid die de burgemeester uit de Nieuwe Gemeentewet (NGW) haalt, is bijgevolg ondergeschikt aan geen enkel reglement, of dat nu algemeen,
provinciaal of gemeentelijk is.
Artikel 135, §2, 5° van de Nieuwe Gemeentewet (NGW) vormt de rechtsgrond die de burgemeester de bevoegdheid geeft gepaste maatregelen te nemen wanneer een gebouw de
openbare gezondheid in gevaar brengt:

en hier staat duidelijk wat de bevoegdheden van de burgemeester zijn.
1 AUGUSTUS 2001. - Omzendbrief betreffende het ambt van veiligheidsschepen.
Art. M1. 1. De opdrachten van de burgemeester inzake bestuurlijke politie.
De burgemeester is, zoals de Minister van Binnenlandse Zaken, de provinciegouverneur en de arrondissementscommissaris belast met een opdracht van bestuurlijke politie. Deze overheden van bestuurlijke politie hebben de bevoegdheid om de openbare orde in de meest ruime zin te handhaven. Op het niveau van de gemeente is de burgemeester echter de eerste verantwoordelijke voor de correcte uitvoering van de opdrachten inzake bestuurlijke politie, nl. het toezien op de naleving van de wetten en politieverordeningen, de handhaving van de openbare orde, de bescherming van personen en goederen en de hulpverlening aan al wie in gevaar verkeert.
De bevoegdheden inzake bestuurlijke politie, kunnen worden onderverdeeld in drie categorieën : een verordenende bevoegdheid (artikel 134 van de nieuwe gemeentewet waarbij de burgemeester zich tijdelijk in de plaatst stelt van de gemeenteraad), een uitvoeringsbevoegdheid (artikel 133, tweede lid van de nieuwe gemeentewet) en een opeisingsrecht (artikel 43 en 109 van de wet van 7 december 1998).
Uit hoofde van artikel 133, tweede lid van de nieuwe gemeentewet kan de uitvoeringsbevoegdheid van de burgemeester onder zijn verantwoordelijkheid geheel of ten dele worden gedelegeerd aan één van zijn schepenen.
Dit artikel wordt niet opgeheven door de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus waardoor de delegatiemogelijkheid overeenkomstig artikel 133, tweede lid van de nieuwe gemeentewet blijft voortbestaan. De hierboven vermelde wet van 7 december 1998 brengt wel volgende beperking aan : het lidmaatschap van de burgemeester in het politiecollege is niet vatbaar voor delegatie (1). Enkel de plaatsvervanging overeenkomstig de bepalingen van artikel 14 van de Nieuwe Gemeentewet is mogelijk.
( (1) Zie hiertoe de discussie over artikel 23 van de wet van 7 december 1998 die een geïntegreerde politiedienst organiseert, gestructureerd op twee niveaus, uitleg over de motieven van de wet, Belgisch Staatsblad van 5 januari 1999. A contrario, de wil van de wetgever om de delegatiemogelijkheid behouden te zien blijkt eveneens uit artikel 133, alinea 2, van de NGW. )
De delegatie van de verordenende bevoegdheid van de burgemeester is niet uitdrukkelijk door de wet voorzien en is bijgevolg niet toegelaten. Deze bevoegdheden zijn hem door de wet intuitu personae toegekend, dus in zijn functie van burgemeester, ambt waarin hij bij koninklijk besluit werd aangesteld. Deze verordenende politiebevoegdheden komen dus de burgemeester in persoon toe (zie verder onder punt 5)
Slechts in geval van ontstentenis of verhindering van de burgemeester, kunnen deze politiebevoegdheden wettelijk uitgeoefend worden door de eerstgekozen schepen of de schepen aan wie de burgemeester in dit specifiek geval van verhindering, zijn bevoegdheid heeft overgedragen (artikel 14 NGW).

