isolatie plaatsen op buitenmuur

gvd111
Topic Starter
Berichten: 164

isolatie plaatsen op buitenmuur

#1 , 20 mar 2015 21:33

goede avond,

ik weet niet of mijn vraag in deze rubriek thuishoort maar ik vond niet direct iets passend.
De nieuwe eigenaar van een woning die paalt aan mijn weide wil zijn buitenmuur isoleren maar de woning staat op de scheiding en hij vraagt me of ik akkoord ben dat de isolatie op mij eigendom hangt. Op mijn vraag over hoeveel cm hij het heeft kan hij niet antwoorden daar hij nog offertes moet opvragen maar eerst van mij wil weten of ik er problemen mee zou hebben.
Ik weet niet welke juridische en praktische gevolgen zoiets heeft en heb hem aangeraden even te informeren bij een notaris want zowel hij als ik moet toch zeker zijn voor we zoiets iets doen. Stel ik ga akkoord en verkoop later de weide maar de koper wil de isolatie weg enz.
Wie weet hier raad mee?
Op voorhand bedankt.
Mvg/Geert

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gvd111
Topic Starter
Berichten: 164

#2 , 18 jun 2017 09:28

na 2 jaar is de situatie als volgt : enige tijd geleden heeft de buurman mij opnieuw gecontacteerd en het zou gaan over een dikte van ca. 20cm. Ik ben met dit gegeven naar onze notaris gestapt omdat ik geneigd was dit toe te staan maar de notaris raadde mij aan een clausule in te lassen dat het om een 'persoonlijk en tijdelijk recht' ging (voor het geval de grond ooit bouwgrond zou worden). Ik vroeg de buur dit aan zijn notaris door te geven en beide notarissen contact met mekaar te laten opnemen.
Vorige week kreeg ik bericht van onze notaris dat de buurman een 'meer bestendige oplossing' wenste (het perceel aankopen??).
Ik heb geantwoord dat ik geen belang heb om het perceel te verkopen, dat het op dit moment geen bouwgrond is en het misschien nooit zal worden maar je weet toch nooit.
Ze mogen van mij hun isolatie laten overhangen en als ons perceel ooit bouwgrond zou worden dan zou het gaan over een halfopen bebouwing waardoor hun muur sowieso geïsoleerd zal zijn, ook nadat de isolatie opnieuw verwijderd is.
Ik wil de waarschuwing van onze notaris niet in de wind slaan en mezelf of onze erfgenamen niet in de problemen werken en volgens mij is dit een aanvaardbaar voorstel, zeker ook omdat de buurman mij vertelde dat zijn woning zonevreemd is en ons perceel dus (hoogstwaarschijnlijk) nooit bouwgrond zal worden.
Ik vind dat als hij er zo zeker van is, hij (en niet ik) dan ook een kleine gok mag wagen.
Mijn vraag aan het forum :
- kan men iemand verplichten om een deel van zijn grond af te staan?
- mag een zonevreemde woning gerenoveerd worden en zo ja in welke mate?
Gr./Geert

Jabbe
Berichten: 586

#3 , 26 jun 2017 15:24

Is de woning zonevreemd, dan is herbouwen en uitbreiden niet vergunbaar in ruimtelijk kwetsbare gebieden (uitgezonderd parkgebied) en recreatiegebied. Verbouwen binnen het bestaande bouwvolume is er wel vergunbaar.
De mate waarin leest u op de website van Ruimtelijke Ordening

Misschien zal de buur eerst een vergunning moeten hebben voor die uitbreiding van zijn buitenmuur van zijn zonevreemde woning.
De wetgeving inzake de isolatie van gemene scheidingsmuren is heel beperkt en al sinds decennia totaal verouderd.

Wat u betreft lijkt mij normaal geen probleem als u akkoord gaat met een uitbreiding en dit laat akteren voor eventuele latere verkoop, en als het voor u geen belemmering vormt op uw eigendom. In een andere topic had ik al verwezen naar de akte met daarin het opnemen van de erfdienstbaarheid.
Gaat u echter niet akkoord met een uitbreiding, dan kan u niet verplicht worden.
Immers, de buur kan ook van binnenuit isoleren: dat zijn beschikbare ruimte daarmee verkleint kan niet uw probleem zijn.

Let wel, eenmaal geisoleerd is die muur achteraf misschien niet meer zo eenvoudig te verwijderen zonder schade te berokkenen aan de rest van de buitenschil.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”