Taak bij vonnis aangestelde voorlopig syndicus ???

inina
Topic Starter
Berichten: 311

Taak bij vonnis aangestelde voorlopig syndicus ???

#1 , 03 mar 2015 09:41

Bij vonnis werd door de vrederechter een voorlopig syndicus aangesteld met volgende tekst in het betreffende vonnis:
Stelt aan als voorlopig syndicus (naam firma) , met als opdracht de rekeningen in verband met verweerster met betrekking tot de periodes 2012-2013 verder 2013-2014 en verder 2014----tot op ogenblik aanvang werkzaamheden syndicus na te zien, verder om met ingang vanaf de aanvang van haar werkzaamheden het voorlopig beheer als syndicus waar te nemen , zulks overeenkomstig de door haar gemaakte offerte van “ datum”.

Ik vraag me nu af of het rechtmatig en de normale gang van zaken is dat:
1. Deze vervangende syndicus mijn vraag om de door de in gebreke gebleven syndicus afgeleverde boekhouding VME te kunnen inzien, heeft geweigerd. Volgens de wet kan een mede-eigenaar toch vragen, on inzage te krijgen in de boekhouding van de VME waarvan hij deel uitmaakt?
2. De motivatie welke voor deze weigering tot inzage boekhouding gegeven werd door de nieuwe syndicus is : "het dossier moet eerst nog besproken worden met de raadsman van de VME ?!!"

Ik ben van mening dat dit discriminatie en een onrechtvaardigheid is, maar wil ook heel graag jullie mening vernemen om te weten wat ik daar eventueel kan tegen doen, vermits :

Ik in elk geval mijn rechten wil behouden, en dus wil kunnen bekijken of er eventueel bij de overdracht van de boekhoudkundige documenten door tegenpartij gefoefeld werd : art 577§ 8- 5 - art 577 § 8- 4. 17°
Ik mezelf verdedigd heb op de rechtbank en ik als rechtspersoon ook nog na de procedure niet moet/mag uitgesloten worden van vergaderingen met de advocaat van tegenpartij die mij tenslotte ook mee aanbelangen, art 577 -9 § 1
Ik tevens lid ben van de VME en om die reden recht heb om aanwezig te zijn op alle besprekingen en vergaderingen welke verband houden met de VME en dus ook mijzelf aanbelangen!

Op al deze vragen en bemerkingen kreeg ik graag de mening en reacties van dit forum

Met zeer veel dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 31 mar 2015 08:48

De syndicus zal eerst zeker willen spelen dat voldoende elementen van de boekhouding aanwezig zijn om een volledig beeld te hebben van de financiele bewegingen in de vme. Indien hij hierover ernstige twijfels heeft, bijvoorbeeld omdat de afgezette syndicus een deel van de stukken niet heeft overhandigd, zal hij inderdaad eerst alles, indien nodig via advocaat, willen bemachtigen voordat hij iedere mede-eigenaar bij ieder nieuw verkregen stuk zijn deur ziet platlopen.

Geef de man de tijd om op zijn minst voor zichzelf een totaalbeeld te krijgen van de situatie waarin de vme zich bevindt.

inina
Topic Starter
Berichten: 311

#3 , 03 apr 2015 19:18

Ik vind het dan helemaal niet correct dat er wel contact werd opgenomen met de advocaat van tegenpartij en niet met mij - ik ben eiser en verdedig mezelf zonder advocaat.

Ik heb kopie van alle documenten in handen (kostenafrekeningen en facturen voor mijn kavel welke door de in gebreke gebleven syndicus de laatste twee boekjaren werden afgeleverd) welke dus totaal niet bekeken werden door de aangestelde vervangende syndicus. Dit lijkt mij helemaal geen eerlijke gang van zaken, maar het gaat dan ook over twee professionele syndici die elkaar mogelijk proberen te beschermen?!!.

Ik vraag me af of hiertegen iets kan/moet worden gedaan, tot behoud van mijn rechten en mijn verdediging, de wet vermeld toch dat alle mede-eigenaars op hun vraag inzage dient te worden gegeven in de boekhouding van de VME ook indien deze gecontroleerd zou worden door een vervangende syndicus?
Het kan toch niet dat alles geregeld wordt door de verweerders???

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”