Afsluiting loopt over van het ene naar het andere perceel

Ocram
Topic Starter
Berichten: 5

Afsluiting loopt over van het ene naar het andere perceel

#1 , 23 mar 2015 21:33

We hebben 12 jaar geleden een huis gekocht ; het betrof een groot bestaand perceel dat gesplitst werd in een aantal stukken waarvan wij hetgene hebben gekocht met het huis erop.
We hebben vrij direct onze afsluiting geplaatst op 10 cm van de grens rekening houdend met de meetpaaltjes aan de straat en achteraan in de tuin.

Nu is het stuk bouwgrond naast ons verkocht en de nieuwe buren hebben alles nog eens laten opmeten (door dezelfde landmeter die de splitsing heeft gedaan)

Ineens staat het meetpaaltje aan de straat aan onze kant van de afsluiting en niet meer aan de kant van onze nieuwe buren.

Eigenlijk loopt de afsluiting nu officieel voor de achterste helft over ons terrein en de voorste helft over het terrein van de buren ...
Ik heb 12 jaar geleden ter goeder trouw de afsluiting gezet op basis van meetpalen die om één of andere reden niet goed zouden hebben gestaan. Ik wil eigenlijk gewoon dat de afsluiting blijft staan waar ze staat.

Wat kan je hieraan doen en wat zijn onze rechten en plichten ?

Iemand sprak me over de verkrijgende verjaring met een termijn van 10 jaar maar dit blijkt iets speciaals te zijn ...

Tips zijn zeer welkom !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 23 mar 2015 22:58

Verkrijgende verjaring is na dertig jaar.
Als nieuw buur niet akkoord gaat met bestaande toestand verplaats de afsluiting dan tot net op de grens tussen de twee percelen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 23 mar 2015 23:01

Indien geen eensgezindheid zal u best naar de vrederechter gaan.
Die zal den een landmeter aanstellen als expert.

Wie heeft voor u de afpaling gedaan?

Reclame

Ocram
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 24 mar 2015 07:56

Wie heeft voor u de afpaling gedaan?
Het is een landmeter met een goede reputatie. Hij heeft zowel de splitsing gedaan als de latere verkoop van de bouwgronden (en de bouwgronden daarnaast).

Ondertussen is er nog een stuk onteigend geweest en zijn de palen bij wegenwerken eens een keertje omgereden door een kraan. Dat men de palen opnieuw 100 % correct wilde zetten daar heb ik begrip voor ; al is het een vreemde zaak dat ze ineens pakweg 30 cm anders staan.

Het lijkt me het eenvoudigste om iets overeen te komen met de buurman (wiens mening ik nog niet ken) om de afsluiting te aanzien als gemeenschappelijk hoewel ze officieel een stuk op mijn kant en een stuk op mijn kant staat. Als iedereen na de ondertekening de afsluiting moet laten staan dan heb ik er geen probleem mee ; als hij de afsluiting wil slopen dan recupereer ik ze liever zelf.

Ocram
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 24 mar 2015 08:02

Verkrijgende verjaring is na dertig jaar..
op de onderstaande site staat iets van een 10 en 20 jarige verjaring :
De termijn nodig voor de verjaring

1. de 30-jarige verjaring
Rechten met betrekking tot vastgoed verjaren door verloop van 30 jaar indien de bezitter te kwader trouw is of wanneer de bezitter geen titel bezit.

2. de 10- of 20-jarige verjaring
De bezitter te goeder trouw die een schijnbaar wettige titel bezit kan de verjaring inroepen na 10 of 20 jaar. Na 10 jaar indien de ware eigenaar woont binnen het rechtsgebied waarin het goed gelegen is of na 20 jaar indien de ware eigenaar buiten het rechtsgebied van het vastgoed woont.
Weet iemand hoe dat werkt ?

(bron : http://www.landmeters-experten.be/meerverjaring.html" onclick="window.open(this.href);return false;)

Het verplaatsen van de afsluiting is moeilijk omdat er ook klimop rondgroeit.

Alvast bedankt voor de snelle reacties die ik al mocht ontvangen !

mjers
Berichten: 1788

#6 , 24 mar 2015 08:47

Als er klimop groeit op de afsluiting dat wordt dit aanzien als een levendige afsluiting. Dus moet de afsluiting op minimum 0.5m van de perceelsgrens geplaatst worden.
Tenzij het om een gemeenschappelijke afsluiting gaat.

Dus 1ste stap is om eens te bespreken met de buur...

Ocram
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 25 mar 2015 20:11

Gesprek met nieuwe buur : "oh , geen probleem !"

Zo zie je maar :D

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”