Omheining buur deels op gemene grond

DieterDC
Topic Starter
Berichten: 4

Omheining buur deels op gemene grond

#1 , 23 mar 2015 15:18

In de hoop iemand ervaring/nuttige info heeft met/over volgende situatie:

2 jaar geleden zijn wij naar onze nieuwbouwwoning verhuisd. Naast ons woont een bejaard koppel dat er al meer dan 40 jaar woont en ongeveer even lang geleden een omheining heeft geplaatst (betonpalen met draad ertussen).
De betonpalen van deze omheining zijn ondertussen zo verrot dat de bewapening ervan bloot ligt en dat enkele palen staan mee te dansen als er wat wind staat.

Volgens de bevindingen van de landmeter (genoteerd op het proces verbaal) gaat het om een omheining van de buren deels op gemeenschappelijke grond. Zo staan sommige palen zelfs helemaal op ons perceel.

Mocht de omheining in degelijke staat zijn, zouden we hier geen probleem mee hebben (ik denk graag dat wij geen moeilijke mensen zijn :) ), maar ze verkeert echt in erbarmelijke staat en bovendien vind ik ook steevast stukken beton in ons gras die in combinatie met een grasmachine wel eens voor serieuze schade zouden kunnen zorgen. Daarom zouden wij dus een nieuwe omheining willen zetten en dit volledig op onze kosten maar ook op ons perceel. We zouden er een kunnen naast zetten, ware het niet dat de huidige palen overhellen naar onze kant en wij van onze amper 3m brede oprit dan nog meer zouden verliezen en dat willen we niet.

Kortom: wij willen dat de huidige afgeleefde omheining verdwijnt om esthetische maar vooral veiligheidsredenen en wij willen op onze kosten een nieuwe plaatsen op ons perceel (de buren willen trouwens ook niet meebetalen voor een nieuwe gemeenschappelijke omheining). Het verwijderen van de huidige willen we echter niet bekostigen maar de kost is miniem ivm onze kosten.
Bovendien kunnen wij ook niet zomaar iemands omheining afbreken zonder meer.

De buren weigeren echter te geloven dat de omheining deels op onze grond staat, ondanks de berekeningen van 2 onafhankelijke landmeters (waarvan 1 aangesteld door het vredegerecht inzake een dispuut over de perceelsgrenzen met onze buurman zijn andere buren) en ze weigeren elke medewerking.

De vragen zijn nu:

- Hebben wij op grond van de bevindingen van de landmeter medezeggenschap over de huidige omheining?
- Kunnen wij op grond hiervan of de slechte staat eisen dat de huidige omheining wordt weggenomen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Dieter

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 23 mar 2015 15:37

Aangezien de buur niets wilt heb u sowieso geen andere keuze dan langs vredegerecht een oplossing te zoeken.
De rechter zal dan oordelen op grond van de feitelijke situatie, de wetgeving en de lokale gebruiken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Bart 01
Berichten: 153

#3 , 23 mar 2015 15:53

Wij hebben quasi identiek dezelfde situatie voorgehad, maar de omheining stond wel net tegen de grens met ook wel overhangende rotte palen. De hoogbejaarde buren wilden ook niet bijdragen aan een nieuwe omheining, wat je moet respecteren ook.
Ik heb ze dus voorgesteld dat ik hun omheining zou afbreken op mijn kosten en op mijn stuk een nieuwe omheining zou zetten. Ze waren direct akkoord.

Uiteindelijk was de afbraak twee uur werk met twee man (palen stonden wel gewoon in de grond zoals vroeger de gewoonte was) en hebben we zo een bouwafvalzak van 90 euro gekocht waar 1500 kg bouwafval in kan en die men komt ophalen bij u thuis. Die betonpalen braken bij de minste tik in stukjes ...
Naar de vrederechter gaan en experts betalen zou zeker meer tijd en meer geld gekost hebben. Je zegt zelf dat de kost miniem is tov een volledig nieuwe omheining. Misschien zien ze dat wel zitten?

Reclame

mjers
Berichten: 1788

#4 , 23 mar 2015 15:53

1)
Tuurlijk hebben jullie medezeggenschap, jullie zijn nl mede eigenaar.

2)
Neen, dit is een subjectieve vaststelling.

Indien u de omheining wilt verwijderen heb u de toestemming nodig van de buur.

Indien u naar het vredegerecht stapt dan begint een lange procedure en is de relatie met uw buur voor altijd verzuurt.

Kunt u niet gewoon een nieuwe omheining op jullie grond plaatsen, en het gedeelte van de omheining die op jullie grond staat gewoon verwijderen, zodoende is er plaats voor jullie nieuwe omheining...
Indien de buur hier problemen van maakt dan is het aan hem om de stappen te ondernemen.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 mar 2015 16:22

Aangezien de omheining er langer dan 30 jaar staat zou ik toch zeer voorzichtig zijn en niet zomaar de omheining die (volgens de landmeter) op jullie grond staat verwijderen en een nieuwe terug tegen de oorspronkelijke scheiding plaatsen. Indien uw buur inderdaad stappen onderneemt bestaat de kans dat u uw nieuwe omheining weer mag afbreken.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 23 mar 2015 16:25

Zoals ik al zei: vrederechter.
Het enige andere is de logische oplossing van redelijke mensen die in der minne beslissen de versleten omheing af te breken, een nieuwe op de scheiding te plaatsen en al de kosten in twee te verdelen.
Maar lukt hier dus niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

DieterDC
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 23 mar 2015 16:31

Wij hebben quasi identiek dezelfde situatie voorgehad, maar de omheining stond wel net tegen de grens met ook wel overhangende rotte palen. De hoogbejaarde buren wilden ook niet bijdragen aan een nieuwe omheining, wat je moet respecteren ook.
Ik heb ze dus voorgesteld dat ik hun omheining zou afbreken op mijn kosten en op mijn stuk een nieuwe omheining zou zetten. Ze waren direct akkoord.

