verwarmingskosten

fred2905
Topic Starter
Berichten: 2

verwarmingskosten

#1 , 06 mar 2015 09:21

we zijn een ouder paar (+65) en hebben in 2013 een appartement gekocht, bouwjaar 1969
Fa Techem komt de buisjes stand opnemen en berekent dan het verbruik; voor ons komt dat neer op een jaarlijkse kost van 420€
alhoewel geen enkele radiator een seconde heeft opengestaan; want wij verwarmen met de airco,warmtepomp
volgens Techem betalen wij de verlieswarmte v d buizen; mijn voorstel om een kraan te plaatsen bij binnenkomst warm water veranderd daar niets aan
mijn vraag: - zijn wij als nieuwe eigenaar verplicht mee te betalen aan onderhoud en verbruik van een zeer oude verwarmingsinstallatie, die wij nooit gebruiken
- heeft het nut een advocaat aan te spreken in dit geval
mvrgr

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 06 mar 2015 12:08

Ja u bent verplicht om mee te betalen voor de verwarming op basis van de criteria die in de basisakte beschreven staan. Dit wist je (of had je kunnen weten) op't moment van aankoop door de basisakte gelezen te hebben. Je zou kunnen proberen om de basisacte gewijzigd te krijgen doch daarvoor heb je een (grote) meerderheid nodig op de algemene vergadering. De kans dat dit lukt is onbestaande.

Je zou (indien doenbaar) ook kunnen aansturen op de plaatsing van warmtemeters (die het effectieve warmteverbruik meten op de toevoer-/afvoerleiding) doch in oudere appartementsblokken kan dit meestal niet omdat per appartement niet voorzien is in één toevoer- en één afvoerleiding voor de centrale verwarming. Ook zelfs met zulke meters voorziet met meestal in de forfaitaire aanrekening van een percentage van de verwarmingskost.

Voorts zal je waarschijnlijk goedkoper af zijn door met uw radiatoren te verwarmen wegens de meerkosten aan electriciteit die je hebt door met je airco te verwarmen. Kijk gewoon eens wat een gemiddeld appartement betaalt die wel met z'n radiatoren verwarmt. Aircowarmte kost je aan electriciteit zo'n 8-9 cent (iets minder op dalurentarief) per kWh geproduceerde warmte; da's evenveel als met gas/stookolie geproduceerde warmte.

bambipower
Berichten: 1034

#3 , 06 mar 2015 14:29

U zou ook kunnen vragen om de oude buisjessysteem te laten vervangen door IR warmtemeters die ze nu gebruiken bij techem. Die werken niet op basis van verdamping... en hebben kwasie ook een 0 stand bij geen verbruik.

Dit heeft ook als voordeel dat techem geen appartementen meer langs binnen moet betreden. Deze metertjes zijn afleesbaar van buitenuit.

Maar... de huur van die metertjes zit ook op ongeveer 10€/jaar/stuk.

Wsl heb je nu ook al een kost van die metertjes. Bekijk dus goed die techemfactuur... die kan verschillende kosten omvatten. Zoals verbruik, maar ook kost metertjes, onderhoud ketel, reinigen schouw etc...

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 06 mar 2015 20:06

Ook met dit laatste systeem wordt er een verlieswarmte aangerekend aan iedere mede-eigenaar. Wie betaald anders de warmteverliezen aan de ketel en de leidingen in buizenkasten enz...

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 06 mar 2015 20:13

zijn wij als nieuwe eigenaar verplicht mee te betalen aan onderhoud en verbruik van een zeer oude verwarmingsinstallatie, die wij nooit gebruiken

Indien die verdeling zo is opgenomen in de basisakte van het gebouw dan zijn jullie verplicht mee te betalen.
Jullie kunnen trachten te bekomen dat de statuten worden gewijzigd (notariële akte vereist) maar daarvoor is een meerderheid van 4/5 van de aanwezige en vertegenwoordigde stemmen op de algemene vergadering noodzakelijk.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

fred2905
Topic Starter
Berichten: 2

#6 , 07 mar 2015 13:11

bedankt voor de antwoorden
1 vraagje nog : hoe kan ik Fa Techem controleren of hun parameters laten nakijken, zij beslissen alles eenzijdig, en zijn mijn inziens , in dit geval,niet volledig onpartijdig

mvr groeten

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 07 mar 2015 13:29

bedankt voor de antwoorden
1 vraagje nog : hoe kan ik Fa Techem controleren of hun parameters laten nakijken, zij beslissen alles eenzijdig, en zijn mijn inziens , in dit geval,niet volledig onpartijdig

mvr groeten
De wijze waarop dat bedrijf de afrekening moet maken staat normaal gezien beschrven in de statuten van het gebouw.
U hebtalleszins recht op het detail van de afrekening voor uw appartement, zodat u de gebruikte paratmeters kunt controleren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bambipower
Berichten: 1034

#8 , 07 mar 2015 17:47

techem gaat echt zijn reputatie niet op het spel zetten door vals te spelen.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 07 mar 2015 19:56

Die firma's hebben een erkenning van de overheid, en kunnen dus gecontroleerd worden
Ik zie ook niet in waar ze ergens zouden kunnen sjoemelen. Als huurder of bewoner krijg je bij de opname een document met hierop de afgelezen cijfers. Via syndicus krijgen ze de verbruikscijfers. Deze cijfers staan allemaal op het berekeningenblad, en die cijfers kan je vergelijken met de bedragen van de facturen van de nutsleveranciers of stookolieleverancier.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”