kostenafrekening mede-eigendom

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

kostenafrekening mede-eigendom

#1 , 26 feb 2015 14:59

In een gebouw waar ik verhuur is de verwarming op een gemeenschappelijke aardgasketel.
Jaarlijks kreeg ik tegelijk met de jaarlijkse kostenafrekening ook de afrekening van de verwarmingskosten.

Nu heeft de syndicus een contract afgesloten bij een andere leverancier maar is de opnamedatum van het globale verbruik alsook de opname van de caloriemeters
niet meer synchroon met de datum van jaarlijkse algemene kostenafrekening: hij heeft nagelaten de overstap op een neutrale datum te doen.
Als gevolg daarvan kan ik nu geen correcte afrekening van de jaarlijkse kosten voorleggen aan mijn huurder en dus ook zijn deel van die kosten niet correct berekenen.

Mag ik de goedkeuring van de afrekening weigeren omdat de afrekening van de verwarmingskosten ontbreekt?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 mar 2015 09:53

Ik zie niet in waarom u geen correcte afrekening van de jaarlijkse kosten zou kunnen voorleggen? Dat u dit NU nog niet kan doen, verhindert niet dat u dit later niet kan doen.

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 02 mar 2015 13:13

Intussen een afrekening gekregen maar die is gebaseerd op de kwotiteiten van de appartementen en niet op het effectieve gemeten verbruik volgens de caloriemeters (zoals statutair bepaald).
Heb nu groot probleem met huurder omdat contract voorziet in individuele afrekening van zijn verwarmingskosten volgens effectief verbruik.
Door de andere verdeelsleutel (kwotiteiten) liggen die nu ineens heel veel hoger ivg met vorige jaren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#4 , 02 mar 2015 15:16

Syndicus mag niet zomaar overschakelen op een "verdeling" van de verwarmingskosten volgens quotiteiten (aandelen). Dit is geen objectieve verdeelsleutel die rekening houdt met het werkelijke verbruik. Dus aanvechtbaar bij de vrederechter.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”