Verwilderde tuin van buurman

Lancelot
Topic Starter
Berichten: 12

Verwilderde tuin van buurman

#1 , 05 mar 2015 00:21

En huis gelegen naast het huis van mijn ouders heeft een totaal verwilderde tuin. Dit is open bebouwing. Struiken groeien door de omheining heen tot ver over de perceelsgrens, bomen worden niet gesnoeid, dode bomen met gevaar van omvallen worden niet gekapt. De huurders doen niets en zeggen dat het de taak is van de verhuurder.

Het huis is momenteel in onverdeeldheid (4 kinderen). Mijn vader heeft de oudste zoon weten te localiseren en hem opgebeld alsook een vriendelijke brief geschreven met vraag om de tuin op te ruimen. Er kwam geen reactie. Nu 6 maand verder. De hele eigendom ziet er verwilderd en verkommerd uit.

Mogen mijn ouders takken afsnoeien die over de perceelsgrens groeien? Moeten zij naar het gemeentehuis, het vredegerecht?
Hoe lossen zij dit op in de beste verstandhouding?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 16 mar 2015 14:32

Alles wat over de de perceelsgrens groeit mag door jullie gesnoeid worden.

Ga niet naar het gerecht met de klacht van een verwilderde tuin van jullie buur. Dan ben je kansloos.

Tip: Vernietig de planten die jullie het meest storen. Anders sleept dit jaren en jaren aan. Meld dit uiteraard niet aan de buur.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 mar 2015 15:28

Alles wat over de de perceelsgrens groeit mag door jullie gesnoeid worden.
Niet dus.
U mag ten allen tijden wortels op uw eigendom verwijderen zonder toestemming van uw buur. Maw alles wat wortel schiet op of in uw grond mag u verwijderen.
U kan uw buur sommeren om alles wat overhangt te verwijderen, maar bij weigering zal u via de vrederechter dienen te passeren.

Zie hoofdstuk 2 van het veldwetboek voor meer details van uw rechten en plichten in deze materie.

Reclame

mjers
Berichten: 1788

#4 , 16 mar 2015 15:36

Alles wat over de de perceelsgrens groeit mag door jullie gesnoeid worden.
Niet dus.
U mag ten allen tijden wortels op uw eigendom verwijderen zonder toestemming van uw buur. Maw alles wat wortel schiet op of in uw grond mag u verwijderen.
U kan uw buur sommeren om alles wat overhangt te verwijderen, maar bij weigering zal u via de vrederechter dienen te passeren.

Zie hoofdstuk 2 van het veldwetboek voor meer details van uw rechten en plichten in deze materie.

Klopt!
Ik zal het anders formuleren:

Snoei alles wat over de perceelsgrens groeit!
Ik spreek uit ervaring. De juridische toer opgaan voor bovenstaande zaken is volledig nutteloos.

chantika
Berichten: 961

#5 , 16 mar 2015 16:04

De huurders doen niets en zeggen dat het de taak is van de verhuurder.

Ik dacht dat onderhoud van de tuin voor de huurder was. Dus vraag mondelinge toestemming aan de bewoner alvorens de takken af te hakken.

mjers
Berichten: 1788

#6 , 16 mar 2015 16:12

De huurders doen niets en zeggen dat het de taak is van de verhuurder.

Ik dacht dat onderhoud van de tuin voor de huurder was. Dus vraag mondelinge toestemming aan de bewoner alvorens de takken af te hakken.
Inderdaad onderhoud tuin is voor de huurders. Echter vele huurders komen nooit in de tuin en onderhouden die bijgevolg ook niet.
Dit is een vaak voorkomend probleem voor de buren van dergelijke huurders.

Turaki
Berichten: 6870

#7 , 16 mar 2015 16:17

Het gewoonlijke onderhoud (gras maaien, struiken snoeien, onkruid wieden) is voor de huurders. Groter onderhoud (takken afdoen, dode bomen verwijderen) is voor de verhuurders.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”