scheidingsmuur en beplanting

BeaB
Topic Starter
Berichten: 2

scheidingsmuur en beplanting

#1 , 19 mar 2015 11:18

Na wat opzoekwerk in het Veldwetboek heb ik toch nog enkele vragen. Kan iemand helpen verduidelijken?
Onze buren hebben enkele maanden geleden een betonnen scheidingsmuur geplaatst. Het gaat over een muur tussen onze beider tuinen, vooraan aan de straat is de muur geen meter hoog. Zodra je verder de tuin ingaat, wordt de muur hoger: ong 2 meter hoog.
De buren hebben die muur geplaatst in plaats van een draad met paaltjes. Ik denk dat de muur op de scheidingslijn staat, maar ben niet helemaal zeker. De verstandhouding met onze buren is jammergenoeg verzuurd, de buurvrouw beschuldigt onze kat van schade aan haar tuin. Onze kat komt weliswaar in haar tuin, maar is zeker niet de enige kat. We proberen onze kat binnen te houden waar we kunnen, maar dat kan haar niet tevreden stemmen. We vermoeden dat haar man dan beslist heeft de betonnen muur te plaatsen om de vrede te bewaren. De buurvrouw slingerde bechuldiging na verwijt naar onze hoofden al deden we niets verkeerd. Dit woog op beide partijen, vermoedelijk ook op de buurman die eigenlijk nooit enige klacht naar ons toe uitte. De muur werd dus plots gezet. Wij werden hier nooit van op de hoogte gebracht of over geconsulteerd.

Kan ik nu enkel weten of de muur op de scheidingslijn staat door een landmeter te laten komen? Zoja, kan ik dan de helft van de kosten hiervoor door de buren laten dragen?
Als blijkt dat de muur op de scheidingslijn staat, dan gaat het om een gemene muur. Hadden de buren hem dan nog steeds zomaar mogen plaatsen?
Als ze dit inderdaad mochten doen, hoe kunnen we dan afzien van de mandeligheid? Ik begrijp dit juist als afzien van mandeligheid wil zeggen dat we niet moeten instaan voor onderhoud? Zetten we dit best op papier? Zoja, hebben we hiervoor een advocaat of notaris nodig?

De buurvrouw roept regelmatig naar ons zoontje van drie jaar dat hij niet aan de muur mag komen want dat die van hen is. Dit klopt als hij net voor de scheidingslijn geplaatst is, toch? Maar niet als het gaat om een gemene muur? Als wij zouden kunnen afzien van het onderhoud, dan gaat het dus niet meer om een gemene muur en heeft de buurvrouw gelijk?

Hoewel we niet geraadpleegd werden over de plaatsing van de muur, zijn we niet rouwig om de plaatsing ervan. Het helpt een klein beetje om de commentaar van de buurvrouw op elke beweging van onze kant te temperen. De buurvrouw blijft echter gluren over de muur heen vanuit de ramen van haar huis die hoger liggen dan de muur. Vaak opent ze een raam om dan nog opmerkingen te roepen. Om die reden plantte mijn vriend nu enkele bamboestruiken. Deze staan op 0,5m van de muur. Sommige van de struiken kunnen echter tot 7m hoog worden... Heeft er iemand een idee of bamboestruiken als hoogstammen worden gezien?
De buurvrouw riep me deze ochtend toe dat ze de planten zal afknippen en de politie zal bellen. Als ik goed gelezen heb mag ze enkel bijsnoeien zonder schade aan te brengen aan onze planten en dat enkel wanneer er takken over haar domein groeien? Wel kan ze een schadevergoeding eisen als ze kan aantonen dat wortels haar tuin/woning zouden beschadigen? Maar verder hebben we dit toch juist aangepakt denk ik?

Alvast bedankt als iemand wat verduidelijking of bevestiging kan geven.
Als ik weet dat we recht in onze schoenen staan, zal ik wat rustiger worden. Het is absoluut niet mijn bedoeling de buurvrouw te pesten of schade te berokkenen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
fieke0509
Berichten: 188

#2 , 19 mar 2015 11:46

Let wel dat veel bamboesoorten enorm woekeren en daarbij ook héél destructief zijn. Indien je ze niet in een degelijke kuip geplaatst hebt en ze gaan doorwoekeren naar de buren, of de platen beschadigen, vrees ik dat je verder van huis bent.

BeaB
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 19 mar 2015 11:50

Er werd worteldoek geplaatst om de wortels binnen de geul te houden waarin de struiken geplant werden. Hopelijk zal dit voldoende helpen.

Reclame

fieke0509
Berichten: 188

#4 , 19 mar 2015 11:53

Dit zal zeker niet voldoende helpen, riet is erg hardnekkig. Zelfs een 'metston' is vaak al onvoldoende.

