Commissaris van de rekening

Vankeirsbilck Lea
Topic Starter
Berichten: 3

Commissaris van de rekening

#1 , 14 mar 2015 23:13

Mag de commissaris van de rekening aanwezig zijn op een raad van mede-eigendom om de rekeningen te bespreken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 14 mar 2015 23:35

Mag de commissaris van de rekening aanwezig zijn op een raad van mede-eigendom om de rekeningen te bespreken?
Ja dat mag.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

dilbeccha
Berichten: 16

#3 , 14 mar 2015 23:44

Ja, alhoewel de wetgever door twee afzonderlijke wetsartikels te creëren (B.W. Art.577-8/1 en 8/2) duidelijk bedoeld heeft dat 2 van elkaar onafhankelijke opinies/werkstukken dienen voorgelegd te worden aan de AV.
De ene meer gericht op het aspect controle algemeen beheer door de syndicus, de andere meer gericht op de controle van het financieel beheer door de syndicus en de boekhoudkundige aspecten ervan.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 14 mar 2015 23:47

Maar het is niet verboden.
Ik ben zelf voorzitter van een raad van mede-eigendom en tevens commissaris van de rekeningen.
Geen enkele van de andere mede-eigenaars wil noch de ene , noch de andere functie waarnemen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

observer
Berichten: 109

#5 , 15 mar 2015 22:11

Ik heb een vermoeden van belangenvermenging én schriftvervalsing van de op de laatste AV voorgelegde jaarrekening. Er werd geen stemming gehouden, wel werd décharge gegeven aan syndicus, commissaris van de rekeningen en raad van beheer. ik heb driemaal neen gestemd en ben naar de rechter gestapt, maar vonnis is pas voorzien voor october.
2015. Ondertussen hebben we terug al drie rekeningen gekregen, en wordt de boekhouding daarvoor echt per kwartaal afgesloten, Inkomende facturen bvb worden genummerd per kwartaal bvb.
IK heb aan de syndicus inzage gevraagd van de boekhouding voor de gehele periode van zijn eerste mandaat van drie jaar, waarvan het derde jaar lopend is. Van de advocaat van de syndicus kreeg ik een antwoord dat ik enkel recht heb op inzage van het lopend boekjaar, ook van het voorbije boekjaar ( omdat ik het aangevochten heb ) maar niet meer voor het eerste jaar want die rekeningen werden goedgekeurd, maar een jaarrekening werd dan niet voorgelegd wegens niet beschikbaar.

Ook zegt die advocaat dat ik geen recht op" nazicht van de boekhouding " heb ( dat vroeg ik ook niet ), omdat de boekhouding van de syndicus gecontroleerd werd en wordt door de Raad van Mede-eigendom en de Commissaris van de rekeningen.

Dank voor dringend advies.

mvg

avg

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”