Buren ontnemen uitzicht door te bouwen

Zoë001
Topic Starter
Berichten: 1

Buren ontnemen uitzicht door te bouwen

#1 , 08 mar 2015 15:49

Mijn vriend en ik hebben enkele maanden geleden een huis gekocht op het platteland. Wij hebben een heel mooi verzicht vanuit de voorzijde van het huis. Vlak voor ons huis is er een maïsveld en is agrarisch. Maar er juist naast ligt er een schapenweide dat bouwgrond is en reeds verkocht is. Dat hebben de makelaar noch de vorige eigenaars ons verteld bij de aankoop. Deze middag toen ik ging wandelen met de hond ben ik toevallig de ouders van de persoon tegengekomen die de bouwgrond heeft gekocht. Ze zouden beginnen bouwen binnen 2 à 3 jaar en zijn ook van plan om nog wijzigingen aan te vragen aan de bouwvergunning. Welke wijzigingen heb ik niet gevraagd maar het baart mij wel zorgen(grotere bouwgrond? hoger huis?) Aangezien er sowieso een groot stuk van ons uitzicht zal ontnomen worden door daar een huis te zetten. Onze waarde van het huis zal daardoor sowieso dalen. mag dat zomaar eigenlijk? kunnen wij hiertegen in beroep gaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 613

#2 , 08 mar 2015 16:00

Het was jullie taak aan de makelaar de vraag te stellen of hij weet had van bouwintenties in de buurt. Tevens had je kunnen rondvraag doen bij de buren, het kadaster, de gemeente,...

Als je een huis koopt ga je niet over één nacht ijs en probeer je zo veel mogelijk info in te winnen over de het verleden en de toekomst van de buurt.

Vermits de bouwvergunning blijkbaar afgeleverd werd voor jullie tot de aankoop over gingen kan je deze alsnog gaan inkijken bij de dienst stedebouw van de gemeente. Voor een eventuele wijziging van de bouwvergunning zullen de buren een nieuw onderzoek moeten laten opstarten. In dit geval kan je bezwaar aantekenen van zodra dit onderzoek uithangt.

P.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 08 mar 2015 16:03

Waarom zou men op bouwgronden in uw buurt niet mogen bouwen?
Voor zover dat gebeurt met een geldige bouwvergunning is daar geen enkel verbod op.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 mar 2015 16:42

Heb hier al zeer veel rare dingen gelezen op dit forum, maar dit hier is wel erover, er heeft iemand een stuk bouwgrond die reeds lang gekocht is, en u koopt er een huis tegenover en die mensen zouden op hun bouwgrond niet mogen bouwen ???

En toch is daar een oplossing voor, ga naar die mensen en bied op hun grond zodat u eigenaar word van deze grond !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mjers
Berichten: 1788

#5 , 08 mar 2015 22:12

Is inderdaad een hele rare vraag. De enige mogelijkheid om het uitzicht te behouden is de grond zelf opkopen.

Tenslotte is het niet jullie recht om het uitzicht op te eisen. Uw profiteert gewoon van het feit dat de grond naast jullie toevallig onbebouwd is. Nu eisen dat dit zo blijft is volkomen ludiek.

mjers
Berichten: 1788

#6 , 09 mar 2015 11:08

Wat de forum-genoten (soms te agressief) willen duidelijk maken, is dat je juridisch gezien geen punt hebt. Het uitzicht (over de grond van een ander) is geen verworven recht.

De toegevoegde waarde van de woning door dit uitzicht is subjectief. Bij een waardebepaling door een schatter zal de waarde hierdoor niet lager komen te liggen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 09 mar 2015 11:19

En ergens is het feit dat er nu "definitief" gebouwd zal worden ook een subjectieve waardevermeerdering: eens er een woonhuis staat is de kans héél klein dat die zone nog omgekleurd zal worden naar industriezone.

Mensen uit de streek hier zullen dit beamen, bvb mensen die hier wonen: http://west.acw.be/index.php/activiteit ... g-in-ieper" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebied leek redelijk logisch niet in aanmerking te komen voor industriezone, maar uiteindelijk wordt dit toch wel zo'n zone.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 09 mar 2015 11:47

Uiteindelijk zullen alle andere gronden (en dus ook dat maïsveld) rond uw woning, bebouwd worden. Als je geen gewestplannen bent gaan consulteren, kan je niet zeggen dat het landbouwgrond is, enkel maar alleen op basis dat er nu mais op staat. Kan al bouwgrond zijn, of woonuitbreidingsgebied zijn.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 mar 2015 14:30

Als ik het goed begrijp hebben de toegkomstige buren van de topic starter reeds een geldige bouwvergunning. Hiertegen kan niets gedaan worden. Als de toekomstige buren echtern wijzigingen willen, dan heeft de topic starter weldegelijk bezwaar maken tegen deze wijzigingen. Hij / zij zal dan wel met argumenten moeten afkomen die steek houden (beperking van het uitzicht zal niet echt weerhouden worden, denk ik).

Dat de makelaar en vorige eigenaar niet gezegd hebben dat dat stuk grond bouwgrond was en reeds verkocht: hadden zij dit KUNNEN weten? Waar ik woon zijn ook een aantal stukken grond waar paarden op lopen. Weet ik veel of dit weide is of bouwgrond waar nog niet op gebouwd is? Ik heb mij zelf de vraag nog nooit gesteld. Als ik mijn huis zou willen verkopen, ga ik dit niet uitzoeken. Als dit voor de kandidaat koper belangrijk is, mag hij mij dit vragen en kan ik eventueel navraag doen, maar als een kandidaat koper hier zelf niet naar vraag, waarom zou ik dit dan meedelen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Vandebos
Berichten: 16087

#10 , 09 mar 2015 16:59

Wat de forum-genoten (soms te agressief) willen duidelijk maken, is dat je juridisch gezien geen punt hebt. Het uitzicht (over de grond van een ander) is geen verworven recht.

De toegevoegde waarde van de woning door dit uitzicht is subjectief. Bij een waardebepaling door een schatter zal de waarde hierdoor niet lager komen te liggen.

*Borstel, borstel*

Terug proper.


Namens JF excuses voor de boertjes.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”