Kapvergunning

Tender
Topic Starter
Berichten: 17

Kapvergunning

#1 , 26 feb 2015 19:41

Even de situatie schetsen.
Ik ben reeds een 2 tal jaren bezig met het aanvragen van een kapvergunning voor een uit de kluitengewassen Amerikaanse Eik.
Deze is reeds een aantal jaren de schutting met de achterburen omver aan het duwen.
Volgens de ambtenaren van de gemeente is het niet de oorzaak dat de boom de schutting omver zou duwen.
Over gans de afstand dat de schutting staat, is deze nog perfect geplaatst, ter hoogte van boom is de steunpaal reeds behoorlijk voor over geduwd.
Ik wil deze boom laten vellen om verdere schade te voorkomen. Het vellen van de boom zal in stukken en brikken moeten gebeuren, ik kan de boom niet laten vallen.
Hierdoor hangt er ook een behoorlijk prijskaartje aan het vellen van de boom.
Nu is mijn oog gevallen op het “Veldwetboek” en meer bepaald art35

Art. 35. Hoogstammige bomen mogen slechts op een door vast en erkend gebruik bepaalde afstand geplant worden; bij ontstentenis van zodanig gebruik mogen hoogstammige bomen slechts op twee meter, andere bomen en levende hagen slechts op een halve meter van de scheidingslijn tussen twee erven worden geplant.
Fruitbomen van welke soort ook mogen als leibomen, aan elke kant van de muur tussen twee erven, geplant worden zonder dat een afstand in acht wordt genomen.
Is die muur niet gemeen, dan heeft alleen de eigenaar het recht hem als steun voor zijn leibomen te gebruiken.

En ook art 36

Art. 36. De nabuur kan de rooiing eisen van bomen, hagen, heesters en struiken die op een kortere afstand geplant zijn dan de wet bepaalt.

Indien de achterbuur (die de boom ook wil laten verwijderen) nu deze 2 artikelen zou melding in een schrijven aan het college van burgemeester en schepenen, zou het dan mogelijk zijn voor deze boom als nog een kapvergunning te bekomen.

Kan deze melding door de achterburen een juridisch gevolg voor mij geven ja dan neen.

Vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 31 mar 2015 08:43

Er zal tevens gekeken worden naar de ouderdom van de boom (dikte stam op ongeveer een meter hoogte die vervolgens vergeleken wordt met een tabel waarin alle types bomen zijn opgenomen.). Indien 30 jaar of ouder blijkt te zijn kan u als eigenaar zich succesvol verzetten tegen het verwijderen van deze boom.
Wat betreft de steunpaal die weggeduwd wordt, vaak is één van de oppervlakte wortels deels verwijderen voldoende en de paal terug rechtzetten voldoende.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”