Lori
Berichten: 221

#5 , 19 mar 2015 12:13

Hangt er een beetje vanaf welke soort bamboe het betreft ! De woekerde soort is diegene met de grote bladeren .Worteldoek is inderdaad niet doeltreffend en ik kan je alleen maar aanraden om toch snel bamboebegrenzer te kopen en die in te graven als je de woekerde soort hebt staan .Bamboe die aan de kluit gewoon bijgroeit ,zal die worteldoek wel iets tegenhouden ,het is dan ook de soort die niet woekert en elders omhoog komt.
Als bamboekenner had ik je toch die keuze afgeraden ,ook omdat sommige soorten in bloei komen te staan en daadwerkelijk afsterven .Dure plant voor hetgeen je krijgt en vraagt toch enorm onderhoud,hetgeen je waarschijnlijk niet verwacht .

Bart 01
Berichten: 153

#6 , 19 mar 2015 12:32

Bamboe is botanisch zelfs een gras :twisted: , hetgeen tot tegen de scheiding mag geplant worden. Evenwel zal dit altijd als haag aanzien worden. Als deze op 50 cm van de scheiding staat, is dit ok. Uw buurvrouw mag overhangende takken enkel snoeien na uw toestemming. Bamboescheuten op haar eigendom mag ze doorhakken.

Hoe ver gaat die muur trouwens? In sommige gevallen is hier een vergunning voor nodig! Zijn er geen grenspalen meer op uw eigendom? Ga even met de schop voelen op de uiteinden, vaak zitten deze een stukje onder de grond.
Een gemene muur mag enkel geplaatst worden na uw akkoord.

Voorts voor uw bamboe: betreft dit een plant uit de phyllostachys familie? Bvb de aurea wordt vaak gekozen. Deze zijn heel erg woekerend. Ik kan u enkel aanraden deze ofwel zo snel mogelijk uit te doen ofwel om een degelijke rhizoombegrenzer aan te brengen rondom het plantvak en dit tot minimaal 60 cm diep.
Niet alleen voor u buren, maar ook voor uzelf. Deze planten worden trouwens niet zo maar 7 meter. De omstandigheden spelen hier een grote rol.
Betreft het een fargesia is er geen probleem, deze woekeren niet, maar kunnen wel fors uitstruiken.
Voorts vind ik het wel een prachtige plant die heel weinig onderhoud vraagt. Sommige soorten bloeien trouwens enkel één keer om de 30 à 100 jaar en het is nog niet gezegd dat door te bloeien de plant daadwerkelijk zal afsterven.

lucas123
Berichten: 483

#7 , 20 mar 2015 07:47

Zo vlug mogelijk die bamboe terug verwijderen !!! Bamboe is de grootste vuiligheid die in je in je tuin kan hebben. Woekert, niet kapot te krijgen, groeit overal door.
En hem later machinaal laten verwijderen is peperduur...wordt beschouwd als duur restafval. Ik weet waarover ik spreek; ik ben ervaringsdeskundige.
Wat mij betreft zouden ze de verkoop moeten verbieden.

mjers
Berichten: 1788

#8 , 24 mar 2015 09:26

Aangezien dit geen tuinforum is zal ik mij beperken tot de juridische kant van de vraag:

1) Staat er iets in jullie akte ivm de tuinafsluiting? Bij veel nieuwbouwwoningen is een betonnen afsluiting niet meer toegestaan...

2) Indien de muur op de scheidingslijn staat dan is dit niet toegelaten. De buur mag niet zonder uw toestemming een afsluiting plaatsen op de perceelsgrens
Dus de muur moet!! op hun perceel staan.

3) Als blijkt dat de muur op de scheidingslijn staat en de buur weigert iedere meewerking, dan zal hier sowieso een advocaat aan te pas komen.

4) Als de muur op hun grond staat (dus niet op de scheiding) dan is dit inderdaad hun muur en mag je hier niet aan raken.

ECHTER!!
"
Iedere muur wordt verondersteld gemeenschappelijk te zijn wanneer hij tot scheiding
dient van gebouwen, koeren of tuinen, en er geen overeenkomst of geschreven document
bestaat, noch een grenspaal die kan bewijzen dat de muur slechts eigendom is
van een van de twee eigenaars (art. 653 BW)
"

Dus zolang de scheidingslijn niet duidelijk is, is dit ook jullie muur.


5) De buurvrouw mag de takken niet afsnoeien zonder uw toestemming. Echter als u dit weigert mag ze dit alsnog doen mits enkele voorwaarden. (art. 37 VW)

6) Wanneer er nog geen afpaling bestaat of de bestaande afpaling onzeker is geworden, kunt u uw buur verplichten om een afpaling te laten uitvoeren. Ieder betaalt daarbij de helft van de kosten.

