Wanneer kan erfdienstbaarheid verwijderd worden?

GuntherVL
Topic Starter
Berichten: 4

Wanneer kan erfdienstbaarheid verwijderd worden?

#1 , 25 mar 2015 16:02

Beste,

Vorige jaar hebben wij een nieuwe woning gekocht met een groot stuk grond ( 2,5 hectare ).
Pal in het midden van ons perceel loopt een erfdienstbaarheidsweg voor de bewoners van het achterliggende stuk waardoor we een groot stuk van onze eigendom niet nuttig kunnen gebruiken daar we doorgang moeten verlenen aan de bewoners en zijn bezoekers.
Nu zijn we een tijdje geleden te weten gekomen dat de achterliggende bewoners vroeger een andere weg gebruikten die volledig hun eigendom is en aansluit op de openbare weg.
De reden dat ze deze niet meer gebruiken is wegens een dispuut met een andere buur.
Nu heb ik op dit forum het volgende gelezen
- Indien in de akte geen beperking is opgenomen wie van de erfdienstbaarheid gebruik mag maken is deze toegankelijk voor iedereen die het pand aan wie de erfdienstbaarheid is toegewezen dient te bereiken. Dit op voorwaarde dat er
ondertussen geen redenen, zoals een andere wijze om het pand te bereiken, bestaan om het nut van het voortdurend bestaan van deze erfdienstbaarheid in vraag te stellen.

Kunnen wij op basis hiervan het schrappen van de erfdienstbaarheid eisen?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 25 mar 2015 16:07

Mits het akkoord van de andere partij kan je erfdienstbaarheid altijd stoppen. Je kan de weg ook verplaatsen naar de zijkant van uw eigendom., zodat je meer van uw terrein kan benutten.

GuntherVL
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 25 mar 2015 16:12

Klopt. maar we zitten in een gebied dat onder het bosdecreet waardoor de weg verleggen ook niet altijd evident is.
En ik vrees ervoor dat de tegenpartij er mee akkoord gaat om de weg te laten schrappen.
Ik vraag me enkel af of er een juridische basis is om deze te laten schrappen daar ze perfect de toegang hebben tot hun eigendom zonder de erfdienstbaarheid te gebruiken.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 mar 2015 16:50

Ik ga er van uit dat het gaat om een conventionele erfdienstbaarheid van overgang (een overeenkomst) en geen erfdienstbaarheid van doorgang die door de rechtbank werd toegekend wegens ingeslotenheid.

Op verzoek van de eigenaar van het lijdend erf kan de rechter de afschaffing van een erfdienstbaarheid bevelen wanneer deze ieder nut voor het heersend erf heeft verloren (art. 710bis BW).

De rechtspraak is vrij streng en oordeelt vlug dat de erfdienstbaarheid toch nog enig nut heeft, zodat de afschaffing niet snel wordt toegekend.

GuntherVL
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 25 mar 2015 17:07

Bedankt, dat is duidelijk ...
We willen het ook niet op de spits drijven met conflicten met de buren tot gevolg.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”