Wat met vervangende syndicus aangesteld vonnis vrederechter

inina
Topic Starter
Berichten: 311

Wat met vervangende syndicus aangesteld vonnis vrederechter

#1 , 16 mar 2015 16:18

Ik wil graag weten welke taken een voorlopig syndicus moet uitvoeren welke bij vonnis werd aangesteld door de Vrederechter. Tot zijn taken werd niet of minstens zeer onduidelijk beslist in het vonnis
Behalve in elk geval wel het nazicht van de boekhouding doen en waarschijnlijk ook gezien er ondertussen een appartement verkocht is, alle gegevens van dit kavel van de mede-eigendom door te geven aan de verkopende notaris.

Ik wil ook graag weten op hoeveel tijd hij zijn taken dient uit te voeren, kan hij er eventueel maanden laten overgaan na het vonnis zonder enige actie en zonder een al dan niet bijzondere of gewone algemene vergadering te houden ?

Tweede vraag: Behoud en heeft de vervangen syndicus nog rechten als syndicus (overeenkomst al dan niet ontbonden ?)over de mede-eigendom niettegenstaande er heden een vervangende syndicus werd aangesteld bv het nog kunnen/mogen vorderen van beheerskosten zoals afgesproken in de eerste overeenkomst?

Tot welke datum duurt het mandaat van de voorlopige syndicus, en wordt de oude syndicus mogelijk opnieuw syndicus indien deze punten niet werden vermeld in het vonnis ??? Is er ergens rechtspraak over dit thema te vinden???

Dank bij voorbaat voor een reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 16 mar 2015 17:19

De taken van de syndicus zijn vastgelegd bij wet en kunnen worden teruggevonden in het burgerlijk wetboek.
Ook zijn verplichtingen zoals houden van AV, enz.

De vorige syndicus heeft nog recht op betaling voor de diensten die hij heeft geleverd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

inina
Topic Starter
Berichten: 311

#3 , 16 mar 2015 18:09

Zijn die syndicustaken voor een vervangende syndicus allemaal dezelfde als van de vorige syndicus? En moeten er dan eventueel beheerskosten betaald worden voor zowel de vergnger a

Reclame

inina
Topic Starter
Berichten: 311

#4 , 16 mar 2015 18:10

vervanger als voor de oude syndicus? Dat is toch niet eerlijk?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 16 mar 2015 18:17

Vanaf het ogenblik dat de oude syndicus vervangen is door de nieuwe moet u hem niet meer betalen aangezien hij geen diensten meer levert.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

inina
Topic Starter
Berichten: 311

#6 , 16 mar 2015 21:53

oke bedankt voor het antwoord. Blijft de vervangende syndicus dan ook effectief of kan de oude nog terugkeren ??

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 16 mar 2015 22:03

In het vonnis zal een termijn zijn opgenomen die de voorlopige syndicus heeft voor het uitvoeren van zijn taak, alsook of deze het volledige takenpakket van de syndicus overneemt of enkel een controlefunctie werd toebedacht.
Indien er twijfel heerst over de interpretatie van het vonnis kan u steeds via de griffie aan de vrederechter verzoeken zijn vonnis nader toe te lichten.

inina
Topic Starter
Berichten: 311

#8 , 21 mar 2015 08:01

Er staat geen termijn(en) in het vonnis, noch van de aanvang , noch van het einde van zijn taak. En al evenmin of hij het volledige takenpakket van de syndicus dient over te nemen, er staat letterlijk in het vonnis "stelt aan als voorlopig syndicus"naam bvba" met als opdracht de rekeningen in verband met verweerster met betrekking tot de periodes 1 september 2012 tot 31 september 2013, verder 1 september 2013 tot 31 augustus 2014 , verder 31 september 2014 tot op het ogenblik aanvang werkzaamheden syndicus na te zien, verder om met ingang van van verweerster wel dfat

inina
Topic Starter
Berichten: 311

#9 , 21 mar 2015 08:31

om met ingang vanaf de aanvang van haar werkzaamheden het voorlopig beheer als syndicus waar te nemen zulks volgende de door haar gemaakte offerte van 4 maart 2014." Tussen haakjes er werd geen offerte bijgevoegd.

Er wordt dus geen tijd vermeld wanneer de aanstelling start en tot wanneer die "voorlopigheid van de vervangende syndicus duurt" evenmin of de oude syndicus dan zal terugkeren en zo ja, wanneer dit dan zal zijn, en welke taken er dan door de vervanger dienden te worden uitgevoerd? Mag/moet hij bijvoorbeeld fouten in de boekhouding wijzigen? En indien blijkt dat de syndicus nog andere fouten heeft gemaakt mag/moet hij die dan eveneens rechtzetten??? Daar is totaal geen duidelijkheid over gegeven in het vonnis, vermits verschillende punten waarvoor ook een beslissing werd verwacht in het vonnis, naar de algemene rol werden verwezen .

De vervangende syndicus heeft zijn taak ondertussen nog niet aangevangen behalve de overdracht van de boekhouding van de vorige syndicus, verder heeft hij een onderhoud gehad met de raadsman van tegenpartij. Ik had eveneens een afspraak gevraagd om de documenten en de afgeleverde boekhouding van de te vervangen syndicus te mogen inzien, waarin zeker fouten stonden in de kostenafrekeningen, wat trouwens de reden was van de ondertussen reeds 2 procedures bij de vrederechter . Ik vraag me af of mij dat recht van inzage kan ontzegd blijven?. Ik vermoed trouwens dat de nieuwe syndicus nog niet beslist heeft of hij zijn vervangende taak wel degelijk zal aanvaarden , gezien hij een brief stuurde met vermelding "Alvorens ik mijn opdracht kan aanvangen dienen de procespartijen mij te bevestigen dat zij in het vonnis berusten. "

Er werd ondertussen ook een appartement verkocht, en dus moet de notaris op de hoogte worden gebracht van de rekeningen en kosten wat heden naar mijn mening niet kan.
Ik denk dat het dus inderdaad het beste is om de vrederechter te vragen om verder toelichting van het vonnis.

Ik vraag me eveneens af of de vervangende syndicus de kostenafrekeningen met bovenstaande uitspraak ook kan/mag VERBETEREN? Bovendien vraagt de vervangende syndicus het akkoord met het vonnis van alle partijen, ik vrees dat indien ik mij hiermee inderdaad akkoord zou verklaren , mij bepaalde rechten zullen worden ontnomen.

Wat is hieromtrent de mening van dit forum?

Vandebos
Berichten: 16087

#10 , 21 mar 2015 08:57

De voorlopige syndicus zal niet willen beginnen voor de termijn van beroep is verstreken, één maand na betekening vonnis.

inina
Topic Starter
Berichten: 311

#11 , 21 mar 2015 10:06

Wat gebeurt er dan ondertussen met het beleid van de VME, wie moet de notaris dan inlichten naar aanleiding van de verkoop van een kavel? .

inina
Topic Starter
Berichten: 311

#12 , 21 mar 2015 10:09

Het eerste vonnis kan inderdaad betekent worden . Maar het tweede niet gezien dat vonnis nog onvolledig is en daarin tot de aanstelling werd beslist van de vervangende syndicus!.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”