7) Over het algemeen wordt in de rechtspraak aangenomen dat bomen die zonder tussenkomst van de mens een hoogte van 3m kunnen bereiken als hoogstammig moeten worden beschouwd. Hoogstammige bomen die geschikt zijn en gewoonlijk gebruikt worden voor het vormen van hagen, zoals beuk, haagbeuk en meidoorn, mogen als haag op 0.5 m van de grenslijn geplant worden.

8) Iedere mede-eigenaar deelt in de kosten. Een eigenaar kan wel afstand doen van mede-eigendom.

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 24 mar 2015 09:46

- Domme beslissing van buur; een kat kan doorgaans probleemloos een muur van 2m beklimmen (zie de mijne het constant doen..), En Bekaert draad van 2m daarentegen... beweegt en biedt beduidend minder houvast.
- Voor een muur van twee meter hoog is in praktisch iedere gemeente een bouwvergunning nodig. Lees eens nauwkeurig het gemeentelijk politiereglement na om te kijken welke afscheidingen zonder vergunning zijn toegelaten?

dominique en co
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 mei 2016 19:02

Wij bewonen een 4gevelhuis van 1896 waarvan een zijgevel op de perceelgrens ligt. Er is een raam dat uitkijkt op het buurperceel waarop een strook plantenbegroeiing is, nadien een oprit met klinkers en dan een villa-appartementsblok. Op die strook van +/- 2 m breedte tussen onze muur en hun oprit, is een plantsoen door buren aangelegd met struiken die deels voor ons raam groeien en het zicht en lichtinval verhinderen. De planten werden lukraak geplant op enkele centimeters afstand van onze zijmuur. Kan dit zomaar, gaan wij geen schade hebben van wortels die onder ons huis riskeren te groeien? Is er een wettelijke bepaling? Ik heb buurman al eens gevraagd zijn struik (in dit geval een hulst) wat korter te maken om ons zicht niet zo te beperken, hij heeft er met tegenzin iets afgedaan... wat kunnen we doen? hij oppert dat er geen raam op die muur mag terwijl ons huis er toch al een tijdje langer staat dan dan van hem....raam was bestaande toen we 20 j geleden het huis kochten en was er lang ervoor.

mjers
Berichten: 1788

#11 , 12 mei 2016 19:20

Raam heeft het recht er te zijn...
Zolang het gewoon planten zijn mogen die er staan...

Als de planten uw lichtinval beperken kunt u naar de vrederechter gaan. Die zal oordelen volgens de wet op redelijke burenhinder... Uitkomst is niet te voorspellen

pho450
Berichten: 192

#12 , 13 mei 2016 11:43

Op welke basis besluit je dat dat raam er mag zijn? verjaring?

mjers
Berichten: 1788

#13 , 13 mei 2016 11:44

Op welke basis besluit je dat dat raam er mag zijn? verjaring?
inderdaad

pho450
Berichten: 192

#14 , 13 mei 2016 12:04

Ik zou in deze toch voorzichtig zijn. Verjaring houdt enkel in dat je niet meer vervolgd kan worden, niet dat het raam plots legaal wordt.
Ik betwijfel dan ook sterk dat TS recht heeft om te klagen over het uitzicht uit zijn illegaal raam, maar inderdaad, hoe een vrederechter hier over zou oordelen is niet te voorspellen.

mjers
Berichten: 1788

#15 , 13 mei 2016 13:12

Ik zou in deze toch voorzichtig zijn. Verjaring houdt enkel in dat je niet meer vervolgd kan worden, niet dat het raam plots legaal wordt.
Ik betwijfel dan ook sterk dat TS recht heeft om te klagen over het uitzicht uit zijn illegaal raam, maar inderdaad, hoe een vrederechter hier over zou oordelen is niet te voorspellen.
Klopt, maar het raam zal niet meer moeten verwijderd worden, dus moet TS zich daar geen zorgen meer in maken...

Uw andere redenering is een vaak gemaakte fout. Juridisch gezien kan "het ene niet afhangen van het andere"... TS heeft recht op haar lichtinval, ook al is dat raam "illegaal"...

een goed voorbeeld van deze denkwijze vind men terug in de wegcode... Men mag bv niet parkeren voor een illegaal geplaatste oprit.
Als ik morgen beslis om mijn voortuin te vervangen door een oprit. (Dit is niet toegelaten volgens de regels van de ruimtelijke ordening) Dan mag niemand daarvoor parkeren zolang het er uitziet als een inrij... dus "het ene kan niet afhangen van het andere"

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”