Aankoop huis maakt ons ziek door buren

Sandra1711
Topic Starter
Berichten: 2

Aankoop huis maakt ons ziek door buren

#1 , 24 mar 2015 11:01

Bijna die jaar geleden kochten we een huis in Bonheiden.
Er werd ons door de zoon van verkoper gezegd dat we het dak zouden kunnen uitbreiden en dat we zo drie slaapkamers zouden kunnen maken.
Op de ruimtelijke ordening van de gemeente Bonheiden werd ons dat ook bevestigd en we tekende onse compromis en gaven een voorschot.
Daarna werden we letterlijk gestalkt door de mensen dat onze nieuwe buren zouden worden dat we dat niet mochten en dat hun architect dat had gezegd.
We woonden er nog niet…. 
Hadden aan de vorige eigenaars gevraagd om dit na te vragen of onze buren als we het zouden kopen daar een probleem mee zouden hebben (mensen waren vaak niet thuis en hadden toen nog geen nummer om te bellen – ja heel dom van ons)
Uit onze angst terug naar de ruimtelijke orderning van gemeente en toen bleek diezelfde man ons weer te woord te staan en weer te zeggen dat we idd ons dak mochten uitbreiden.
Tot de verantwoordelijk van de dienst erbij kwam omdat we ons verhaal van de buren meegaven en hun architect. En toen bleek…idd, mag niet.
Ik begon echt te trillen op mijn benen en te janken van miserie.
Compromis was getekend voor een huis dat we niet meer wilden.

Onze buren gingen zelfs zover van mijn ontslag te veinzen om onder de lening uit te kunnen.
En nu in die bijna drie jaar, hebben ze ons nog wel meer voor aap gezet.
Houten omheining langs hun kant schilderen dat het erdoor lekt langs onze kant en wij met plekken zitten.
Terras aanleggen tot tegen die gemeenschappelijke omheining zonder goot te voorzien, echt gewoon ertegen.

En dan stond er achteraan aan onze tuin een vervallen platen kot naast onze omheining en toen vorige eigenaars gingen vernieuwen, lieten ze de platen van de oude omheining (betonnen platen) tegen hun kot staan, zodat het niet zou invallen.
En dan hebben ze 30 cm ongeveer de nieuwe omheining gezet, speciaal om dat kot niet te laten invallen.
Nu intussen hebben ze kot afgebroken en daar een grote toegangsboort gezet met betonnen blok voor paal tegen onze paal van de omheining met die 30 cm extra.
Weer niets gevraagd of gezegd en ook weer geen geel papier omhoog gehangen voor de werken aan raam, zoals iedereen normaal moet doen.
Poort is gigantisch en komt een meter ofzo boven de gewone omheining uit die weh ebben (volgens hen mag dat als je erboven kan doorkijken zo hoog gaan).
Hun eigendom loopt in een L rond onze huis en tuin. En ze wilden ooit dat deel bijkopen maar er niet veel geld aan geven.
Dus ze gedragen hun constant alsof ons huis en eigendom ook van hun is.

En nu blijkt nog eens dat er geen officiële plannen van ons huis zijn, omdat het van 1935 is en te oud. Zelfs nie top provinciaal vlak.
Dus einige wat we kunnen doen is landmeter laten komen en dan vredegerecht.
Maar hoe kan dit allemaal zomaar gebeuren in een gemeente zonder dat er controle op komt en er maatregelen genomen worden?
Dat er zomaar bijgezet enzo kan worden zonder het officiële gele papier te hangen en dat er dan geen controle komt.

Het is net alsof in Bonheiden bewust gesjoemeld en gezwegen wordt omdat de rijken van de gemeenten toch ook maar hun zin zouden kunnen doen.

Tips zijn welkom, hulp is welkom.
Dit zorgt echt dat wij heel ongelukkig zijn in ons eigen huis. 

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 24 mar 2015 11:11

Veel kan u niet doen aangezien uiteindelijk gebleken is dat u geen vergunning kan krijgen voor ramen in het dak.
Voor een toegangspoort is geen bouwvergunning vereist.
Ze mogen evenwel hun terras niet op jullie eigendom laten afwateren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

chantika
Berichten: 961

#3 , 24 mar 2015 11:31

Zou je geen vergunning krijgen voor dakramen of voor een uitbouw van het dak?

Voor het plaatsen van een dakraam heb je -behoudens uitzonderingen- geen stedenbouwkundige vergunning nodig. Uitzondering op de regel zijn o.a. woningen gelegen in een natuurgebied.


Een woning van 1935 is volgens mij ook niet meer de moeite om nog veel verbouwingen aan te doen. Enkele dakramen moet nog wel kunnen. Waarschijnlijk geen onderdak of isolatie. In een keer uitvoeren en vergeet dat geel papier.



http://www.bornem.be/product/229/steden ... -meldingen

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 24 mar 2015 12:23

In veel gemeenten is er geen vergunning nodig voor veluxramen. Een dak uitbouw met een verticaal raam is iets anders, en daar is wel een vergunning voor nodig.

Sandra1711
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 24 mar 2015 12:50

Het gaat eigenlijk om een uitbreiding van ons dak boven onze garage
Er zijn wel geen bouwvoorschriften voor onze grond, omdat ze ook geen officieel plan kunnen vinden.
Maar toch mogen we boven onze garage ons dak niet uitbreiden voor een derde kamer bij te maken.
Dat is het wat ons verkeerdelijk is wijsgemaakt door vorige eigenaars en verkeerdelijk door ruimtelijke ordening.
De buren hebben echter uitzondering gevraagd om hun huis wel op 1.5m van onze scheiding te zetten en daar zouden vorige eigenaars nog toelating voor gegeven hebben en die hebben daar in hun zijgevel wel een raam zo groot en hoog als een volwassen persoon bijna. Langs daar kijken ze altijd recht in onze veranda waar onze zoon dan speelte en zij speeltent heeft enzo. Als ik uit mijn velux kijk achteraan huis in mijn tuin, zie ik links de achterbouw van mijn buren en kan je ook binnen kijken, maar zitten wel op een wetelijke afstand. Wij mogen ook geen raam zijlings plaatsen zonder dakuitbreiding.

Waar het eigenlijk allemaal om draait, de vorige eigenaars en ruimtelijke ordening hebben ons bewust en verkeerdelijk voorgelogen en wij dragen de gevolgen. En onze buren doen maar alsof alles van hen is en wij geen inspraak hebben. Die doen maar en komen niets vragen of zeggen en wij ondervinden er schade en hinder van. Zoals hun ingangspoort staat dus eigenlijk stuk op onze grond. En er is dus geen afwatering voorzien aan hun terras, is er gewoon tegen. En gemeente weet dat allemaal en doet niks. En zelfs in onze tuin zitten is hel, omdat die mensen echt doen of zij wonen daar alleen en ons stuk is ook van hen.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 24 mar 2015 13:39

Ik vrees dat uw klachten te vaag zijn.

Enkel:
-indien die poort op jullie grond staat
-hun terras afwatert op jullie perceel
kunnen jullie de buren daarvoor dagvaarden.

Al de rest is te vaag en onbewijsbaar.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”