Uiteindelijk was de afbraak twee uur werk met twee man (palen stonden wel gewoon in de grond zoals vroeger de gewoonte was) en hebben we zo een bouwafvalzak van 90 euro gekocht waar 1500 kg bouwafval in kan en die men komt ophalen bij u thuis. Die betonpalen braken bij de minste tik in stukjes ...
Naar de vrederechter gaan en experts betalen zou zeker meer tijd en meer geld gekost hebben. Je zegt zelf dat de kost miniem is tov een volledig nieuwe omheining. Misschien zien ze dat wel zitten?
Dag Bart,

Ik respecteer zeker dat ze die kosten niet meer willen doen, vandaar dat wij ze volledig willen bekostigen.
Maar het probleem is dat zij gewoon niet willen dat ze verdwijnt, ook niet op onze kosten.
Jullie krijgen hier uiteraard maar 1 kant van het verhaal, maar het is echt gewoon tegendraadsheid hoor. Niet meer of niet minder.
Ze hebben eigendommen in Spanje en nog enkele in ons dorp, dus het gaat hen niet om de kost.
Mijn indruk is dat ze niet kunnen verdragen dat er naast hen gebouwd is (vroeger was het boomgaard) en dat er veranderingen gebeuren aan hun omgeving.

DieterDC
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 23 mar 2015 16:34

1)
Tuurlijk hebben jullie medezeggenschap, jullie zijn nl mede eigenaar.

2)
Neen, dit is een subjectieve vaststelling.

Indien u de omheining wilt verwijderen heb u de toestemming nodig van de buur.

Indien u naar het vredegerecht stapt dan begint een lange procedure en is de relatie met uw buur voor altijd verzuurt.

Kunt u niet gewoon een nieuwe omheining op jullie grond plaatsen, en het gedeelte van de omheining die op jullie grond staat gewoon verwijderen, zodoende is er plaats voor jullie nieuwe omheining...
Indien de buur hier problemen van maakt dan is het aan hem om de stappen te ondernemen.
Hey Mjers,

Ik vrees dat die relatie al verzuurd is. Gisteren hebben we onze buurvrouw betrapt toen ze haar restafval in onze tuin gooide.
Ik ben een braaf man maar ergens houdt het op. Helaas had ik geen camera in aanslag om het vast te leggen.
Een omheining naast de bestaande zou betekenen dat we zeker 15cm verliezen van de 3m die we hebben.
Je begrijpt dat je niet eens de deuren van je auto degelijk kan openen op die manier.

DieterDC
Topic Starter
Berichten: 4

#9 , 23 mar 2015 16:41

Zoals ik al zei: vrederechter.
Het enige andere is de logische oplossing van redelijke mensen die in der minne beslissen de versleten omheing af te breken, een nieuwe op de scheiding te plaatsen en al de kosten in twee te verdelen.
Maar lukt hier dus niet.
Dag Roharro,

Ik vrees dat je gelijk hebt hoor.

Enkele maanden geleden hebben ze bij monde van een familielid laten weten dat ze akkoord gingen om ze weg te nemen.
Wij hebben dan een afspraak gemaakt met een firma om de omheining te plaatsen. Die man is langs geweest bij hen en opeens gaan ze niet meer akkoord. Dan sta je daar ook voor aap hoor. Ik heb ettelijke malen getracht om het in der minne te regelen maar het lukt gewoon niet.

Met dat ze nu al beginnen hun vuilnis in onze tuin te gooien ben ik het beu om te praten.
Mijn vrouw is deze morgen langs geweest op het vredegerecht om een aanvraag tot verzoening neer te leggen. Dit is de laatste stap voor een procedure via het vredegerecht en bovendien ook gratis.
Ze zullen uitgenodigd worden voor een gesprek maar zijn hier niet toe verplicht. Als ze niet komen opdagen staan we dus ook gewoon even ver.

Dan wordt het een lang en duur spel met advocaten vrees ik

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 23 mar 2015 16:44

Alleszins neem je hiermee de best mogelijke eerste stap als je met koppige mensen te maken hebt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38594

#11 , 23 mar 2015 21:28

Neem wel de nodige foto's en andere zaken mee naar de vrederechter.
U kan ook vragen - doe dat bij de griffie - of de mogelijkheid bestaat van bij geen verzoening ineens te vonnissen.
Moet wel in uw verzoekschrift aangegeven worden.
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 203421.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

leeuwke12
Berichten: 19

#12 , 21 okt 2017 19:49

Weet er iemand hoe het gelopen is bij Dieter?

Wij hebben ons een huis gekocht en naast ons gaan ze bouwen maar vandaag zijn we tot de vaststelling gekomen dat ze de palen op de scheiding verwijderd hebben.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”