Verwarming in gebouw

stimpy
Topic Starter
Berichten: 46

Verwarming in gebouw

#1 , 15 mar 2015 20:57

Hallo, graag had ik wat info over warmte verlies in het gebouw ?
Al meer dan 40 jaar wordt het warmte verlies aan 25% berekend. Ik heb gelezen dat dit normaal 30% is en dat heeft de syndicus van vorig jaar vermeld op de vergadering.

Nu gaan we over schakelen op electronische meters en zouden er enkele willen dat dit aangepast word.
Wij de mensen aan de zijgevel en de dakappartementen moeten altijd bij betalen, de meeste anderen trekken altijd terug.
Wij wisten ook niet dat er niet meer naast gebouwd zou worden, want dat zeggen ze dan ook dat we dan geen appartement aan de zijgevel hadden moeten kopen.

Nu heb ik een schrijven gericht naar de syndicus hierover en deze heeft een mail gestuurd naar Techem.
De procent warmte verlies in voormeld gebouw is 25% bestaat de kans om deze te verhogen naar 30%

Antwoordt van Techem:De wijze waarop de stookkosten verdeeld worden in de kostenverdeling beslist de syndicus. Indien u wenst dat wij deze veranderen,volstaat het dat u dat vermeldt bij de onkostenopgave.
Voor de VME maakt het geen vershil,het blijft een totaal bedrag stookkosten dat verdeeld wordt.

Bij verhoging van de % zullen de kleine verbruikers wat meer betalen en de grote verbruikers wat minder gebruiken.

Redenering die er achter zit grote gebruikers dragen meer bij tot de opwarming van de structuur van het gebouw,waarvan de kleine gebruiker meer gebruik maken en hun verwarming wat minder gebruiken.
Omdat u nu overgeschakeld bent van de oude verdampingsmeters naar nieuwe electronische toestellen,kunt u dit ook gebruiken om het nauwkeurigheidsverschil tussen beide te compenseren. Door het wegvallen van de spontane verdamping zal de waarde van gebruiker van de kleine gebruiker dalen en dat van de grote verbruiker stijgen. Dit kunt u in de kostenverdeling opvangen door het vaste deel te verhogen. Wij raden een verhoging aan naar 35 % of 40 %,wat overeen komt met het nauwkeurigheidsverschil tussen beide systemen.

Als antwoordt krijg ik van de syndicus "Dit is dus niet voordeliger voor VEM."
Wij zijn daar niet mede akkoord en ik heb een mail gestuurd wat Techem geschreven heeft het gene dat zij ook toch heeft moeten lezen want ze heeft het doorgestuurd naar mij.

Ik weet ook dat ik van de andere buren niets moet verwachten.
Wat kan ik of mijn geburen die altijd moeten bijdragen ook de voorbije jaren hieraan doen.Ik hoop dat er eens eindelijk eerlijke verdeling van het gebruik van de verwarming komt.
hopelijk op een positief antwoordt?
mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 15 mar 2015 21:05

De verdeling moet gebeuren zoals voorzien in de basisakte.
Wil men de verdeling wijzigen dan dient men dus de basisakte te wijzigen.
Hiervoor is een meerderheid van 4/5 nodig.

Noch Techem, noch de syndcius, noch individuele eigenaars hebben hierover beslissingsrecht.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

stimpy
Topic Starter
Berichten: 46

#3 , 15 mar 2015 22:18

Wel ik vind niet van die 25% in mijn akte.
Er staat de kosten verbruik;-Dertig ten honderd wordt gedragen door de mede eigenaars van het gebouw ter vergoeding van het warmte verlies door de leidingen en het dak,alsmede voor de verwarming
der gemene delen en het warmwaterverbruik.
De tussenkomst van iedere mede eigenaar wordt vastgesteld op basis van de kwotiteiten toegekend aan zijn kavel.
Zeventig ten honderd volgens de aanduiding der caloriemeters op de radiatoren in het gebouw geplaatst.
ten einde te vermijden dat ingevolge het onbewoond zijn van een kavel het gebruik in de aangrenzende kavels zou verhogen,verbinden de mede eigenaars van het gebouw zich onderling in hun lokalen,steeds
een minimum temperatuur van vijftien graden celcius te voorzien,zelfs indien hun lokalen onbewoond of niet gebruikt mochten worden.

Mijn onderburen zetten hun deur vooraan een 30 centimeter open en hun ramen achter op kiep met rolluiken voor ,als ze voor maanden in het buitenland verblijven.
Ik heb al gevraagd aan hen van dit niet te doen,maar ze trekken zich daar niets van aan. En ik heb een koude vloer.
Wat kan men hier aan doen?

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 16 mar 2015 11:23

Er staat de kosten verbruik;-Dertig ten honderd wordt gedragen door de mede eigenaars van het gebouw ter vergoeding van het warmte verlies door de leidingen en het dak,alsmede voor de verwarming
der gemene delen en het warmwaterverbruik.
30% staat toch duidelijk in de basisakte. Dan moet syndicus zich daar ook aan houden en dat niet eigenmachtig verlagen naar 25 %. Dit % werd destijds bepaald door deskundige mensen en hield rekening met de bouwwijze en isolatie van het gebouw 40 jaar geleden. Zonder bijkomende isolatiewerken (isoleren van de zijgevel op kosten van de VME) kan hier niet van worden afgeweken

stimpy
Topic Starter
Berichten: 46

#5 , 18 mar 2015 12:56

Intussen mail gekregen van syndicus.
Ze gaf me volkomen gelijk en gaat het bespreken op de volgende vergadering 60% en 40% verdeling.
Dat is nog 1 jaar en hopelijk stemmen ze voor ons ,afwachten en hopen dat ze voor ons stemmen!

Ik weet ook niet wie dat beslist heeft van 25%, dat weet ik pas van vorig jaar van toen ook een nieuwe syndicus vernomen.
Nu is er weer een andere, maar ze zijn allemaal van dezelfde firma, die al 3 maal van naam zijn veranderd

Jaren geleden hebben ze er platen tegen geplaatst tegen de zijgevel maar niet voldoende geen isolatie denk ik ,want de muur is koud.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 18 mar 2015 13:01

Hiervoor is een meerderheid van 4/5 der stemmen nodig.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”