afrekening verwarmingskosten

meesje
Topic Starter
Berichten: 475

afrekening verwarmingskosten

#1 , 28 feb 2015 20:28

Ik heb van de syndicus, met het oog op de AV volgende week, de onkosten en individuele afrekeningstaat (jaar 2014) ontvangen.
De verwarmingskosten worden jaarlijks aangerekend met caloriemeters per appartement.
In de statuten van het gebouw staat dat het zo moet.

Maar nu stel ik vast dat de syndicus de totale verwarmingskost van het hele gebouw (voor het jaar 2014) heeft
verdeeld volgens de duizendsten....hij heeft eind december geen opname van de meters laten doen (vergeten???)

gevolg: voor mijn appartement meer dan tweemaal de gemiddelde verwarmingskosten van de vorige jaren.

grootste probleem: het appartement is verhuurd en huurcontract staat dat verdeling met metertjes gebeurt....

Ik ga op de AV vanzelfssprekend geen kwijting verlenen aan syndicus, maar hoe los ik nu intussen het probleem op????
Hoe pak ik syndicus in de tang?
Waar een weg is is een wil.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 01 mar 2015 10:33

Welk type van metertjes hangt er tegen de radiatoren? Met een glazen buisje waarin de vloeistof kan verdampen, of elektronische metertjes? Deze laatsten kunnen op afstand worden afgelezen.
Het is niet de syndicus die de opdracht geeft voor de meteropnamen ,maar de maatschappij die de metertjes heeft geplaats die zegt wanneer ze langskomen, tenzij de syndicus het contact natuurlijk heeft opgezegd..
Zelf al het vergeten zou zijn, kan een paar weken later een opname uitvoeren ook nog.
Mogelijks is hier iets anders aan de hand.

meesje
Topic Starter
Berichten: 475

#3 , 01 mar 2015 12:45

Het zijn electronische metertjes.

In het verleden werd er steeds een uitlezing gedaan tijdens de eerste week van januari. Die gegevens werden dan gebruikt
om de jaarafrekening van het warmteverbruik van het vorige jaar op te stellen.
Deze keer is er (vermoedelijk) geen uitlezing geweest van de metertjes en doet de syndicus, in tegenstrijd met het Algemeen reglement van mede-eigendom een verdeling op
basis van de kwotiteiten.

Aangezien deze metertjes het verbruik op continue basis registreren is het perfect mogelijk het verbruik per maand te kennen. In het verleden
bevatte de afrekening trouwens een histogram waarin het verbruik maand per maand werd getoond.

Om die reden moet het nu toch nog steeds mogelijk zijn voor 2014 het individueel verbruik te berekenen en toe te passen op de kostenverdeling:
indien er bv. volgende week een uitlezing zou plaatsvinden voor de afgelopen 15 maanden dan kan men perfect het verbruik van januari tot december
daaruit halen en op grond daarvan een individuele aanrekening voor 2014 opstellen. Bovendien stel ik vast dat de gasleverancier voor heel die periode van 15 maanden dezelfde is.

Ik begrijp dus niet waarom syndicus dan geen correcte berekening van de verwarmingskosten zou kunnen maken:
- de informatie die nodig is zit nog steeds in het geheugen van de metertjes
- er was ook geen overgang van gasleverancier: er stelt zich dus ook
geen probleem om de eenheidsleveringsprijs te kennen
Waar een weg is is een wil.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”