mijn stukje grond met deel van de garage van de buur

flieteke
Topic Starter
Berichten: 10

mijn stukje grond met deel van de garage van de buur

#1 , 02 mar 2015 09:59

Door overeenkomst met de buur, krijg ik van zijn perceel een stukje grond in ruil voor een ander stuk grond van mij.
Het stukje grond dat ik zou krijgen is momenteel bebouwd met een garage. M.a.w. een deel van zijn garage staat op dat stukje grond.

Wat zijn mijn rechten?

Hij is van plan om de garage volledig af te breken en een nieuw garage te plaatsen net naast de nieuwe perceelsgrens. Voor de beschikbaarheid van het stukje, zegt hij dat ik moet wachten tot hij zijn vergunningen heeft voor het herbouwen van de garage.

Ik wil natuurlijk dat dit stukje zo rap mogelijk vrij komt zodat ik hier vrij gebruik kan van maken.
Mag ik dit eisen? Of is het stukje grond bij deze belast met een zichtbare erfdienstbaarheid en kan ik niets meer ondernemen?
Of mag ik zelf overgaan tot de afbraak van het stuk garage tot aan de perceelsgrens?

Nota: we moeten nog de officiële akte voor de ruiling tekenen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 mar 2015 10:13

Waarom het moeilijker maken dan het is? Beteken de ruil pas als het stuk grond volledig vrij bruikbaar is.
Laatst gewijzigd door Lanox op 02 mar 2015 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 02 mar 2015 10:21

Of laat een datum en eventueel een gebruikersvergoeding opnemen in de notariële akte.

Reclame

flieteke
Topic Starter
Berichten: 10

#4 , 02 mar 2015 11:25

Beste,
dat was ook mijn redenering.. ik heb dus aan het rechte eind, indien ik de akte onderteken, ik geen recht meer heb, op dit stukje en dus misschien lang mag wachten zodat dit vrij komt, of met een mogelijke erfdienstbaarheid opgezadeld zit..

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 02 mar 2015 13:28

Welke termijn geeft uw buur om zijn garage af te breken?

U kan altijd het afbreken van de garage en het vrij zijn van dat stukje grond opnemen als opschortende voorwaarde.

flieteke
Topic Starter
Berichten: 10

#6 , 02 mar 2015 14:27

de overeenkomst dateert van vorig jaar 2014, hiervoor kreeg hij 2 jaar. Nu is de akte nog steeds niet ondertekend en vraagt hij eigenlijk om de termijn van 2 jaar te laten tellen vanaf ondertekening van de akte.
Mijn vrees is, dat als hij de nodige vergunningen voor het bouwen van zijn garage niet krijgt, hij nog altijd zijn oude garage heeft (die gedeeltelijk op mijn stuk staat)...dan is mijn stuk weg, en heeft de buur al het geniet van het stuk dat ik in ruil gegeven heb.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 02 mar 2015 15:28

Ik denk dat je verkeerd bezig bent. Je geeft toch maar en stuk grond IN RUIL op het moment dat je er iets voor in de plaats krijgt. Als ik uw uitleg goed begrijp, heb jij al iets gegeven, en moet de buur nog over de brug komen.
Dat kon toch allemaal veel goedkoper door maar 1 akte op te maken.

flieteke
Topic Starter
Berichten: 10

#8 , 03 mar 2015 09:08

er wordt maar 1 akte opgemaakt, we hebben eerst een onderlinge overeenkomst opgesteld. Nadien zou een officiele akte, met heropmeting landmeter en notaris opgemaakt worden. we zitten nu in de tussenfase, waar ik mij dus bovenstaande bedenking maak..

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 03 mar 2015 10:47

Geef hier ook eens data bij. Spreken we over een tussenfase van 4 maanden of 4 jaar?

flieteke
Topic Starter
Berichten: 10

#10 , 04 mar 2015 09:17

beste,
de termijn tussen onderlinge overeenkomst en akte was een jaar, landmeter + haar verslag, + aanstelling notaris, en deze heeft maar vorige maand de opmaak van de akte aangeleverd (omwille van de drukke periode).

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”