Verhuren door de VME van een gemeenschappelijke ruimte.

lucco
Topic Starter
Berichten: 1

Verhuren door de VME van een gemeenschappelijke ruimte.

#1 , 30 mar 2015 11:45

Een mede-eigenaar gebruikt privé een gemeenschappelijke kelder en betaalt daarvoor een kleine huursom aan de VME.
Ik denk dat dit niet kan, omdat
1/ de VME zomaar niet inkomsten kan halen uit verhuren van een gemeenschappelijke ruimte. Is dat wettelijk en behoort dit tot de doelstellingen van een VME ?
2/de luttele huur- inkomsten worden betaald worden aan de VME, dus aan alle eigenaars. En dit terwijl de mede-eigenaars van de gelijkvloerse winkels(met de meeste aandelen) geen toegang en genot hebben van de kelderverdieping.M.a.w. hebben deze zeker geen recht op de meeste aandelen van deze vergoeding, daar deze huur eigenlijk moest betaald worden aan de eigenaars van de appartementen , die geschaad worden in het genot van deze gemeenschappelijke kelder
3/ Deze mede-eigenaar het genot van zijn 1 slp-kamer appartement vergroot met het gebruik van een grote gemeenschappelijke kelder, die bedoeld was voor de vuilniszakken te deponeren , zoals het wettelijk is veplicht.Deze eigenaar met de minste aandelen in het gebouw (hij noemt zichzelf de voorzitter van het gebouw) schaadt hiermee de andere eigenaars van een appartement.
4/Het een vorm van discriminatie is tegenover andere mede-eigenaars.

Waar ben in fout in mijn redenering ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 30 mar 2015 12:13

. En dit terwijl de mede-eigenaars van de gelijkvloerse winkels(met de meeste aandelen) geen toegang en genot hebben van de kelderverdieping.M.a.w. hebben deze zeker geen recht op de meeste aandelen van deze vergoeding,?
Indien ze geen toegang hebben tot de kelderverdieping, komen ze waarschijnlijk ook niet tussen in de kosten van deze verdieping, en hebben dus ook geen baat van de huuropbrengst.
Is deze vuilzakkenkelder voorzien in de basisakte? Wie heeft toestemming gegeven tot de verhuring van deze kelder?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 30 mar 2015 12:42

Is het die mede-eigenaar die de kelder huurt?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 30 mar 2015 12:47

Strictu sensu dient de ruimte in kwestie uit de gemeenschappelijke delen gehaald en verkocht te worden. Bij dergelijke dossiers wordt er echter steeds gekeken wat het voordeligste is voor de vme, of met andere woorden de verkoopsprijs van het deel in kwestie wel op zijn minst de kosten (voornamelijk de akten en de aanpassingen van de basisakte, herberekening 10.000sten, ...) zal dekken. Vaak is dit niet geval.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 01 apr 2015 11:39

“Art.577-7.§ 1. De algemene vergadering beslist :1° bij meerderheid van drie vierden van de stemmen :a) over iedere wijziging van de statuten voor zover zij slechts het genot, het gebruik of het beheer van de gemeenschappelijke gedeelten betreft...”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 01 apr 2015 21:43

Voorts pragmatisch: heeft de huurder van die kelderruimte private electriciteit aangelegd of gebruikt hij stroom van de gemeenschap?

PS Het inrichten van een afvalruimte is natuurlijk niet wettelijk verplicht. Wijle hebben indertijd op de eerste VME beslist om dat niet te doen. Elkeen zet z n afval zelf buiten en de VME heeft geen kosten om het afval buiten te zetten.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”