Allen,
Ik ben deel van een VME in een Vlaams-Brabantse gemeente en ik zoek advies over hoe we met de onderstaande situatie kunnen omgaan. Ik probeer bondig de omstandigheden te beschrijven, sorry voor de lange tekst en alvast bedankt om het door te lezen.
In 2012 koop ik een appartement in een zonet gerenoveerd gebouw. De aannemer van de renovatie bezit het gebouw en verkoopt de appartementen aan particulieren. Het gelijkvloers blijft in zijn bezit omdat hij deze ruimtes wil verhuren om er kantoren in te vestigen.
Na mijn intrek in het appartement, blijkt er vanalles in de gemeenschappelijke delen van het gebouw niet volgens de voorschriften te zijn afgewerkt. Helaas hebben we op dat moment al de oplevering ondertekend. We laten de gebreken vaststellen door een immo-expert en de syndicus, waarna we het dossier aan de aannemer in kwestie voorleggen, dewelke slechts gedeeltelijk gevolg geeft aan onze vragen. Hierdoor moet de VME een aantal kosten maken om zaken te corrigeren die eigenlijk bij de renovatie hadden moeten gebeuren.
Gezien deze aannemer ook nu nog eigenaar is van een deel van het gebouw (gelijkvloers), wordt hem ook geregeld door de syndicus gevraagd om zijn aandeel in de gemeenschappelijke kosten te betalen, hetgeen hij vaak nalaat.
Ondertussen zijn er ook geen kantoren in het gelijkvloers getrokken, maar is er een snackbar gekomen met de nodige geurhinder in het gebouw als gevolg. Dit alles zonder expliciet akkoord van de VME. Ook heeft deze huurder (nauwe kennis van de eigenaar) van het gelijkvloers een aantal werken aan de voor- en achtergevel van het gebouw uitgevoerd, zonder akkoord van de VME.
Dit alles om u enige achtergrond te geven en een inzicht in de attitude van deze eigenaar/aannemer; hij doet 100% zijn eigen zin zonder rekening te houden met welke voorschriften dan ook (verblijft ondertussen ook in het buitenland...). Bij herhaalde contacten van de syndicus met de het hoofdkantoor van de aannemer/eigenaar wordt de syndicus telkens afgewimpeld en blijven betalingen uit staan.
Ondertussen heeft de syndicus de solvabiliteit van het aannemersbedrijf gecheckt en zouden er honderdduizenden euro's aan achterstallige belastingschulden bestaan. Dit weerhoudt ons ervan om een rechtszaak te starten, omdat wij kosten zullen maken voor de rechtszaak die we nooit zullen terugzien, gezien de schuldenberg van zijn onderneming. In geval van een proces, zou deze al snel failliet verklaard worden, waarna de kans zeer klein is dat de schulden kunnen worden aangezuiverd en de VME niet enkel de achterstallige facturen van zijn aandeel in het gebouw zal moeten voldoen, maar ook nog gerechtskosten.
We zijn stilaan radeloos en zien geen enkele mogelijkheid om zonder aanzienlijke kosten voor de VME uit deze situatie te geraken... Daarom graag uw advies, waarvoor alvast onze oprechte dank!