Goedkeuring van mede-eigenaars voor plaatsen bestelling

mava105
Topic Starter
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Goedkeuring van mede-eigenaars voor plaatsen bestelling

#1 , 11 mar 2015 20:28

Een paar maanden geleden werd er op de jaarlijkse AV een akkoord bereikt dat we het dak zouden vernieuwen en isolatie plaatsen. Ikzelf heb me bezig gehouden met het lastenboek en de prijsaanvraag aan diverse aannemers. (negen aannemers aangeschreven, uiteindelijk 4 offerten ontvangen, soms na lang aandringen.)
Om niet te moeten wachten tot volgende AV (begin september) en om geen BAV te moeten samenroepen, dachten we het per mail te kunnen regelen. Alle mede-eigenaars (4 stuks) hebben hun akkoord gegeven om alle documenten en uitnodigingen via mail te ontvangen.
Als ik nu alle offertes via mail aan alle mede-eigenaars laat geworden, samen met een lijst met de uiteindelijke prijzen, waarop ze dan hun akkoord kunnen geven, en keuze aannemer aangeven, Is dat dan voldoende om te kunnen bestellen? Of moeten we dan toch nog een BAF organiseren? Is hun akkoord via mail rechtsgeldig?
Kan ik hiermee bestellen?
Er is eigenlijk geen officiële syndicus. Iedereen doet iets; de ene regelt de administratie, een ander geheert de rekening, en ik behartig de technische zaken. We hebben wel een gemeenschappelijke rekening, waarop 2 leden volmacht hebben, maar die alle mede-eigenaars vrij kunnen raadplegen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
adsummam
Berichten: 582

#2 , 13 mar 2015 14:00

Wij zijn van oordeel dat u op dit forum weinig hulp kan verwachten.

Is voor uw gebouw de zogenaamde ”onttrekking” voorzien ? (Zie uw aankoopakte).

Indien dit niet het geval is, dan valt u waarschijnlijk onder de wetgeving ”appartementmede-eigendom” (2010).

Wetgeving die u, volgens uw uitleg, schijnt te volgen behalve op een cruciaal element : de syndicus.

Waarom duidt u geen syndicus aan ? De meerkost van een syndicus mede-eigenaar (om niet) ten opzichte van de huidige situatie is de verzekering BA syndicus (€ 80-120) die dan nog over de ME’s wordt omgeslagen.

(Eigenlijk zou de formulering moeten zijn: vraagt u niet de rechter het aanduiden van een syndicus mede-eigenaar).


Voor het ogenblik bent u waarschijnlijk in onwettelijkheid en is de rechtsbescherming van alle ME’s onbestaande, niet meer dan deze van een ” feitelijke vereniging”, bron van ellende zodra de huidige unanimiteit verloren gaat.


In de huidige omstandigheden zal enkel een zorgvuldig opgesteld document, door elke ME ondertekend, voorafgegaan door een formule in de aard van : gelezen en goedgekeurd voor mijn aandeel in de kosten ten bedrage van xxxxx (in cijfers en letters) u, en de andere ME’s, enige waarborg bieden.

Bij het overschrijden van het budget riskeert u reeds moeilijkheden.



”De kruik gaat zo lang te water tot ze barst ”

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”