RECHTEN vruchtgebruiker<-->naakte eigenaar

agia roumeli
Topic Starter
Berichten: 2

RECHTEN vruchtgebruiker<-->naakte eigenaar

#1 , 28 sep 2007 13:00

hallo, ik zit met volgend probleem:

gegeven: een vruchtgebruikster van een appartement waarvan de kinderen uit het eerste huwelijk van haar overleden man naakte eigenaars zijn.

Blijkt dat nooit een syndicus is aangesteld, noch een algemene vergadering is bijeengekomen.

Blijkbaar manifesteren zich een aantal problemen aan het gebouw die waarschijnlijk grove herstellingen met zich zullen meebrengen.

Kan ik als vruchtgebruiker de aanstelling vorderen van een syndicus voor de Vrederechter gezien dit normalerwijze voorbehouden is voor de mede-eigenaars ?

Kan ik als vruchtgebruiker de naakte eigenaars gerechtelijk dwingen tot grove herstellingen over te gaan of dien ik deze kosten als vruchtgebruiker voor te schieten ?


thx

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 30 sep 2007 09:57

“Art.577-8.§ 1. Wanneer de syndicus niet in het reglement van medeëigendom aangesteld werd, wordt hij benoemd door de eerste algemene vergadering of, bij ontstentenis daarvan, bij beslissing van de rechter, op verzoek van iedere medeëigenaar...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Volle eigendom = blote eigendom + vruchtgebruik,zodat mijns inziens blote eigenaar en vruchtgebruiker gezamenlijk moeten optreden.Hierover is mij geen rechtspraak bekend.

Wellicht vindt u hierover meer zekerheid in:
*X.,Mede-eigendom,T.Vred. 1998,193-332;
*SNAET,S.,BLOCKX,G.,Kroniek appartementsmede-eigendom(1994-1999),R.W.(=Rechtskundig Weekblad) 1999-2000, 1-14;
*TIMMERMANS,R.,SNAET,S.,Kroniek appartementsmede-eigendom(2000-2005),R.W.2005-06,1601-1614;

“Art.605.De vruchtgebruiker is slechts verplicht de herstellingen tot onderhoud te doen.De grove herstellingen blijven ten laste van de eigenaar, behalve indien zij veroorzaakt zijn door het verzuimen van herstellingen tot onderhoud sinds de aanvang van het vruchtgebruik; in welk geval de vruchtgebruiker ook daartoe verplicht is.Art.606.Grove herstellingen zijn die van zware muren en van gewelven, de vernieuwing van balken en van gehele daken;Eveneens de vernieuwing van dijken en van steun- en afsluitingsmuren in hun geheel.Alle andere herstellingen zijn herstellingen tot onderhoud.”(B.W.).

Raadpleeg voor boeken en tijdschriften www.bib.vlaanderen.be .Via interbibliothecair leenverkeer kan u uit andere bibliotheken lenen of kopie bekomen bij uw POB(=Plaatselijke Openbare Bibliotheek).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”