NAAKTE EIGENDOM - VRUCHTGEBRUIK

padvac
Topic Starter
Berichten: 8
Locatie: Brussel

NAAKTE EIGENDOM - VRUCHTGEBRUIK

#1 , 27 sep 2007 12:19

Ik heb een bvba en wens de fondsen hiervan aan te wenden om een eigendom te kopen. Ik ben uiteraard op de hoogte dat de formule naakte eigendom - vruchtgebruik in dit opzicht interessant is.
Echter, ik wens deze aankoop samen met een andere (privé-)persoon te doen, dus in onverdeeldheid. Weet iemand of dit mogelijk is, dus of het kan dat de naakte eigendom privé aangeschaft wordt 50/50 verdeeld tussen twee privé-personen, terwijl het vruchtgebruik door mijn bvba aangeschaft wordt ? Wordt de eigendom dan ook na verloop van het vruchtgebruik automatisch privé-eigendom (in overdeeldheid tussen de 2 privé personen) ? ter info : de andere privé-persoon is totaal niet betrokken bij mijn bvba.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 27 sep 2007 12:59

Weet iemand of dit mogelijk is, dus of het kan dat de naakte eigendom privé aangeschaft wordt 50/50 verdeeld tussen twee privé-personen, terwijl het vruchtgebruik door mijn bvba aangeschaft wordt ?
Ja, waarom niet.
Wordt de eigendom dan ook na verloop van het vruchtgebruik automatisch privé-eigendom (in overdeeldheid tussen de 2 privé personen) ? ter info : de andere privé-persoon is totaal niet betrokken bij mijn bvba.
Ja, uitdoving VG leidt hier tot volle onverdeelde eigendom.

Bednek wel dat de andere persoon zijn blote eigendom-aandeel kan verkopen.
En wat gaat U doen als hij/zij overlijdt?

padvac
Topic Starter
Berichten: 8
Locatie: Brussel

#3 , 28 sep 2007 12:42

Bedankt. Ik ga er van uit dat beide zaken (verkoop van "halve" naakte eigendom en wat bij overlijden) kunnen geanticipeerd worden middels respectievelijk voorkooprecht en aanduiding begunstigden in testament en verzekeringscontracten.

Reclame

wolf2
Berichten: 2071

#4 , 28 sep 2007 19:49

voorkooprecht
Ja, moet kunnen.
en aanduiding begunstigden in testament en verzekeringscontracten.
Dat is minder gemakkelijk en vooral minder zeker. Je riskeert dan ook successierechten te betalen in het zeer hoge tarief van "vreemden".

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”