Privatieve eigendom of privaat genot ?

Malco
Topic Starter
Berichten: 20

Privatieve eigendom of privaat genot ?

#1 , 23 mar 2015 18:50

Hoi,

Ik woon in een residentie van gesloten woningen. Vooraan de huizen is er een plein dat afgesloten is door een poort en in eigen beheer van de gemeenschap van de huizen is.
Achter de woningen heeft ieder zijn eigen tuin. De basisakte vermeld nu het volgende:
In privatieve en uitsluitende eigendom:
De woning zoals afgebeeld op de bouwplannen en met het privaat en exclusief genot van de grond en de tuin (oppervlakte huis+achtertuin), mits ze er zelf de kosten voor onderhoud en herstel van te dragen.
In mede-eigendom en gedwongen onverdeeldheid:
Het participatieaandeel in de algemene gemene delen.

Mijn vraag is nu wat ik moet verstaan onder het privaat en exclusief genot van de grond en tuin. Betekent dit nu dat ik met mijn tuin doe wat ik wil of moet ik om bv een veranda bij te bouwen de toestemming krijgen van de gemeenschap van mede-eigenaars van de residentie
Hopelijk kunnen jullie enige klaarheid brengen in dit kluwen van woordgebruik.
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 23 mar 2015 19:02

U doet niet wat u wil met uw tuin. Hij is niet van u maar mag hem privatief gebruiken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Malco
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 23 mar 2015 19:44

Ook al is deze in privatieve en uitsluitende eigendom? Dit is dan toch heel raar verwoord? Kan je mss wat meer verklaring/duiding geven? Alvast Bedankt voor de reactie.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 23 mar 2015 19:51

Ook al is deze in privatieve en uitsluitende eigendom? Dit is dan toch heel raar verwoord? Kan je mss wat meer verklaring/duiding geven? Alvast Bedankt voor de reactie.
Dat is niet wat u schreef!!!
"privaat en exclusief genot van de grond en de tuin " betekent dat enkel u en u alleen de tuin mag gebruiken; maar het is enkel het "genot" en genot is geen eigendom; u mag de tuin gebruiken alsof hij van u zou zijn, maar meer niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Malco
Topic Starter
Berichten: 20

#5 , 23 mar 2015 20:34

Oke mss was de vraag niet volledig duidelijk. In de akte staat volgende:
In privatieve en uitsluitende eigendom:
De woning zoals afgebeeld op de bouwplannen en met het privaat en exclusief genot van de grond en de tuin (oppervlakte huis+achtertuin), mits er zelf de kosten voor onderhoud en herstel van te dragen.

Dus de titel is in privatieve en uitsluitende eigendom met daaronder de tekst privaat en exclusief genot van grond en tuin. Spreken deze twee zinnen elkaar dan niet tegen?
Dank u voor de moeite.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 23 mar 2015 20:40

Neen dat is niet tegenstrijdig. Ook in app. gebouwen zijn de tuinen achter de gelijkvloerse app. meestal voorbehouden om gebruikt te worden door de bewoners van die app. niettegenstaande ze eigendom zijn van de gemeenschap van mede-eigennaars. En het is in dat geval een klassieke formule dat het onderhoud ten laste is van degene die het genot (maar dus niet de privatieve eigendom) ervan heeft.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Malco
Topic Starter
Berichten: 20

#7 , 23 mar 2015 20:51

Oke,
Maar hier valt dit dus wel onder de titel privatieve en uitsluitende eigendom van mijn woning.
En in de beschrijving komt dan het genot terug daardoor mijn onduidelijkheid.
Is hier dan geen tegenstrijdigheid. Merci voor de effort om te antwoorden om mijn vraag.

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 23 mar 2015 21:01

En dus een veranda aanbouwen zal u niet mogen gezien u dan de achtergevel wijzigt en dat kan alleen mits toestemming van de AV - ik vermoed zelfs met volstrekte meerderheid en een toelating/vergunning om te (ver)bouwen al naargelang de grootte.

Malco
Topic Starter
Berichten: 20

#9 , 24 mar 2015 15:45

En waarom valt dit dan onder de titel privatieve en uitsluitende eigendom van mijn woning?
Alvast Bedankt

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 24 mar 2015 15:58

Omdat voor de tuin het "genot" ervan uw eigendom is.
Maar de grond waarop de tuin ligt dus niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”