Reclame

sonny11
Topic Starter
Berichten: 13

#34 , 27 apr 2015 01:08

sorry dat ik zo laat antwoord, maar inderdaad het is opgelost, ik heb de burgemeester een e-mail gestuurd de vrijdag voor pasen en we hebben gans het weekend met elkaar in contact gebleven via e-mail en de burgemeester heeft de directeur van de volkshaard aangemaand om direct iets te ondernemen of dat hij hem verantwoordelijk ging stellen als er niets aan gedaan werd. De directeur van de volkshaard heeft de zondagavond nog laten weten aan de burgemeester dat hij direct aan de technische dienst opdracht ging geven om een wagen te sturen om de put te legen.
Wat gebeurde er nu, de donderdag daarop ging die wagen komen hadden ze me laten weten van de volkshaard, na de middag. Om tien uur kwam er een wagen de put legen, maar één die de buren besteld had en tegen de middag kwam die van de volkshaard, die stond hier voor niets natuurlijk.
Maar het is dus opgelost, gelukkig.

sonny11
Topic Starter
Berichten: 13

#35 , 19 aug 2016 01:22

Mijn buren, hebben zich nu twee husky’s aangeschaft en vrijdag is er één van de husky’s door onze haag in onze tuin gekomen en een kat doodgebeten, het was erg om te zien, haar ruggenraat is gebroken en ze had allemaal bijtwonden. Uiteindelijk is ze gestorven.
Mijn zuster en ik hebben nog geprobeerd om hem van die kat te krijgen, het heeft een hele tijd geduurd, en uiteindelijk heeft hij mijn zus gebeten in beide handen, gelukkig was het er niet door maar haar rechter duim en twee vingers aan haar linker hand waren gekneusd en waren tegen de avond gans blauw. Mijn zuster was er ook erg van aangedaan en zat erg te wenen, Ze is nog maar net geopereerd en behandeld geweest tegen kanker en haar weestand is nog laag, het zou voor haar erger kunnen afgelopen zijn. ik was volledig over mijn toeren en ben direct naar die buren gelopen en op hun venster gebonkt want de bel gaat niet. Mijn buurvrouw kwam dan aan de deur en begon me uit te schelden omdat ik zo hard op haar venster sloeg. Ik ben tegen haar uitgevlogen dat haar hond een kat aan het doodbijten was. Maar ze trok er haar weinig van aan en bleef maar schelden.
Ik heb dan de politie gebeld, die zijn gekomen en alles genoteerd en daarna bij de buren geweest om hun verklaring op te nemen. Er is pv opgesteld maar daar stopt het.
Ze is ook tegen andere buren uitgevlogen en haar man moest haar zelfs in bedwang houden of ze vloog naar ons, iedereen heeft ze uitgemaakt en ze zei dat wij allemaal moesten verhuizen dat zij nooit zou verhuizen. Gans de straat stond buiten en zelfs van de straat achter ons kwamen ze kijken.
Onze buren zijn geen mensen om dieren te houden, ze hebben vier kinderen tussen de vier en veertien jaar, twee honden en vier katten. Die honden mogen nooit buiten en kunnen niet tegen katten, de katten hadden ze wel voor de honden, daarom hebben ze die katten buiten gestoken, die mogen niet meer binnen, alhoewel ze zeker twee jaar niet buiten mochten. Die beestje zijn mager omdat ze haast geen eten krijgen en ze kijken er verder niet meer naar. Alle buren hebben er last van omdat ze onze vuilniszakken kapot scheuren zoekend achter eten. De honden durven uitbreken en dan dringen ze mijn tuin binnen, nu al de tweede keer met alle gevolgen van dien.
Ik heb onze buur al gemeld dat hij draad moet zetten rond zijn tuin als hij honden heeft maar dat doet hij niet, is dat niet verplicht?
Ze hebben al vijf honden gehad op twee jaar tijd, allemaal ondervoed, ze lieten ze soms meer dan acht uur in een bench zitten zonder eten of drinken in hun eigen vuil.
Die mensen hebben het geld niet om zoveel dieren te hebben en vooral die honden kosten geld, zij werken niet, ze hebben vier kinderen en de deurwaarders staan regelmatig aan de deur. En zij heeft daar bovenop nog psychische problemen, borderline.
Ik ben bang als mijn kleinkinderen komen en in de tuin spelen die honden ook eens gaan uitbreken en terug in onze tuin gaan lopen, wat gaat er dan gebeuren, of als wij in de tuin zijn en ze ons gaan aanvallen, en wat als ze onze katten eens gaan aanvallen en doodbijten, ik mag er niet aan denken.
Wij zijn zaterdagavond nog naar de winkel geweest en daar ging mijn zicht ineens weg en kreeg ik barstende hoofdpijn, migraine, van alle stress die ik had, mijn man had een zware week achter de rug, hij heeft longkanker, en gisteren kon hij terug een beetje lopen toen het gebeurde, ’s avonds kreeg hij door de stress en hem kwaad te maken enorm veel pijn in zijn hoofd en begon terug te beven en gans de avond kon hij weer slecht op zijn benen staan, voor hem is dat ook allemaal niet goed die situaties.
Na het voorval hebben wij en nog geburen met de politie nog staan praten en die ene politieagent zei me dat ik niet mocht provoceren, dat was nog het toppunt, wij zouden niets mogen zeggen en haar dochter had de venster boven open gedaan terwijl we daar stonden en beginnen zingen, is dat niet provoceren?? Straks gaan wij nog de daders zijn en zij als slachtoffers gezien worden. Eén van de andere buren heeft onze buren ook al gewaarschuwd als die honden aan zijn kat durven komen, hij heeft de politie al op voorhand gewaarschuwd dat er dan ongelukken gaan gebeuren, en dat gaat gebeuren als het zo verder gaat, als de politie er al niets kan aan doen, moeten wij dan zelf de wet in handen nemen? Want zo kan het niet meer verder. Wij gaan daar kapot van, wij hebben het al niet gemakkelijk doordat mijn man ziek is en nog dat erbij, dat kan ik er echt niet meer bij hebben.
Alle instanties die ik maar kan aanschrijven schrijf ik nu aan hopend dat iemand ons kan helpen die honden of mijn buren hier buiten te krijgen.
We hebben al de buurtbemiddeling, de buurtpolitie, de maatschappij, de burgemeester, gaia, dierenwelzijn enz. ingeschakeld en aangeschreven maar niemand kan of wil ons helpen of we moeten naar de vrederechter gaan, maar met mijn buurvrouw geconfronteerd worden wil niemand meer uit de straat, er is veel te veel gebeurd de laatste tijd en praten helpt niet meer.
Ook maandagavond is er hier een voorval geweest met andere buren, ze had twee buren bedreigd met haar honden, ze dreigde er mee dat ze ze op hun ging loslaten, kan dat zo maar allemaal, je honden gebruiken als wapen? We zijn dan met drie buren samen naar de politie geweest maandagavond en aangifte gaan doen.
Nu is het al zover gekomen dat iedereen bang is om zijn katten buiten te laten, als we hun zien afkomen met die honden maken we dat onze dieren binnen zijn, zij voelt zich nu machtig met haar honden en weet dat er iedereen bang van is.
Zondag was mijn zoon bij ons en hun kind mocht zelfs niet in mijn tuin spelen omdat ze bang zijn dat die hond er weer door gaat komen.
Zo is het altijd wat met de buren en wij staan machteloos, morgen gaat er een medewerkster van de burgemeester me bellen want de burgemeester is in verlof. ik heb haar gevraagd of ik haar verantwoordelijk mag stellen als er iets gebeurt als er niets aan gedaan wordt. Ben benieuwd wat ze gaat zeggen. :(

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#36 , 19 aug 2016 09:00

niemand kan of wil ons helpen of we moeten naar de vrederechter gaan, maar met mijn buurvrouw geconfronteerd worden wil niemand meer uit de straat, er is veel te veel gebeurd de laatste tijd en praten helpt niet meer.
...
Zo is het altijd wat met de buren en wij staan machteloos, morgen gaat er een medewerkster van de burgemeester me bellen want de burgemeester is in verlof. ik heb haar gevraagd of ik haar verantwoordelijk mag stellen als er iets gebeurt als er niets aan gedaan wordt. ...
U kan anderen het moeilijk kwalijk nemen dat u zelf geen stappen wil ondernemen. U moet, als u in uw privé woning last heeft van uw buur, effectief naar de vrederechter gaan. U wordt nu sowieso geconfronteerd met de buurvrouw, naar de vrederechter stappen zal niet veel extra olie op het vuur gooien.

U kan contact opnemen met de dierenbescherming voor eventuele verwaarlozing. Voor de agressie van de honden lijkt het me echter best om zélf naar de vrederechter te gaan.

Mariette
Berichten: 2507

#37 , 19 aug 2016 15:34

Vergeet niet: de vrederechter is KOSTELOOS. U kan zelf uw problemen voorleggen, zonder advokaat. Dus volledig zonder kosten.

Franciscus
Berichten: 38592

#38 , 19 aug 2016 15:59

Agressieve honden - als dat vastgesteld wordt door politie moeten en kunnen die optreden.
In hun Pv moet ook staan dat de afsluiting ( welke staat er) tussen de panden al of niet voldoet voor de honden.
Afsluitingen zijn over het algemeen gemeen tussen buren dus van beiden.
Hier is het echter een sociale woningbouw dus zou ik het reglement en uw aankoopakte eens goed lezen.
Hebt u voor de feiten uw familiale verzekering / brandverzekering en zeker uw rechtsbijstandsverzekering al in kennis gesteld.
Voor de rest zie ook de antwoorden hierboven.

sonny11
Topic Starter
Berichten: 13

#39 , 06 sep 2016 01:39

ik heb een goed gesprek van twee uur gehad met de medewerkers van de burgemeester op het stadhuis. We zijn er goed ontvangen en die mensen hadden veel begrip voor de situatie, die gaan nu alle diensten contacteren, ze vroegen ons om hun tijd te geven om dit te doen, vrijdag gaan ze me terug bellen hebben ze beloofd.
Van de wijkagent moet ik niets verwachten, hij heeft hun wel gezegd dat ze hun tuin moeten afmaken en dat hij gaat controleren of dat gebeurt is, als hij binnen mag. Nu staat er alleen een grote haag, maar geen draad en het probleem is dat er op één plaats onder de haag een putje ligt voor de afvoer van ons keuken, daar zit dus een gat boven, langs mijn kant staat daar wel een plank en mijn buur heeft langs zijn kant dat ook gedaan maar voor zo'n honden is dat niets, die hebben veel macht en die gaan daar door als ze willen.
Dat de honden mager staan is normaal zegt de wijkagent, een husky verzwaard maar na een jaar of twee, dikke zever vind ik dat, de eerste husky die ze hadden die bij hun weggehaald is door hun achterbuur was na een paar maanden al verzwaard, omdat hij daar eten kreeg. En naar de katten kijkt hij niet, die mogen verhongeren.
Ik ga alleszins naar de vrederechter nu, de medewerkster van de burgemeester heeft me dat aangeraden voor mijn eigen veiligheid. En ik ga ook van andere buren hun naam op de aanvraag laten zetten, dat zal geen probleem zijn.
het probleem is dat we vorige week maandag terug een aanvaring gehad hebben met haar, hun honden waren door de voordeur gebroken, er zit maar één glas meer in, het andere glas heeft de oudste dochter er al een tijdje uitgeklopt, en de postbode had dat gezien en er een andere buur bijgehaald, die heeft de politie gebeld maar die wilden niet komen, die buur heeft dan met nog een andere buur die honden binnengeduwd, ze zaten met hun kop door het glas, en er een plank voorgezet gestut met vuilbakken.
Toen mijn buren 's avonds thuis kwamen is zij beginnen roepen dat we ingebroken hadden en ze heeft de politie gebeld. Toen mijn die ander buur die de plank ervoor gezet heeft het hun kwam vertellen hoe het gebeurd is wilde ze het nog niet geloven. Ze ging 's avonds eens een goed feestje houden dat er veel lawaai was, toen heb ik haar gezegd dat ik naar de vrederechter ging. Van dan af is het heel stil naast de deur. Maar dat gaat niet lang duren volgens mij. Maar natuurlijk bij de vrederechter gaat ze kunnen zeggen dat we geen last meer hebben van hun.
Toen ik de vrederechter belde zei men me daar dat ze voor ons niets konden doen,dat ik een advocaat onder de arm moest nemen. Toen zijn bij mij de stoppen doorgeslagen, ik heb dan naar de medewerker van de burgemeester gebeld en zo zijn we dan uitgenodigd om vorige week vrijdag bij hun te gaan. Op den duur heb ik het gevoel dat niemand me wil helpen, ze hebben me al gezegd dat de vrederechter ook geen oplossing is.

sonny11
Topic Starter
Berichten: 13

#40 , 06 sep 2016 01:42

De dieren bescherming is verwittigd en die gingen komen controleren maar daar heb ik niets meer van gehoord

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”